Diesel versus elektrische tractie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Shrek

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door Shrek »

pietje schreef: ... want in de werkelijkheid is er altijd een kleine stroom, aangezien de isolatie nooit oneindig is.
Tevens is het ook zo dat een transformator bij nullast altijd een klein verbruik heeft en bij 3kV DC staat er dus ook altijd een transformator in het onderstation die onder spanning staat.

Wat je wel kan zeggen is dat bij 25 kV AC er minder transformatoren nodig zijn om de lijn onder spanning te zetten, dus ook minder verliesstromen wanneer er geen afname is.
Bij wisselspanning heb je dan weer inductieve effecten die voor verliesstroom zorgen (je bovenleidingskabel wordt eigenlijk een lange antenne) :wink:
pietje

Bericht door pietje »

Shrek schreef:
pietje schreef: ... want in de werkelijkheid is er altijd een kleine stroom, aangezien de isolatie nooit oneindig is.
Tevens is het ook zo dat een transformator bij nullast altijd een klein verbruik heeft en bij 3kV DC staat er dus ook altijd een transformator in het onderstation die onder spanning staat.

Wat je wel kan zeggen is dat bij 25 kV AC er minder transformatoren nodig zijn om de lijn onder spanning te zetten, dus ook minder verliesstromen wanneer er geen afname is.
Bij wisselspanning heb je dan weer inductieve effecten die voor verliesstroom zorgen (je bovenleidingskabel wordt eigenlijk een lange antenne) :wink:
Maar op een zodanig lage frequentie dat er weinig verlies is.
Ik dacht trouwens dat de capacitieve verliezen op hoogspanning groter waren dan de inductieve, vooral als er weinig of geen stroomafname is, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Het leeuwendeel van de Belgische elektriciteit wordt nog steeds opgewekt in centrales die water doen koken door middel van fossiele brandstoffen of kernenergie, en met de zo ontstane stoom een generator aandrijven. De huidige elektrische treinen rijden dus in feite nog steeds op stoom.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie