Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
odul

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door odul »

groentje schreef:Dergelijke 'mogelijkheden' gaan maar al te vaak een eigen leven leiden. Met alle gevolgen voor de betrokkenen. Speculeren is dus niet verboden, maar een beetje terughoudendheid lijkt me wel op zijn plaats.
De 'betrokken' mogen gerust weten welke 'mogelijkheden 'er zijn.

Langs officiële weg zullen ze die niet krijgen.
Die gaan alleen diegene geven die in hun kraam passen.
odul

Bericht door odul »

gurodewa schreef:Volgens de berichten in de pers moet je als TB een bevestiging doen als je een een oranje sein passeerd, of de trein valt stil na 4 sec. Maar bij een rood sein moet je niks bevestigen, dat kan je dus zo voorbijrijden zonder dat er een systeem ingrijpt.
Waarschijnlijk wordt er geredeneerd dat je een rood sein niet hoeft te bevestigen omdat je het in princiepe niet voorbij mag rijden.
Maw waarom past men hetzelfde oranje sein systeem niet toe bij een rood sein: Rij je 'per ongeluk' door een rood sein: bevestigen of je valt stil.
Mischien is het zelfs mogelijk met andere software of schakeling in het systeem, de trein onmiddelijk te laten remmen of de TB attent te maken op een gevaarssituatie.
Mijn gedacht dus, of ga ik te kort door de bocht ?

Ik denk dat je een rood sein ook moet bevestigen.
In ieder geval moet je een schriftelijke bevestiging hebben om ze te overschrijden.
odul

Bericht door odul »

HLE 2302 schreef:Ik heb vandaag opgevangen dat het goed zou kunnen dat het sein die die bestuurder zogezegt 'genegeert' zou hebben, helemaal niet rood was.

Wat ook opvalt is het feit dat Infrabel nog niet echt veel gezegd heeft over de ramp, terwijl als het hun fout niet is, er direct brand & moord wordt geschreeuwd.

Wat goed zou kunnen is dat er een seinstoring was (het sein zou van 2G -> Groen gegaan zijn.)

Ofwel heeft het seinhuis een grote fout gemaakt, dat ze de reisweg hadden aangelegd voor de stoptrein, maar toen zagen dat de IC trein naar Luik met 10 minuten vertraging eraan kwam, ze de reisweg misschien verbroken hebben (= sein dichtsmijten) en de reisweg voor de IC naar Luik hebben aangelegd, er worden dagelijks seinen dichtgesmeten vlak voor de neus van de bestuurders, daarom zou het goed kunnen dat het sein misschien dichtviel als de bestuurder het sein al niet meer kon zien ... en er dus vanuit ging dat hij groen had.

Het is dus lang niet zeker dat de bestuurder het rode sein wel zou genegeert hebben.

Greetz 2302.
Dat is mogelijk, maar hoe verklaar je dan dat de IC naar Luik in volle snelheid reed.
Als de stoptrein eerst een groen sein had, dan had de IC trein toch een rood sein moeten hebben, niet?
odul

Bericht door odul »

Wat ik me ook afvraag is, kan een automatische remming, als de trein door een rood rijdt wel een ongeval als deze voorkomen?
Veel seinen staan vlak voor een wissel, als je een dubbel geel afkondigt, maar je vertraagt niet, dan kan een dergelijke aanrijding met zo'n automatische stop toch niet vermeden worden.
Aangezien met tegen hoge snelheid gemakkelijk een heel eind over het bezette spoor door het rode sein gaat.
Bimmer

Bericht door Bimmer »

Het ziet er meer en meer naar uit dat de infrastructuur serieus in gebreke zou zijn want de bestuurder de schuld geven is de meest vanzelfsprekende manier! Weet je wat er toch ook beangstigend is? Veel bestuurders komen enkel anoniem op de televisie omdat ze bang zijn van represailles van hun werkgever! Het parket maakt blijkbaar serieus werk van het onderzoek. Misschien kunnen we toch al het volgende concluderen?

Ook al zou de bestuurder een rood sein hebben genegeerd de afstand tot het punt waar de treinbestuurder op de andere trein is gereden zou volgens officiële bronnen iets van 700 meter bedragen? Door een veiligheidssysteem zou de trein die vertrokken is in Buizingen toch al lang moeten hebben stilgestaan er ging misschien een aanrijding zijn geweest maar toch aan een veel mindere snelheid?

De plaats waar het ongeval is gebeurd is een plaats waar de hogesnelheidstreinen van en naar Parijs/London passeren. Een zeer belangrijke plaats en als de veiligheidsinfrastructuur daar nog niet optimaal is?

Hier zullen koppen rollen.
Bimmer

Bericht door Bimmer »

odul schreef:Wat ik me ook afvraag is, kan een automatische remming, als de trein door een rood rijdt wel een ongeval als deze voorkomen?
Veel seinen staan vlak voor een wissel, als je een dubbel geel afkondigt, maar je vertraagt niet, dan kan een dergelijke aanrijding met zo'n automatische stop toch niet vermeden worden.
Aangezien met tegen hoge snelheid gemakkelijk een heel eind over het bezette spoor door het rode sein gaat.
De afstand tot de wissel zou een 700-tal meter zijn. Zo'n automatische remming kon zo'n ongeval misschien niet helemaal voorkomen maar dankzij het remsysteem zou de klap veel minder zijn geweest dus veel minder doden.

Kamerlid Jan Jambon zei het gisteren. De stationsbuurt vernieuwen om de leefbaarheid te verhogen dat is allemaal prima en dat verkoopt ook goed. Maar het zou toch ook wat minder hebben gemogen? Het station van Luik-Guillemins toch wel het ultieme voorbeeld van de achterlijke Belgische wafelijzer politiek. Het kostenplaatje van dit station is ronduit decadent. Als de NMBS bijna 300 miljoen euro kan investeren in 1 station en dat ziet als prioriteit numero uno in plaats van de veiligheid dan wil dat toch iets zeggen niet?
Teach2

Bericht door Teach2 »

Dat is mogelijk, maar hoe verklaar je dan dat de IC naar Luik in volle snelheid reed.
Als de stoptrein eerst een groen sein had, dan had de IC trein toch een rood sein moeten hebben, niet?
Een getuige die aan boord van de IC naar Luik zat heeft kennelijk verklaard dat de trein na Halle opnieuw begon te versnellen, wat erop wijst dat die inderdaad een rood of ten minste dubbel geel licht zou kunnen gehad hebben. Dat maakt de theorie van HLE 2302 een stuk plausibeler.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef:Ik heb vandaag opgevangen dat het goed zou kunnen dat het sein die die bestuurder zogezegt 'genegeert' zou hebben, helemaal niet rood was.

Wat goed zou kunnen is dat er een seinstoring was (het sein zou van 2G -> Groen gegaan zijn.)

Ofwel heeft het seinhuis een grote fout gemaakt, dat ze de reisweg hadden aangelegd voor de stoptrein, maar toen zagen dat de IC trein naar Luik met 10 minuten vertraging eraan kwam, ze de reisweg misschien verbroken hebben (= sein dichtsmijten) en de reisweg voor de IC naar Luik hebben aangelegd, er worden dagelijks seinen dichtgesmeten vlak voor de neus van de bestuurders, daarom zou het goed kunnen dat het sein misschien dichtviel als de bestuurder het sein al niet meer kon zien ... en er dus vanuit ging dat hij groen had.

Het is dus lang niet zeker dat de bestuurder het rode sein wel zou genegeert hebben.
Enige nuance mag dit wel hebben.
Er is geen sein dichtgegooid.
Het dichtvallen van een sein kan bij bijvoorbeeld wisselstoringen optreden zonder tussenkomst van seinpersoneel.
Daarmee is niet gezegd dat de bestuurder een gesloten sein voorbijreed.
Onderzoek aan de installaties moet uitwijzen hoe de vork aan de steel zit.

Opvallend is dat hij aanvankelijk verklaarde een groen seinbeeld te hebben gekregen (gazettenpraat hé!), later werd ontkend dat de TB ondervraagd was en gisteren stond in de krant dat hij zich niets meer herinnert van het ongeval.
Dat laatste geloof ik meteen omdat ik zelf ooit een (moto)ongeval had en bepaalde periodes niet meer kon voor de geest halen.
Ik zou in geen geval met die man willen ruilen...
De trein.
Alleen voor durvers.
Steven

Bericht door Steven »

Ikzelf zou ook niet met de collega willen ruilen. Wetende wat er nog allemaal op hem zal afkomen. Verder effe vermelden zoals ik al eerder zei dat ik de voorkeur geef aan een systeem dat u verplicht te doen remmen na een seinbeeld met twee gele lichten te hebben gezien. Indien je dan niet gaat remmen moet er een noodremming optreden. Dit is de enige juiste manier van werken voor mij. Op deze manier zorg je er voor dat de trein een noodremming heeft voor het door het rood kan rijden. Hopelijk brengt het onderzoek snel een duidelijk licht op de hele zaak en weten we de ware toedracht dan.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Akkoord, Steven, maar in dit geval heeft de TB zeker geremd na de twee gele, want hij is in het station van Buizingen gestopt. De grote vraag is wat er daarna is gebeurd. En inderdaad, laten we de resultaten van het onderzoek afwachten. Maar in ieder geval zou men dringend werk mogen maken van de potentieel gevaarlijke situaties waar er een stopplaats zonder AVG is tussen een waarschuwingssein en een stopsein... Een soort 'herhaling' van dat waarschuwingssein installeren moet toch mogelijk zijn? En hoeft toch lang niet zoveel te kosten als TBL1+, ETCS en tutti quanti?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steven

Bericht door Steven »

in dit geval (zover ik van collega's vernomen heb) is het stopsein zichtbaar (ongeveer 300m) vanop het perron van Buizingen, dus ik denk dat een extra waarschuwing aan het einde van het perron niet noodzakelijk veel soelaas had gebracht in dit verhaal. Maar zoals al eerder vermeld eerst alle info afwachten, we hebben hier al zoveel van de hak op de tak gesprongen.
rail s

Bericht door rail s »

Vandaag staan de namen en de functies van 13 van de 18 slachtoffers in "De Morgen".
Ik beperk mij tot het spoorwegpersoneel:
- De machinist van de trein van Quiévrain via Brussel naar Luik.
- Een bediende bij Infrabel
- Zijn zoon, zou die dag beginnen bij infrabel als stagair
- Een Werknemer van Infrabel
- Een technicus voor de signalisatie bij Infrabel
- Bij de 5 andere zou ook nog een werknemer van despoorwegen zijn.
stefanic

Bericht door stefanic »

rail s schreef:Vandaag staan de namen en de functies van 13 van de 18 slachtoffers in "De Morgen".
Ik beperk mij tot het spoorwegpersoneel:
- De machinist van de trein van Quiévrain via Brussel naar Luik.
- Een bediende bij Infrabel
- Zijn zoon, zou die dag beginnen bij infrabel als stagair
- Een Werknemer van Infrabel
- Een technicus voor de signalisatie bij Infrabel
- Bij de 5 andere zou ook nog een werknemer van despoorwegen zijn.
Inderdaad, de laatst geidentificeerde. Iemand van NMBS-Mobility.
spoorwegrealist
Adler

Bericht door Adler »

Maandagnamiddag om 15 h is er een hoorzitting in de kamercommissie Infrastructuur waar de 3 kopstukken van de NMBS-groep moeten verschijnen.
Er zijn al 36 vragen ingediend over het ongeval in Buizingen.
banaan

Bericht door banaan »

We zijn vrijdag vandaag, en het woordje "doofpot" hang al stevig in de lucht her en der onder het spoorwegpersoneel. Zou me niets verbazen. Anders had de machinist al lang de schuldige geweest.

Ik wens in ieder geval veel sterkte aan de nabestaanden van de slachtoffers, aangezien zij wel eens lang zouden kunnen wachten op de waarheid.
Plaats reactie