brussel centraal word bediend door brussel noordTrainspotterke schreef:Door welk seinhuis werden die wissels en bijhorende seinen dan bediend?
? Sabena-stellen
-
ThomSten
Inderdaad, en toen (in 1997 denk ik) seinhuis II van Brussel-Noord uitbrandde, gingen de wissels van spoor A niet meer, en de NMBS heeft van dit ongeluk een geluk gemaakt, en de IC's (toen nog IC's allemaal, IC N) verlengd tot Brussel-Zuid. Niet lang daarna is spoor A ontmanteld, echter enkel het spoor en de wissels en zo, want zelfs het stootblok stond er tot voor kort nog.
Er was een hek, zeg maar tralies tussen het perron 1/2 en perron A, maar een keertje zag ik at deze gewoonweg openstond en ben eens gaan kijken op het perron A. Op de muur tussen het spoor 1 en het spoor A stond in het groot 'AIRPORT CITY EXPRESS' geschreven, op dezelfde manier als deze. Het perronnetje A, wat natuurlijk niet lang was, en zeker niet breed, werd afgeschermt van het spoor 2 door hekken.
Daar waar er op de andere perrons onverlichte plaatsnaamborden hangen, hinger er op het perron A lichtbakken, eentje in het Nederlands, en ééntje in het Frans. Op het perron was er ook een roltrap rechtstreeks naar het bovengelegen Sabena-gebouw, doch deze heeft volgens boeken niet lang gewerkt.
(Het oude station van de luchthaven had trouwens één net zo'n kort perron, waar aan beide kanten een spoor lag. Het huidege station Brussel Nationaal Luchthaven dateert van begin 1998.)
Er was een hek, zeg maar tralies tussen het perron 1/2 en perron A, maar een keertje zag ik at deze gewoonweg openstond en ben eens gaan kijken op het perron A. Op de muur tussen het spoor 1 en het spoor A stond in het groot 'AIRPORT CITY EXPRESS' geschreven, op dezelfde manier als deze. Het perronnetje A, wat natuurlijk niet lang was, en zeker niet breed, werd afgeschermt van het spoor 2 door hekken.
Daar waar er op de andere perrons onverlichte plaatsnaamborden hangen, hinger er op het perron A lichtbakken, eentje in het Nederlands, en ééntje in het Frans. Op het perron was er ook een roltrap rechtstreeks naar het bovengelegen Sabena-gebouw, doch deze heeft volgens boeken niet lang gewerkt.
(Het oude station van de luchthaven had trouwens één net zo'n kort perron, waar aan beide kanten een spoor lag. Het huidege station Brussel Nationaal Luchthaven dateert van begin 1998.)
-
bobby
ThomSten schreef:Inderdaad, en toen (in 1997 denk ik) seinhuis II van Brussel-Noord uitbrandde, gingen de wissels van spoor A niet meer, en de NMBS heeft van dit ongeluk een geluk gemaakt, en de IC's (toen nog IC's allemaal, IC N) verlengd tot Brussel-Zuid. Niet lang daarna is spoor A ontmanteld, echter enkel het spoor en de wissels en zo, want zelfs het stootblok stond er tot voor kort nog.
Er was een hek, zeg maar tralies tussen het perron 1/2 en perron A, maar een keertje zag ik at deze gewoonweg openstond en ben eens gaan kijken op het perron A. Op de muur tussen het spoor 1 en het spoor A stond in het groot 'AIRPORT CITY EXPRESS' geschreven, op dezelfde manier als deze. Het perronnetje A, wat natuurlijk niet lang was, en zeker niet breed, werd afgeschermt van het spoor 2 door hekken.
Daar waar er op de andere perrons onverlichte plaatsnaamborden hangen, hinger er op het perron A lichtbakken, eentje in het Nederlands, en ééntje in het Frans. Op het perron was er ook een roltrap rechtstreeks naar het bovengelegen Sabena-gebouw, doch deze heeft volgens boeken niet lang gewerkt.![]()
(Het oude station van de luchthaven had trouwens één net zo'n kort perron, waar aan beide kanten een spoor lag. Het huidege station Brussel Nationaal Luchthaven dateert van begin 1998.)
brand was december 1995
-
Jonathan
-
SIMPY.be
-
Anarchy55
-
carlos
-
carlos
Re: ? Sabena-stellen
sabena-stellen zijn AM-70FLV-FGSP schreef:Worden de 6 Sabenastellen ook opgeknapt zoals de MS66/70?
komen dus in aanmerking om omgevormd te worden tot GEN-stellen.
-
Duikbril AM86
Alhoewel er steeds wordt gezegd dat de Sabena's niet gemoderniseerd worden waag ik het er nog maar eens op:
Zijn jullie wel degelijk zeker dat dit zo is ? Niet dat ik info heb die zegt dat men de stellen gaat renoveren, maar het is toch raar dat net deze stellen niet gemoderniseerd worden..
Uiteindelijk zijn ze toch ook allemaal in bordeauxrood geschilderd ? Dus waarom zouden de Sabena's een uitzondering moeten vormen ?
Zijn jullie wel degelijk zeker dat dit zo is ? Niet dat ik info heb die zegt dat men de stellen gaat renoveren, maar het is toch raar dat net deze stellen niet gemoderniseerd worden..
Uiteindelijk zijn ze toch ook allemaal in bordeauxrood geschilderd ? Dus waarom zouden de Sabena's een uitzondering moeten vormen ?
-
Duikbril AM86
Als je een klassiekje ziet en je wil weten of je te maken hebt met een exemplaar dat zal gemoderniseerd worden of niet, kijk dan naar het type van de stroomafnemer.
De klassiekjes die niet gemoderniseerd worden hebben allemaal een stroomafnemer met 2 armen zoals op deze foto
(Bron: http://www.belrail.be)
een uitzondering zijn natuurlijk de Sabenastellen die hebben een stroomafnemer met 1 arm.
De klassiekjes die niet gemoderniseerd worden hebben allemaal een stroomafnemer met 2 armen zoals op deze foto
(Bron: http://www.belrail.be)
een uitzondering zijn natuurlijk de Sabenastellen die hebben een stroomafnemer met 1 arm.
Re: ? Sabena-stellen
Even een bejaard topic heropvissen
Vanmiddag waaide ik toevallig binnen bij Wijnand Plaizier (in de Brusselse Spoorwegmakerstraat) en zag dat hij voor 2012 een kalender heeft gemaakt met foto's van Cas Oorthuys. Een van die foto's past perfect bij het hierboven beschreven verhaal van het Sabena-kopspoor. Het is een magnifiek zicht vanuit de wachtzaal in het (ex-)Sabenagebouw op het Centraal Station, anno 1958. Voor de geïnteresseerden: deze foto is ook als ansichtkaart te koop.
Mocht iemand trouwens nog eens een foto van het befaamde kopspoor willen posten, zou ik daar dankbaar voor zijn, want blijkbaar zijn de foto's die hier ooit zijn geplaatst niet meer beschikbaar.
Mocht iemand trouwens nog eens een foto van het befaamde kopspoor willen posten, zou ik daar dankbaar voor zijn, want blijkbaar zijn de foto's die hier ooit zijn geplaatst niet meer beschikbaar.