jan_olieslagers schreef:sja en toen verscheen er een station Brussel-Centraal en wat moest er nu? Wel, berichten met betrekking op treinen naar het Noorden worden eerst in het Nederlands omgeroepen &C &C.
Dat is niet correct.
In even jaartallen roept men NL-FR en in oneven jaartallen roept men FR-NL in Brussel-Centraal
De manier die u omschrijft is niet mogelijk voor een speaker om dit zo om te roepen.
Ik roep om voor L161 en L26. In alle stations is het FR-NL behalve L161 Groenendaal en Hoeilaart is enkel NL. Op L26 is Haren-Bordet-Evere-Meiser eerst NL en dan FR, al de andere stations op die lijn zijn FR-NL.
Dat allemaal is al moeilijk genoeg voor de speaker om te onthouden.
SvMp schreef:
Stad Antwerpen -> District Antwerpen -> Gemeente Antwerpen
Plaats Ekeren -> District Ekeren -> Gemeente Antwerpen
Dekt dit de lading? (afgezien van de niet genoemde districten)
Ligt de stad Antwerpen uitsluitend in het district Antwerpen, ligt het verspreid over meerdere districten (bijna onmogelijk om fatsoenlijk in een database op te slaan), of moet je de gemeente Antwerpen eigenlijk als een stad beschouwen?
Ergens rond het jaar 2000 heeft men beslist om de districten iets meer autonomie te geven door middel van een 'districtsraad'. Het district heeft ondertussen relatief veel te zeggen over o.a. groendienst, verkeer, cultuur, ...
In je database stop je best "Antwerpen", omdat ook in het gelijknamige district de meeste sporen te vinden zijn...
jan_olieslagers schreef:sja en toen verscheen er een station Brussel-Centraal en wat moest er nu? Wel, berichten met betrekking op treinen naar het Noorden worden eerst in het Nederlands omgeroepen &C &C.
Dat is niet correct.
Het verhaal dat ik vertelde hoorde ik op de radio, alweer verschillende jaren geleden. Zou het kunnen dat het vroeger was zoals ik beschreef?
Bedankt voor de verduidelijking!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
SvMp schreef:
Stad Antwerpen -> District Antwerpen -> Gemeente Antwerpen
Plaats Ekeren -> District Ekeren -> Gemeente Antwerpen
Dekt dit de lading? (afgezien van de niet genoemde districten)
Ligt de stad Antwerpen uitsluitend in het district Antwerpen, ligt het verspreid over meerdere districten (bijna onmogelijk om fatsoenlijk in een database op te slaan), of moet je de gemeente Antwerpen eigenlijk als een stad beschouwen?
Ergens rond het jaar 2000 heeft men beslist om de districten iets meer autonomie te geven door middel van een 'districtsraad'. Het district heeft ondertussen relatief veel te zeggen over o.a. groendienst, verkeer, cultuur, ...
In je database stop je best "Antwerpen", omdat ook in het gelijknamige district de meeste sporen te vinden zijn...
Wederom dank voor de reacties.
Inmiddels heb ik voor de districten een werkbaar model uitgedacht. Het lijkt wel wat op de manier waarop in Nederland Amsterdam is ingedeeld.
Nog een vraag: Het valt mij op dat in Belgie veel plaatsen zowel gemeente als plaats zijn. Vage omschrijving, laat ik het toelichten met een voorbeeld.
Van elke plaats registreer ik soort en de ligging in.
De gemeente Neerpelt begrijp ik, en kan ik ook gewoon in mijn systeem zetten.
Want: Je hebt de gemeente Neerpelt. En daarin liggen de plaatsen Grote Heide, Boseind, Herent en Neerpelt. 1 gemeente, 4 plaatsen.
Dus: Neerpelt, gemeente, gelegen in arrondissement Maaseik.
Herent, plaats, gelegen in gemeente Neerpelt
Grote Heide, plaats, gelegen in gemeente Neerpelt
Boseind, plaats, gelegen in gemeente Neerpelt
Neerpelt, plaats, gelegen in gemeente Neerpelt
Neerpelt staat er dus 2 keer in, zowel als plaats als gemeente.
Toch duikt hier al een vraag op: Is Sint-Huibrechts-Lille een plaats, een deelgemeente of beide tegelijk?
Bij de gemeente Kapellen snap ik het niet meer. Volgens Wikipedia is Kapellen een plaats en gemeente. Maar als ik verder zoek, zoals de website van deze gemeente, dan zie ik geen enkel onderscheid tussen de plaats en gemeente. De gemeente Kapellen heeft geen andere plaatsen. Is het zo dat in Belgie gemeentes bestaan die zowel plaats als gemeente zijn? Dus dat het complete onderscheid vervalt?
In de geschiedenis staat dat er wel grondgebied is uitgewisseld met andere gemeentes. Dit gebeurt overal, in Nederland komen er dan complete dorpen mee. Maar bij Kapellen lees ik dat er wijken worden uitgewisseld. Hieruit maak ik op dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen plaats en gemeente. Heeft de gemeente Kapellen grond die niet tot de plaats Kapellen behoort?
Hetzelfde verhaal geldt voor Ekeren. Ekeren is een district in Antwerpen en voorheen zelfstandig gemeente. Maar Ekeren is ook een plaats. Toch liggen er in het district/voormalige gemeente geen andere plaatsen. Is er een onderscheid tussen plaats en district Ekeren of is het gewoon één? Ofwel bevat district Ekeren grond dat niet tot de plaats Ekeren behoort?
NB. In Nederland bestaan ook gemeentes met slechts één plaats die ook nog eens dezelfde naam heeft als die gemeente. Toch wordt er in alle gevallen (m.u.v. de grote steden) scherp onderscheid gemaakt tussen plaats en gemeente. Landelijk gelegen groepjes huizen die in de gemeente liggen worden altijd beschouwd als buurtschap van de gemeente, terwijl ik het idee heb dat in België dat wordt gezien als wijk.
Je fout is vooral dat je denkt dat dit op een eenvormige manier is geregeld in België. Dat is niet zo. Sommige gemeentes houden hun deelgemeentes (voormalige gemeentes die zijn opgeslorpt) in ere, met bijvoorbeeld een vermelding op de straatnaambordjes. Leuven is zo'n voorbeeld. Sommige gemeentes hebben een nieuwe naam gekregen, die voorheen geen plaatsnaam was. Laakdal is zo'n voorbeeld, Heuvelland ook. Meestal houden de deelgemeentes dan ook behoorlijk wat identiteit.
Bij andere gemeentes moet je echter van de regio zijn om te de oude gemeentegrenzen te herkennen. Zo past Deinze het systeem toe, dat je overal de bebouwde kom van Deinze (de witte borden) binnenrijdt, ongeacht welke deelgemeente je binnenrijdt.
Naast deze deelgemeenten heb je nog andere plaatsen in een gemeente, gehuchten en parochies die ook vroeger geen gemeente waren. Ook daar kan het voorvallen dat deze zijn aangeduid (bijvoorbeeld Statiewijk in Deerlijk, of Huise in Kruishoutem), maar meestal is dat niet het geval.
Er zijn in elk geval geen regels voor, en iedere gemeente doet zo een beetje zijn eigen zin.
SvMp schreef:Neerpelt staat er dus 2 keer in, zowel als plaats als gemeente.
Toch duikt hier al een vraag op: Is Sint-Huibrechts-Lille een plaats, een deelgemeente of beide tegelijk?
St.-Huibrechts-Lille was vroeger (tot 1976) een zelfstandige gemeente, daarna is het bij Neerpelt gevoegd. St.-Huibr.-Lille was zowel een plaats (dorp) als een gemeente en daarom is het nu gewoon een deelgemeente van Neerpelt en nog steeds een dorp. Mogelijk zijn er nog meer kernen, zo goed ken ik de streek niet, maar dat zijn dan gehuchten of wijken of hoe je het ook wilt noemen.
Het is eenvoudig: een plaats kan alles zijn. Zoals een loc uitgerangeerd, diesel, in een museum of miniatuur kan zijn, is het met een plaats duidelijk dat je een geografisch (niet per sé duidelijk) afgebakend geheel bedoeld. Officieel hebben gemeenten in België deelgemeenten (Antwerpen is een apart gevalletje met die districten, maar dat had je al door). En een plaats kan verschillende gemeenten zijn, of slechts 1 buurtschap (waterschappen doen ze niet aan) of een wijk...
Vaak helpt het om even in een woordenboek/wetboek/wikipedia te koekeloeren trouwens.