Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door K V B »

Steven schreef:Zo draai je het altijd verkeerd he jeroen, stefanic geeft duidelijk de uitleg dat het korter kan waarom wil je dat dan zo hard tegenspreken. Je kan onmogelijk openbaar vervoer aanbieden dat altijd voor iedereen perfect uitkomt op gebied van vertrek en aankomsturen, daarvoor heeft men de auto als je dergelijke vrijheid wil.
"Als de trein je niet past, neem dan maar de auto". Ik word zo moe van dit argument...

Hiermee ga je mensen niet overtuigen om de auto te laten staan, en het OV te nemen.
K V B

Bericht door K V B »

groentje schreef:Waarmee nog maar eens bewezen wordt dat voor de NMBS verkeer binnen Brussel echt geen prioriteit is. Spijtig.
Het is eerder het gebrek aan tariefintegratie dat het probleem is.

Er ligt parallel aan lijn 28 een metrolijn, met een veel hogere frequentie dan lijn 28 kan aanbieden. Welke treinen je ook via die lijn stuurt, ze zullen vooral gebruikt worden door mensen die van elders komen, niet mensen die verplaatsingen binnen Brussel maken. Dus daarop hoef je je dienstregeling niet op af te stemmen.

Zelf denk ik dat het beste wat men met lijn 28 kan doen is veel GEN treinen er langs sturen, zodat de NZV wat ontlast wordt. Per slot van rekening kan je in West op alle metrolijnen overstappen.
Asterix

Bericht door Asterix »

@ Stefanic, bedankt voor de toelichting. Over het treinaanbod vanuit A'pen-Centraal ga ik niet meer discussiëren, uw "taxi-antwoord" op zijn Schouppiaans benadrukt nogmaals de enorme arrogantie en het ivoren torengevoel die in de Frankrijkstraat heersen.

Goed, zou u dan misschien het nodige kunnen laten doen om eens tellingen op de IRa te laten uitvoeren? Vooral dan in het weekend en zeker in het tijdsvak 16u - 19u op zaterdag met vertrek uit Leuven. Of moeten de mensen ook hier gewoon een taxi nemen en dan zal de ondercapaciteit ook wel verdwijnen?
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:Zo draai je het altijd verkeerd he jeroen, stefanic geeft duidelijk de uitleg dat het korter kan waarom wil je dat dan zo hard tegenspreken. Je kan onmogelijk openbaar vervoer aanbieden dat altijd voor iedereen perfect uitkomt op gebied van vertrek en aankomsturen, daarvoor heeft men de auto als je dergelijke vrijheid wil.
"Als de trein je niet past, neem dan maar de auto". Ik word zo moe van dit argument...

Hiermee ga je mensen niet overtuigen om de auto te laten staan, en het OV te nemen.
Ik ben de antwoorden moe van mensen die denken dat enkel voor hun de treinen prima moeten uitkomen. Egoïstische reizigers die willen dat een dienstregeling voor hun perfect is en daarbij denken dat ze dan op slag voor iedereen perfect is. Openbaar vervoer moet voor iedereen trachten de kerk wat in het te houden. Zoals eerder gezegd door andere kan je onmogelijk voor iedereen goed doen. Dat kan gewoon niet met openbaar vervoer. Zolang er mensen zijn die dat wel denken gaan die blijven klagen. Als je echt iets wil dat ten alle tijden voldoet aan uw persoonlijke behoefte moet je dus geen openbaar vervoer meer nemen.
haamu

Bericht door haamu »

K V B schreef:
groentje schreef:Waarmee nog maar eens bewezen wordt dat voor de NMBS verkeer binnen Brussel echt geen prioriteit is. Spijtig.
Het is eerder het gebrek aan tariefintegratie dat het probleem is.

Er ligt parallel aan lijn 28 een metrolijn, met een veel hogere frequentie dan lijn 28 kan aanbieden. Welke treinen je ook via die lijn stuurt, ze zullen vooral gebruikt worden door mensen die van elders komen, niet mensen die verplaatsingen binnen Brussel maken. Dus daarop hoef je je dienstregeling niet op af te stemmen.
Pas op, tussen Jette en Weststation is vb. geen directe MIVB-verbinding. Maar zoals je al aanhaalt, is dat niet het doelpubliek.
groentje

Bericht door groentje »

Jongens, laat ons er geen pingponspel van maken. Jeroen, je hebt je punt (heel erg) duidelijk gemaakt. Maar dan moet je kunnen verdragen dat er een heel erg duidelijk antwoord komt. Als je een taxi verwacht, dan moet je een taxi nemen, geen trein.
Niettemin kan de communicatie -wederom, het blijft de nagel waarop ik blijf kloppen- van de NMBS echt wel beter. Akkoord, er zijn werken. En die zijn nodig omdat sporen ook onderhoud vergen, en om in de toekomst een betere dienstverlening te kunnen geven, maar die geven nu tijdelijk wat ongemak. Maar waarom moet de reiziger zelf weer op zoek gaan naar wat er verandert? Waarom kunnen de veranderingen niet duidelijk gemaakt worden aan de reiziger, met de reden erbij? Zoals steeds bleeft het angstwekkend stil over wat er in negatieve zin veranderde, zelfs de afgeschafte treinen waren maar bekend op het laatste ogenblik.

Dat is niet de verantwoordelijkheid van jouw dienst, stefanic, maar het is wel een verantwoordelijkheid van de NMBS.

Tariefintegratie is inderdaad een groot gebrek van het Brusselse OV, maar als je stations als Simonis en Weststation aantrekkelijk wil maken, doe je dat best ook voor de Brusselaars. En die lok je echt niet met de magere dienst die er nu is.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: Ik ben de antwoorden moe van mensen die denken dat enkel voor hun de treinen prima moeten uitkomen. Egoïstische reizigers die willen dat een dienstregeling voor hun perfect is en daarbij denken dat ze dan op slag voor iedereen perfect is. Openbaar vervoer moet voor iedereen trachten de kerk wat in het te houden. Zoals eerder gezegd door andere kan je onmogelijk voor iedereen goed doen. Dat kan gewoon niet met openbaar vervoer. Zolang er mensen zijn die dat wel denken gaan die blijven klagen. Als je echt iets wil dat ten alle tijden voldoet aan uw persoonlijke behoefte moet je dus geen openbaar vervoer meer nemen.
Maar het kan wel beter. Men zou om te beginnen stoptreinen elk halfuur kunnen doen rijden. Men zou er voor kunnen zorgen dat de dienstregeling op tijd gepubliceerd wordt, zodat busdiensten aan treindienste aangepast kunnen worden. Men zou voor de verandering eens eerst een wensdienstregeling kunnen opstellen, en investeringsplannen daarop baseren, en niet eerst bouwen en dan afvragen wat men er mee kan aanvangen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Steven schreef: Ik ben de antwoorden moe van mensen die denken dat enkel voor hun de treinen prima moeten uitkomen. Egoïstische reizigers die willen dat een dienstregeling voor hun perfect is en daarbij denken dat ze dan op slag voor iedereen perfect is. Openbaar vervoer moet voor iedereen trachten de kerk wat in het te houden. Zoals eerder gezegd door andere kan je onmogelijk voor iedereen goed doen. Dat kan gewoon niet met openbaar vervoer. Zolang er mensen zijn die dat wel denken gaan die blijven klagen. Als je echt iets wil dat ten alle tijden voldoet aan uw persoonlijke behoefte moet je dus geen openbaar vervoer meer nemen.
Wel, ik heb me de bedenking zitten maken toen ik al die berichten op dit en andere fora las over de gewijzigde dienstregeling: ik denk (ja, ja...) dat de frequentie van de woordjes ik en mijn hier hoger ligt dan in een ik-roman. En het kan toch niet de bedoeling zijn dat iedereen dienstregelingen op maat krijgt; want wt voor de ene ik goed is, is dan weer slecht voor de andere ik.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje

Bericht door groentje »

Je hebt gelijk dat OV geen taxibedrijf is, met perfect aangepaste vertrek- en aankomsturen voor elk individu. Maar het is ook een dooddoener om daar dan maar alle klachten mee onder tafel te vegen, nietwaar? Zeker omdat niet elke kritiek zomaar als egoïsme of kortzichtigheid is weg te zetten.
Steven

Bericht door Steven »

een hogere frequentie is zeker welkom. Maar als er op een lijn X een aantal treinen rijden. Men voegt geen treinen toe maar gaat enkel om een bepaalde reden met treinen gaan schuiven kan je er donder op zeggen dat het voor x aantal mensen beter is maar evengoed voor y aantal mensen slechter. Jeroen zit duidelijk in het laatste geval en geeft hier een reactie alsof zijn wereld vergaat. Dat het niet leuk is kan ik best verstaan, dat je er wat kritiek op hebt ook. Maar dat de commentaar van andere elke keer als de grootste zever moet bezien worden kan er niet door voor mij.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven, dat u anderen hun commentaar als "zever" beschouwt, laat ik aan u over. Ik heb dat woord alvast niet gebruikt.

Waar ik het moeilijk mee heb, is dat een terechte vraag tot betere spreiding van het aanbod wordt afgedaan als egoïsme in de ergste graad. Ik lees hier getuigenissen uit Zwisterland dat een evenwichtig gespreide dienstregeling en zelfs een hoge frequentie ginds geen enkel probleem vormen. Hier in dit land bijten NMBS'ers je dan toe dat je maar een taxi moet nemen, louter omdat een mens niet kan begrijpen dat hij drie kwartier moet wachten op een (trage!) verbinding tussen twee centrumsteden. Ik noteer dat het de visie van spoormensen en gepensioneerden-met-hopen-tijd is dat elke vraag tot een wachttijd van minder dan 45 minuten gelijkstaat aan egocentrisme.
Steven

Bericht door Steven »

Er is een groot verschil tussen het verschuiven van een trein en een hogere frequentie aanbieden, uw eerst klagen ging duidelijk over het verschuiven van een trein. Het is dan ook dat punt waarop ik reageerde niets meer dan dat.
De antwoorden dat er wel verbindingen zijn van een goed uur heb je tot nu toe straal zitten negeren. Volgens uw schrijven zijn die er totaal niet, wat dus een leugen is.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:Steven, dat u anderen hun commentaar als "zever" beschouwt, laat ik aan u over. Ik heb dat woord alvast niet gebruikt.

Waar ik het moeilijk mee heb, is dat een terechte vraag tot betere spreiding van het aanbod wordt afgedaan als egoïsme in de ergste graad. Ik lees hier getuigenissen uit Zwisterland dat een evenwichtig gespreide dienstregeling en zelfs een hoge frequentie ginds geen enkel probleem vormen. Hier in dit land bijten NMBS'ers je dan toe dat je maar een taxi moet nemen, louter omdat een mens niet kan begrijpen dat hij drie kwartier moet wachten op een (trage!) verbinding tussen twee centrumsteden. Ik noteer dat het de visie van spoormensen en gepensioneerden-met-hopen-tijd is dat elke vraag tot een wachttijd van minder dan 45 minuten gelijkstaat aan egocentrisme.
Meneer lijkt stilaan te opgewonden om verder te discussiëren. Als je het openbaar vervoer neemt - ook als je geen gepensioneerde-met-hopen-tijd bent, want ik neem trein en bus al van toen jij nog niet eens een stamcel was - dan moet je:
- ofwel je eigen dagindeling schikken naar de dienstregelingen van trein, tram en bus;
- ofwel (als het eerste niet kan, wat wel eens wil gebeuren, natuurlijk) je aanpassen aan de dienstregeling van trein, tram en bus.
Én je gelukkig prijzen dat je in deze tijden gebruik maakt van het OV, want dertig jaar geleden was van veel frequente verbindingen die nu bestaan, nog niet eens sprake. Tenzij je een ritje in een stoptrein tussen Antwerpen en Leuven in aftandse M1-rijtuigen natuurlijk verkiest boven de toestand van vandaag.
Met vriendelijke groet

overweg13
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Beste Vic,
overweg13 schreef:Als je het openbaar vervoer neemt - ook als je geen gepensioneerde-met-hopen-tijd bent, want ik neem trein en bus al van toen jij nog niet eens een stamcel was - dan moet je:
- ofwel je eigen dagindeling schikken naar de dienstregelingen van trein, tram en bus;
- ofwel (als het eerste niet kan, wat wel eens wil gebeuren, natuurlijk) je aanpassen aan de dienstregeling van trein, tram en bus.
Zolang de aanpak van onze openbare vervoersmaatschappijen van dit uitgangspunt vertrekt zal er nog veel met de auto gereden worden.
Nochtans horen we zowel de politieke verantwoordelijken als de bazen van de maatschappijen steeds verkondigen dat ze meer mensen uit de auto willen krijgen.
Wat is het nu ?
overweg13 schreef: Én je gelukkig prijzen dat je in deze tijden gebruik maakt van het OV, want dertig jaar geleden was van veel frequente verbindingen die nu bestaan, nog niet eens sprake. Tenzij je een ritje in een stoptrein tussen Antwerpen en Leuven in aftandse M1-rijtuigen natuurlijk verkiest boven de toestand van vandaag.
Jaja (zucht)... en in Congo rijden niet eens treinen... en in Frankrijk rijden er heel weinig... en in Italië altijd te laat...
Dit is toch geen argument ?

Groeten,
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
stefanic schreef: b) wegvallen van stop Brussel-Noord voor Benelux, waarbij we met IRn + IC-I toch een ongeveer halfuuraanbod willen creeren tussen Antwerpen en Brussel.
Waarom is dit eigenlijk ?
Als er tijd tekort is, waarom dan niet liever de stop in Centraal overslaan zoals internationale treinen vroeger altijd deden.
Zo blijven de aansluitingen in Brussel Noord tenminste behouden...

Groeten,
Plaats reactie