Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ijzeren rijn 82 »

P. Michiels schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:Antwerpse Kempen en Limburg Dat is een vergeten regio bij de NMBS
1 te korte perons bv ,olen,geel,lommel,overpelt en om over de staat er van nog maar te zwijgen van velen
2 de gebouwen , enkele vb mol oud station staat daar half afgeboken waarom ? , Neerpelt seinhuizen dak staat op instorten
3 infrastructuur , dat gedoe in Herentals (kopspoortje , extra wissel ) Dieselspoorlijnen , enkel spoor mol-Neerpelt en Herentals-Turnhout
4 dienstregeling , te weinig aangezien aantal inwoners in de regio, slechte verbindingen
5 materiiaal inzet , regelmatig storings gevoelig,te kort aan motorstellen ,
Wellicht dat er daarom nu wel investeringen gedaan worden. Overigens helpt het denk ik niet dat met name Nederland geen duidelijkheid geeft over de verbinding met Weert. Neerpelt blijft daarom een uithoek.
stel je maar is voor dat er die verbind is en aanslaat bv reizigers uit regio roermond-weert-eindhoven
er komen nu al veel nederlanders naar neerpelt
BV gisteren voor de trein naar blankenberge
P. Michiels

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door P. Michiels »

ijzeren rijn 82 schreef:
P. Michiels schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:Antwerpse Kempen en Limburg Dat is een vergeten regio bij de NMBS
1 te korte perons bv ,olen,geel,lommel,overpelt en om over de staat er van nog maar te zwijgen van velen
2 de gebouwen , enkele vb mol oud station staat daar half afgeboken waarom ? , Neerpelt seinhuizen dak staat op instorten
3 infrastructuur , dat gedoe in Herentals (kopspoortje , extra wissel ) Dieselspoorlijnen , enkel spoor mol-Neerpelt en Herentals-Turnhout
4 dienstregeling , te weinig aangezien aantal inwoners in de regio, slechte verbindingen
5 materiiaal inzet , regelmatig storings gevoelig,te kort aan motorstellen ,
Wellicht dat er daarom nu wel investeringen gedaan worden. Overigens helpt het denk ik niet dat met name Nederland geen duidelijkheid geeft over de verbinding met Weert. Neerpelt blijft daarom een uithoek.
stel je maar is voor dat er die verbind is en aanslaat bv reizigers uit regio roermond-weert-eindhoven
er komen nu al veel nederlanders naar neerpelt
BV gisteren voor de trein naar blankenberge
In Nederland is er de grote angst dat een reizigersdienst naar Weert de deur open zet voor reactivering voor goederenverkeer van de gehele Ijzeren Rijjn. Dat inderdaad uit de regio Eindhoven-Weert veel reizigers nu al gebruik maken van de trein, ook al vanwege het feit dat het in belgie stukken goedkoper is, daar gaat men in Nederland graag aan voorbij. Hopelijk wordt met verdwijnen van de Limburger Eurlings als minister van mobiliteit, de Limburgse anti-treinlobby een stuk minder sterk.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

ijzeren rijn 82 schreef:Antwerpse Kempen en Limburg Dat is een vergeten regio bij de NMBS
1 te korte perons bv ,olen,geel,lommel,overpelt en om over de staat er van nog maar te zwijgen van velen
2 de gebouwen , enkele vb mol oud station staat daar half afgeboken waarom ? , Neerpelt seinhuizen dak staat op instorten
3 infrastructuur , dat gedoe in Herentals (kopspoortje , extra wissel ) Dieselspoorlijnen , enkel spoor mol-Neerpelt en Herentals-Turnhout
4 dienstregeling , te weinig aangezien aantal inwoners in de regio, slechte verbindingen
5 materiaal inzet , regelmatig storings gevoelig,te kort aan motorstellen ,

investeren in lijn 15 kennen ze niet in Brussel
Je hebt gelijk maar je moet het iets anders formuleren:
"Antwerpse Kempen en Limburg Dat is een vergeten regio bij INFRABEL"
Je mag gerust zijn dat NMBS (NMBS-Mobility meerbepaald) voor alle elementen die je opnoemt druk op de ketel zet.
Zonder de nodige infrastructuuraanpassingen moeten we niet denken aan meer treinen of andere treintypes (electrisch ipv diesel bv.)
Aan alle zaken is Infrabel ondertussen ook iets aan 't doen:
perronaanpassingen (hoger en langer), centralisatie seinhuizen (Mol, de restanten van het oude gebouw..., Neerpelt...), Herentals (wissels, nieuwe onderdoorgang,...), electrificatie etc. staan allemaal op het programma.
En zodra de infra het toelaat zal het treinaanbod wel volgen.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef:investeren in lijn 15 kennen ze niet in Brussel
Ze zullen dat zeker wel kennen, maar het aantal reizigers is er wel lager dan op andere hoofdassen.
De snelheidsverhoging/verdubbeling van L36 of de uitbreiding van het station onder de luchthaven is voor veel meer rezigers een verbetering, ik begrijp dus dat men daar voorrang aan geeft :wink:
melle schreef: * M6'en zouden denk ik niet op de perrons gaan in Herentals. Er gaan denk ik juist 5 MW41 stellen op.
* Een IR-trein Antwerpen - Mol. Met breaks, M4, of what ever. Heel de dag door.
* P-treinen van 06:00 tot 09:00 en van 16:00 tot 19/20:00 uur van Mol tot Mechelen/Brussel (eventueel met M4, M5m, breaks,...)
* L-trein Mol/Neerpelt met MW41
* L- trein Mol/Hasselt met MW41
M6 past toch perfect in Herentals? Ze komen er nu al bijna elk uur :roll:

Ideaal zou zijn moest men de IR/IC treinen uit Antwerpen en Brussel tegelijk in Herentals krijgen, de één rijdt dan verder naar Mol en de andere naar Turnhout. Maar ik vrees dat zoiets niet gaat met de infrastructuur.
Het alternatief is dan dat er iets na de snelle trein naar Mol een trein naar Turnhout vertrekt en iets na de snelle trein naar Turnhout een stoptrein naar Mol-Neepelt.

Dit geeft dan:
IC Brussel-Turnhout of IC Brussel-Mol
IC Antwerpen-Mol of IC Antwerpen-Turnhout
L Herentals-Turnhout
L Herentals-Neerpelt (één van deze twee treinen is verlenging van de L uit Lier)
L Herentals-Hasselt

P-treinen naar Brussel passen niet meer op L25 vrees ik, hoewel er met L25N misschien weer meer mogelijk wordt :)
Een P-treintje Herentals-Antwerpen moet misschien wel mogelijk zijn, die vertrekt dan richting antwerpen net na de IC naar Brussel :)

Tot zover mijn voorstel :mrgreen:
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

Shrek schreef:
Ideaal zou zijn moest men de IR/IC treinen uit Antwerpen en Brussel tegelijk in Herentals krijgen, de één rijdt dan verder naar Mol en de andere naar Turnhout. Maar ik vrees dat zoiets niet gaat met de infrastructuur.
Je moet eens gaan kijken in Herentals!

IRe uit Mol komt aan om u15 (en vertrekt om u17)
IC-R uit Turnhout komt aan om u19 (en weer weg om u21)
-> overstap Mol->Brussel is er dus al en omgekeerd bestaat die overstap ook (het idee dat jij oppert)
IRg uit Antwerpen komt aan om u20 en is om u22 weer weg naar Turnhout
-> Overstap Mol->Turnhout is er dus ook (en tevens ook u35-u41 met overstap van de L uit Mol op de IC-R)

Het is een feit dat deze overstappen wel eens fout lopen door vertragingen, in combinatie met de slechte spoorsituatie ter plaatse.
spoorwegrealist
melle

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door melle »

@Shrek

De meeste treinen worden nog wel verzekerd met breaks hoor. Ik reageerde eigenlijk op het voorstel van die 2 stammen m6 te laten koppelen en ontkoppelen. Ik dacht dat er in Herentals enkel 10 rijtuigen opkunnen. 12 rijtuigen is dus ietsjes teveel in Herentals. Hoewel ze eigenlijk wel plaats hebben om ze nog wat te verlengen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dekooiker »

stefanic schreef:Het is een feit dat deze overstappen wel eens fout lopen door vertragingen, in combinatie met de slechte spoorsituatie ter plaatse.
De slechte situatie is vooral het feit dat er een draad op het perron staat waardoor er veel te lang gelopen moet worden.
Wiens idee is dat en hoe denkt die over reizigersverkeer?
De trein.
Alleen voor durvers.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

dekooiker schreef:
stefanic schreef:Het is een feit dat deze overstappen wel eens fout lopen door vertragingen, in combinatie met de slechte spoorsituatie ter plaatse.
De slechte situatie is vooral het feit dat er een draad op het perron staat waardoor er veel te lang gelopen moet worden.
Wiens idee is dat en hoe denkt die over reizigersverkeer?
Enige dat ik kan zeggen is dat het personeel in Herentals het overwegje niet meer MAG bedienen. En dan was dit de enige mogelijkheid om de dienstregeling te normaliseren EN perron 5 nog toegankelijk te houden. Dat hek staat er om imbecielen tegen te houden die het in hun kop zouden halen om de sporen over te steken (uit jou reactie leid ik af dat jij zonder die draad een alternatieve route zou kiezen). Wees gerust dat de huidige problematiek zeer hoog op de agenda staat en op hoog hierarchisch niveau.
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door groentje »

Laat ons hopen dat er zo snel mogelijk een onderdoorgang komt (is ook het veiligst). En een automatische bediening van die slagboom, zoals in nagenoeg al onze buurlanden courant is, als voorlopige oplossing.
Niettemin is het feit dat NMBS-ers geen slagboom mogen bedienen, niet zomaar alleen maar op kap van Infrabel te schuiven, stefanic. Het was immers echt niet onze keuze om de onderstationschefs perron als ostch 'reizigers' naar NMBS te laten gaan...
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Laat ons hopen dat er zo snel mogelijk een onderdoorgang komt (is ook het veiligst). En een automatische bediening van die slagboom, zoals in nagenoeg al onze buurlanden courant is, als voorlopige oplossing.
Niettemin is het feit dat NMBS-ers geen slagboom mogen bedienen, niet zomaar alleen maar op kap van Infrabel te schuiven, stefanic. Het was immers echt niet onze keuze om de onderstationschefs perron als ostch 'reizigers' naar NMBS te laten gaan...
Dat gecombineerde functies kennelijk niet meer kunnen, is een gebrek aan samenwerking tussen de NMBS en Infrabel. Waar een wil is (van twee kanten!), is een weg.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steven »

gecombineerde functies is misschien mogelijk maar door de scheiding van infra en treinen zou het ene niks met het andere mogen te maken hebben. Men had misschien beter gekozen om alle onderchefs toch bij infrabel te houden ipv ze bij nmbs te steken voor een deel.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

groentje schreef: Niettemin is het feit dat NMBS-ers geen slagboom mogen bedienen, niet zomaar alleen maar op kap van Infrabel te schuiven, stefanic. Het was immers echt niet onze keuze om de onderstationschefs perron als ostch 'reizigers' naar NMBS te laten gaan...
Ik heb ook nooit gezegd dat ik daarvan Infrabel 'beschuldig'! Ik zeg enkel dat het een feit is dat NMBS-personeel dat niet mag. Das de reglementering die wel niet consequent is, want datzelfde personeel mag vandaag wel een rolstoelreiziger over de hoofdsporen naar perron 2-3 begeleiden...
spoorwegrealist
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door rvdborgt »

P. Michiels schreef:In Nederland is er de grote angst dat een reizigersdienst naar Weert de deur open zet voor reactivering voor goederenverkeer van de gehele Ijzeren Rijjn. Dat inderdaad uit de regio Eindhoven-Weert veel reizigers nu al gebruik maken van de trein, ook al vanwege het feit dat het in belgie stukken goedkoper is, daar gaat men in Nederland graag aan voorbij. Hopelijk wordt met verdwijnen van de Limburger Eurlings als minister van mobiliteit, de Limburgse anti-treinlobby een stuk minder sterk.
1. Neerpelt - Weert is niet gesloten. Iedere toegelaten vervoerder mag daar rijden.
2. Eurlings is geen tegenstander van de IJzeren Rijn (anders dan zijn voorganger Peijs, al zei die dat niet hardop). Op Dit moment is overigens België aan zet. Al een tijdje.

Groetjes,
Rian
P. Michiels

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door P. Michiels »

rvdborgt schreef:
P. Michiels schreef:In Nederland is er de grote angst dat een reizigersdienst naar Weert de deur open zet voor reactivering voor goederenverkeer van de gehele Ijzeren Rijjn. Dat inderdaad uit de regio Eindhoven-Weert veel reizigers nu al gebruik maken van de trein, ook al vanwege het feit dat het in belgie stukken goedkoper is, daar gaat men in Nederland graag aan voorbij. Hopelijk wordt met verdwijnen van de Limburger Eurlings als minister van mobiliteit, de Limburgse anti-treinlobby een stuk minder sterk.
1. Neerpelt - Weert is niet gesloten. Iedere toegelaten vervoerder mag daar rijden.
2. Eurlings is geen tegenstander van de IJzeren Rijn (anders dan zijn voorganger Peijs, al zei die dat niet hardop). Op Dit moment is overigens België aan zet. Al een tijdje
Theoretisch inderdaad niet gesloten voor goederenvervoer, feitelijk wel: er is al twee jaar geen goederentrein meer geweest. Overigens heb ik Eurlings nooit Roermond op de vingers zien tikken dat ze zo dwars liggen....
Enfin, de Metro meldde vandaag dat de gemeenten langs de lijn Weert-Neerpelt pleiten voor heropening van reizigersvervoer.
Wordt vervolgd...
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door AlexNL »

Maar eigenlijk zou een willekeurige vervoerder dus een verzoek voor een treinpad kunnen indienen voor de lijn Neerpelt - Weert, en dan is het aan ProRail en Infrabel om ervoor te zorgen dat dit ook mogelijk is?
Plaats reactie