HLE 2302 schreef:Ik heb vandaag opgevangen dat het goed zou kunnen dat het sein die die bestuurder zogezegt 'genegeert' zou hebben, helemaal niet rood was.
Wat goed zou kunnen is dat er een seinstoring was (het sein zou van 2G -> Groen gegaan zijn.)
Ofwel heeft het seinhuis een grote fout gemaakt, dat ze de reisweg hadden aangelegd voor de stoptrein, maar toen zagen dat de IC trein naar Luik met 10 minuten vertraging eraan kwam, ze de reisweg misschien verbroken hebben (= sein dichtsmijten) en de reisweg voor de IC naar Luik hebben aangelegd, er worden dagelijks seinen dichtgesmeten vlak voor de neus van de bestuurders, daarom zou het goed kunnen dat het sein misschien dichtviel als de bestuurder het sein al niet meer kon zien ... en er dus vanuit ging dat hij groen had.
Het is dus lang niet zeker dat de bestuurder het rode sein wel zou genegeert hebben.
Enige nuance mag dit wel hebben.
Er is geen sein dichtgegooid.
Het dichtvallen van een sein kan bij bijvoorbeeld wisselstoringen optreden zonder tussenkomst van seinpersoneel.
Daarmee is niet gezegd dat de bestuurder een gesloten sein voorbijreed.
Onderzoek aan de installaties moet uitwijzen hoe de vork aan de steel zit.
Opvallend is dat hij aanvankelijk verklaarde een groen seinbeeld te hebben gekregen (gazettenpraat hé!), later werd ontkend dat de TB ondervraagd was en gisteren stond in de krant dat hij zich niets meer herinnert van het ongeval.
Dat laatste geloof ik meteen omdat ik zelf ooit een (moto)ongeval had en bepaalde periodes niet meer kon voor de geest halen.
Ik zou in geen geval met die man willen ruilen...
De trein.
Alleen voor durvers.