NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Re: NMBS komt met nieuw veiligheidssysteem... een copiloot
Vergelijk het Telenet en Belgacom van nu maar eens met het RTT van vroeger... Prijsgewijs klaag ik niet. Het kan natuurlijk beter, maar in Nederland kan een telecomgigant concurreren in een markt van 16 miljoen potentiële klanten, terwijl Vlaanderen 6 miljoen potentiële klanten telt...
Liever een bedrijf dat winst maakt, dan een bedrijf dat verlies maakt. Die winst kan nl. inderdaad in de zakken van de bedrijfsleiders verdwijnen (dit na belastingen, dus de overheid wordt er rijker van), maar kan ook na belasting (weer goed voor de overheid) aangewend worden in barre tijden.
Sommigen hebben maar weinig kaas gegeten van economie en denken enkel in een achterhaald idee van het patronaat. Dit terwijl vandaag de dag iedereen op 1 dag zelf "patron" kan worden.
Liever een bedrijf dat winst maakt, dan een bedrijf dat verlies maakt. Die winst kan nl. inderdaad in de zakken van de bedrijfsleiders verdwijnen (dit na belastingen, dus de overheid wordt er rijker van), maar kan ook na belasting (weer goed voor de overheid) aangewend worden in barre tijden.
Sommigen hebben maar weinig kaas gegeten van economie en denken enkel in een achterhaald idee van het patronaat. Dit terwijl vandaag de dag iedereen op 1 dag zelf "patron" kan worden.
Het gaat niet zo zeer over wie de baas is, maar over de geldstromen die soms bedenkelijk zijn.
De "vrije economie" had zichzelf opgeblazen tijdens de kredietcrisis, moesten de verschillende overheden geen miljarden belastingsgeld in de banken gestoken hebben.
En toch worden er terug absurde bonussen uitgereikt aan de top...
Informeer je anders eens bij UNIZO alvorens je zulke onzin uitkraamt.
De "vrije economie" had zichzelf opgeblazen tijdens de kredietcrisis, moesten de verschillende overheden geen miljarden belastingsgeld in de banken gestoken hebben.
Ooit als eens nagedacht hoe moeilijk het tegenwoordig is om te ondernemen?Dit terwijl vandaag de dag iedereen op 1 dag zelf "patron" kan worden.
Zotte bonussen en onkostenvergoedingen worden ook uitgereikt aan de top van de NMBS, maar met dit verschil dat dit overheidsgeld is. Als vanaf morgen de NMBS en haar onderdelen moeten toekomen met de subsidies die de Nederlandse overheid geeft aan het gehele Nederlandse Openbaar Vervoer voor 16 miljoen inwoners, rijden er in september geen treinen meer. Als belastingbetaler en occasioneel treinreiziger vind ik dat erover.dcr schreef:De "vrije economie" had zichzelf opgeblazen tijdens de kredietcrisis, moesten de verschillende overheden geen miljarden belastingsgeld in de banken gestoken hebben.
Ik ben ondernemer. 0 euro en je bent zelfstandige. 6.200 euro en je hebt al je eigen volwaardige BVBA, waar dat kapitaal dan inzit. Boekhouder en notaris regelen dat op een namiddag.dcr schreef:Ooit als eens nagedacht hoe moeilijk het tegenwoordig is om te ondernemen?
Misschien moet jij het nog eens aan UNIZO vragen...
Proficiat als je een gezonde onderneming runt, vergeet wel niet dat er veel faillissementen zijn: niet iedereen is geschikt.
En er is eigenlijk met "puur geldgewin" ook weinig mis, als het eerlijk gebeurt. Het product van een bedrijf is niet tewerkstelling. Het product van een bedrijf is het product dat er gemaakt wordt. En als dat met minder personeel kan dan is het logisch dat het personeelbestand vermindert wordt. Dat je dat doet op een moment dat je winst maakt is ook logisch, want mensen ontslaan is duur.Steven schreef:Elk bedrijf dat vlot winst maakt en toch in massa personeel blijft ontslaan valt daar voor mij onder. Dit heeft enkel als doel de zakken van de bazen extra te vullen door wat met mensen te spelen. Meer zie ik er niet in, puur geldgewin.
Maar een bedrijf dat "megawinsten" maakt doet meestal juist het tegenovergestelde. Wordt er meer dan een normale winst gemaakt dan is de reactie bij de meeste bedrijven: "Groeien". En dat betekent over het algemeen mensen aannemen.
Telenet en Belgacom -> Prijzen veel lager, extreem veel lager, en dat voor een betere service dan RTT indertijd. Ik zou niet zeggen dat daar de klant "de dupe" van is. Ik kan mij nog de tijd herinneren dat je, tenzij je "iemand kende" je maanden op een aansluiting kon wachten, dat van Gent naar Brugge telefoneren duurder was dan tegenwoordig naar Australië bellen en dat je voor een internetaansluiting van 256kbit het equivalent van een jaarloon kwijt was. Per maand.dcr schreef:Telenet? Belgacom ? (prijzen veel hoger dan buurlanden-> klant = dupe)K.V.B. schreef:
We hebben het niet over "winst", maar over "megawinst". Ik wacht nog steeds op een voorbeeld van een bedrijf dat "megawinst" maakt op de rug van klant en personeel. Als die lijst inderdaad zo lang is, moet dat toch geen probleem zijn?
Als je echt gaat beweren dat er in de telecom niets verbetert is ten voordele van de klant dan ben je ofwel piepjong, of je hebt gewoon een heel slecht geheugen.
Euh, ik spreek helemaal niet over het verleden, heb niets tegen de privatisering van Belgacom, integendeel, dit is idd een succesverhaal.
Maar feit is dat BELGIE (momenteel) slecht scoort ivm prijzen voor Internet ed, in vergelijking met onze buurlanden, én de operators grote winsten maken.
In die zin zijn de klanten de dupe van een soort duo-monopolie.
Ik moet wel zeggen dat de laatste weken er misschien een kentering zichtbaar is met de nieuwe campagnes.
Maar feit is dat BELGIE (momenteel) slecht scoort ivm prijzen voor Internet ed, in vergelijking met onze buurlanden, én de operators grote winsten maken.
Ik moet wel zeggen dat de laatste weken er misschien een kentering zichtbaar is met de nieuwe campagnes.
Je moet ook zien waar die winsten naar toe gaan. Nog teveel bestaat de indruk dat winst gewoon "geld voor de aandeelhouders" is. Niks is minder waar. Om te beginnen gaat een flink deel van de winst gewoon naar de overheid gaat via de belastingen. Een deel gaat inderdaad naar de aandeelhouders, maar geen enkel bedrijf geeft haar aandeelhouders meer dan het minimum waar ze content mee zijn. In de praktijk gaat een bedrijf dat met een grote winst geconfronteerd wordt die gebruiken om te groeien, om te investeren.dcr schreef:Euh, ik spreek helemaal niet over het verleden, heb niets tegen de privatisering van Belgacom, integendeel, dit is idd een succesverhaal.
En juist in de telecom staan er nog grote investeringen te wachten, omdat zowel Telenet als Belgacom klaar willen zijn als er inderdaad een derde speler zou komen. Overal in Europa wordt massaal in nieuwe netwerken geinvesteerd, en dat kost geld. In België kost dat meer geld dan in Nederland, omdat de ruimtelijke ordening in België zo een zootje is. Dan zijn er allerhande regels, die niet overal in Europa hetzelfde zijn. Als Groen zijn zin krijgt en de normen voor de maximale toegelaten veldsterkte nog strenger worden gaat mobiel bellen niet zo snel nog veel goedkoper worden...
Overigens, hier in Zwitserland, waar ik woon, zijn de prijzen voor telecommunicatiediensten ook relatief hoog. Ik werk bij een telecomaanbieder dus ik weet ook waar een en ander naar toe gaat.
We zijn hier nu wel zwaar off-topic aan het gaan, maar hierop moet ik toch even reageren.dcr schreef:Euh, ik spreek helemaal niet over het verleden, heb niets tegen de privatisering van Belgacom, integendeel, dit is idd een succesverhaal.
In België is het nog altijd de politiek die bepaalt wat er geleverd wordt en de bedrijven (hier dus Telenet en Belgacom) voeren uit en doen daarvoor een prijszetting.
Resultaat is dat iedereen aansluitbaar is voor zowel TV, internet als telefonie voor beide providers. Dit was een voorwaarde die door de regering(en) gesteld werd voor het verlenen van benodigde vergunningen. Voor Belgacom is dit heel België, voor Telenet alle gemeentes waar zij kabel-TV leveren.
Dit is in geen enkel van de ons omringende landen het geval, zelfs in Nederland zijn er mensen die enkel via satelliet aan breedband internet geraken, om nog maar te zwijgen over Frankrijk en andere Europese landen.
Hierdoor is de prijs natuurlijk hoger, want de kosten moeten evenredig over alle klanten verdeeld worden. De prijsvergelijking met de buurlanden gaat dus echt niet op.
En sinds de privatisering ben je als Belgacom klant toch echt wel beter af, de service vergelijken met de tijd van de RTT geeft een hemelsbreed verschil, terwijl de prijzen toch niet evenredig gestegen zijn.
Dit is de exacte reden waarom de NMBS-groep verder opgesplitst moet worden en het personenvervoer moet aanbesteed worden.
Vergelijk bv. ook de VRT eens met de vroegere BRT, SN Brussels met Sabena,...
Allemaal bedrijven die vroeger in de eerste plaats werkgever waren die belastinggeld sneller opgebruikten dan het binnenkwam, zonder zich iets te bekommeren om het afgeleverde "produkt" of qualiteit.
Alleen de NMBS groep blijft nog achter, maar ik blijf hopen...
-
Even terug naar het onderwerp: sta me toe even de steen in de kikkerpoel te werpen.
Veruit de meeste incidenten zijn het gevolg van menselijke fout.
Dan zou ik denken dat verhogen van het aantal mensen enkel het aantal fouten kan doen toenemen.
Of is dit nu al te simplistisch?
Dan zou ik denken dat verhogen van het aantal mensen enkel het aantal fouten kan doen toenemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
De meeste ongevallen zijn het gevolg van meerdere fouten. Voor een erg ongeval moet er heel wat mis gaan. in Zwitserland is er al een ongeval geweest dat aan een bug in het ETCS systeem lag... (Gelukkig met alleen maar materiële schade).jan_olieslagers schreef:Even terug naar het onderwerp: sta me toe even de steen in de kikkerpoel te werpen.
Dat hangt veel van procedures en gewoontes af. Bij veel Amerikaanse spoorwegen is het gebruikelijk dat de machinist hardop de seinbeelden aan kondigt en de tweede machinist die het dan herhaald. Een beetje zoals ook bij piloten gebruikelijk is. Ik vlieg af en toe mee als navigator met een kennis die piloot is. Dan leer je dat je moet verwachten dat alles wat je zegt herhaalt wordt, en dat als de piloot het niet herhaalt dat je er van uit moet gaan dat hij je niet gehoord heeft.Dan zou ik denken dat verhogen van het aantal mensen enkel het aantal fouten kan doen toenemen.
Zou die tweede man dan ook op "zijn" instrumenten kijken of gewoon herhalen ?K V B schreef:
Dat hangt veel van procedures en gewoontes af. Bij veel Amerikaanse spoorwegen is het gebruikelijk dat de machinist hardop de seinbeelden aan kondigt en de tweede machinist die het dan herhaald. Een beetje zoals ook bij piloten gebruikelijk is. Ik vlieg af en toe mee als navigator met een kennis die piloot is. Dan leer je dat je moet verwachten dat alles wat je zegt herhaalt wordt, en dat als de piloot het niet herhaalt dat je er van uit moet gaan dat hij je niet gehoord heeft.
In Japan wijst de machinist (met zijn witte handschoentjes) naar het sein en zegt hardop wat hij ziet.... maar we wijken af vrees ik
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide