De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Alleen al om werk te creëren/houden zou Mechelen de Sabena's nog kunnen moderniseren,
nu zeker dat de ombouw van I6/I10 door Salzinnes gebeurd.
nu zeker dat de ombouw van I6/I10 door Salzinnes gebeurd.

De modernisering van de motorstellen 601-664 was weliswaar in het prille begin (periode 1999-2003).vladivosko schreef:JH is een oud maar een oerdegelijk systeem...en bovendien zijn de MS mét JH 601-664 reeds gemoderniseerdAM'er schreef:Sommige mensen die bij de NMBS werken kunnen misschien wel correct antwoord geven wat er met de SABENA's zal gebeuren.
Persoonlijk denk ik dat ze niet meer worden gemoderniseerd. Ze hebben immers alle 6 de verouderde techniek van aanzetweerstanden (JH).
De laatste bordeaux AM73's (676 en 710) zijn uitgerust met het modernere thyristorensysteem en worden wel nog gemoderniseerd.
Ik vrees dat ze samen met de oudjes AM62-65 van de sporen gaan verdwijnen vanaf de instroom van desiro's op gang komt.
De stellen met laatste revisie in 2001 zullen bv. in 2010 verdwijnen, diegene met revisie 2002 in 2011, enz.
De laatste exemplaren JH-stellen (revisie 2006-2007) kunnen op die manier tegen 2015-2016 van de sporen zijn.
Ik weet het ook niet zeker, hoor![]()
Misschien krijgen ze nog eens een revisie en blijven ze tot 2020 bollen?
Wie weet?
Wat ik wil zeggen is dat er zoveel kan veranderen in een korte tijd.
Vanaf 2007 lanceerde men bij de NMBS opeens het idee om de 40 resterende motorstellen te moderniseren tot cityrail.
Cityrailstellen zijn immers uitgerust met displays en hebben in het midden een extra ruimte.
Het was toch stukken interessanter om vanaf 1999 ze allemaal om te vormen tot cityrailstellen.
-
Dat vind ik niet, men had er integendeel beter aangedaan alle rijtuigen in een neutrale livrei te steken. Nu zie je regelmatig dat er CityRail-tuigen rijden op plaatsen waar die niet horen (zoals de L-lijn Welkenraedt-Spa om maar een voorbeeld te geven).
Verschillende mensen hebben echter een tijd geleden gezegd dat ze uiteindelijk op hun plaats zouden komen. Ik weet niet of dit al zo is maar ik heb een vermoeden van niet.
Werkende displays heb ik ook nog maar zeer zelden gezien.
Werkende displays heb ik ook nog maar zeer zelden gezien.
Gisteren was de CR4 naar Zottegem met het stel 999 gedaan, de schermen en de geluidsinstallatie werkten.
Wel raar als je op een CR naar Zottegem stapt in Brussel-Centraal en de automatische aankondiging in Brussel-Zuid zegt 'We komen aan in Brussel-Zuid eindstation".
Toen we in Brussel-Zuid vertrokken werd het dan CR4 trein naar Zottegem, De volgende haltes zijn: Denderleeuw, Welle en Haaltert.
De aankondiging in het Frans (=> enkel bij vertrek in Brussel) van Denderleeuw, Welle en Haaltert was wel raar.
De aankondigingen waren op tijd, ik dacht even dat toen we op de lijn 50a ter hoogte van die verzakking kwamen dat het systeem
ging zeggen "we komen aan in Denderleeuw" maar dat gebeurde niet.
Denderleeuw werd pas aangekondigd toen we effectief ter hoogte van die toren (watertoren) kwamen en Denderleeuw binnen reden.
Is dit een ander systeem dan in de AM96, I11 en M6?
In de gewone gemoderniseerde klassiekjes werden de haltes ook via dit systeem afgeroepen.
De stem van de dame die de afroepingen deed, was van die dame die nog in Wittekerke heeft meegedaan, moeder van Debby.
Wel raar als je op een CR naar Zottegem stapt in Brussel-Centraal en de automatische aankondiging in Brussel-Zuid zegt 'We komen aan in Brussel-Zuid eindstation".
Toen we in Brussel-Zuid vertrokken werd het dan CR4 trein naar Zottegem, De volgende haltes zijn: Denderleeuw, Welle en Haaltert.
De aankondiging in het Frans (=> enkel bij vertrek in Brussel) van Denderleeuw, Welle en Haaltert was wel raar.
De aankondigingen waren op tijd, ik dacht even dat toen we op de lijn 50a ter hoogte van die verzakking kwamen dat het systeem
ging zeggen "we komen aan in Denderleeuw" maar dat gebeurde niet.
Denderleeuw werd pas aangekondigd toen we effectief ter hoogte van die toren (watertoren) kwamen en Denderleeuw binnen reden.
Is dit een ander systeem dan in de AM96, I11 en M6?
In de gewone gemoderniseerde klassiekjes werden de haltes ook via dit systeem afgeroepen.
De stem van de dame die de afroepingen deed, was van die dame die nog in Wittekerke heeft meegedaan, moeder van Debby.
Misschien moet de TB op een knopje drukken om het te laten afroepen?
Ik denk dat ze in Mechelen de komende jaren werk genoeg hebben.poyaud schreef:Alleen al om werk te creëren/houden zou Mechelen de Sabena's nog kunnen moderniseren,
Als alle breaks & vierledige daar onder handen worden genomen.
En ik blijf het zeggen, in Mechelen leveren ze knap werk af.
Tot m'n spijt constateer ik dat ze de klassiekjes op de lijn Gent-Brugge vervangen hebben door breaks
Deju, nu moet ik speciale inspanningen leveren om nog met bordeaux-klassiekjes te reizen.

Deju, nu moet ik speciale inspanningen leveren om nog met bordeaux-klassiekjes te reizen.
Zijn ze allemaal vervangen? Ik dacht dat er sprake was om maar +/ de helft te vervangen? Is enigszins wel te begrijpen want ze hebben genoeg klassiekjes nodig om de 2 extra treinen naar Brussel te kunnen verzekeren.
Alleszins de ochtendtrein en de avondtrein zijn vervangen door 2 breaks i.p.v 3 klassiekjes.Presario schreef:Zijn ze allemaal vervangen? Ik dacht dat er sprake was om maar +/ de helft te vervangen? Is enigszins wel te begrijpen want ze hebben genoeg klassiekjes nodig om de 2 extra treinen naar Brussel te kunnen verzekeren.
Blijkbaar gaan ze de klassiekjes verschuiven naar het GEN. Ik weet nog niet wat ze met de L-treinen op Kortrijk-Brugge gedaan hebben. Daar rijdt (reed) immers de merendeel nog met AM62-65.
Daar is uiteraard en gelukkig nog altijd niks aan veranderd.AM'er schreef:Alleszins de ochtendtrein en de avondtrein zijn vervangen door 2 breaks i.p.v 3 klassiekjes.Presario schreef:Zijn ze allemaal vervangen? Ik dacht dat er sprake was om maar +/ de helft te vervangen? Is enigszins wel te begrijpen want ze hebben genoeg klassiekjes nodig om de 2 extra treinen naar Brussel te kunnen verzekeren.
Blijkbaar gaan ze de klassiekjes verschuiven naar het GEN. Ik weet nog niet wat ze met de L-treinen op Kortrijk-Brugge gedaan hebben. Daar rijdt (reed) immers de merendeel nog met AM62-65.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
De IRb trein Brussel- Vilvoorde (stoptrein) - Antwerpen was maandag met Varkensneuzen AM 75 gedaan, geen klassiekjes.
Spijtig genoeg niet.Presario schreef:Zijn ze allemaal vervangen?
De L trein van 13u33 in Mechelen naar Brugge, wordt nog steeds met die oude koten gereden.
Hopelijk gaan ze hier met de tijd ook breaks inzetten.
Vanmorgen eens de "nieuwe" lijn 28 bezocht.
Van Jette tot Brussel-West: de 218 ! Twee reizigers voor Simonis, twee voor Brussel-West, een mooi maar nog niet helemaal afgewerkt station (de liften steken er nog niet in, het derde spoor stopt net voor het perron)
Later op de dag Brussel-West - Brussel-Zuid: drie breaks voor zes reizigers!
Verder naar Etterbeek met de IR naar LLN: geen 800's voor deze trein, maar twee klassiekjes met de 169 op kop!
Van Jette tot Brussel-West: de 218 ! Twee reizigers voor Simonis, twee voor Brussel-West, een mooi maar nog niet helemaal afgewerkt station (de liften steken er nog niet in, het derde spoor stopt net voor het perron)
Later op de dag Brussel-West - Brussel-Zuid: drie breaks voor zes reizigers!
Verder naar Etterbeek met de IR naar LLN: geen 800's voor deze trein, maar twee klassiekjes met de 169 op kop!