CityRail

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
bobke

CityRail

Bericht door bobke »

Hoi
Ik heb een vraagje. Vandaag heb ik in zo'n treinstel gezeten waar er "CityRail" op staat. Ik vroeg mij af waarom dat dat er op staat? Zijn dat treinstellen die vroeger speciaal zijn aangekocht voor op een bepaalde lijn te rijden of? Ik merkte op dat er ook klapstoelen in waren; iets wat je in de andere (klassiekjes etc) niet ziet. Kan iemand mij meer uitleg over deze specifieke trein?
grtn Afbeelding
Darko

Re: CityRail

Bericht door Darko »

Dat is omda die idd op bepaalde lijnen rijden :) kijk maar eens op de lijst van treincategorieën dan zie je een paar CR lijnen staan ipv IR :) leuven - 's gravenbrakel is er zo eentje van
Robin

Bericht door Robin »

waren deze niet voor het GEN bedoeld? boven de stuurpost moest trouwens de lijnnummer komen dan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Bericht door Trammist »

Robin schreef:waren deze niet voor het GEN bedoeld? boven de stuurpost moest trouwens de lijnnummer komen dan.
Ja. De nu bestaande CR-diensten vormen nu reeds een pré-GEN-netwerk, al mogen de L-diensten op de lijnen daar voor mijn part ok bijgerekend worden. De klapstoelen en bestemmingsaanduiders zijn dus ook voorzien op het rijden van een voorstadsnet.
Maar door NMBS-nonchalance belanden de speciale CR-klassiekjes in alle uithoeken van het land. Al is dat natuurlijk geen ramp...

Ik heb zaterdag 14 augustus trouwens in Brussel-Centraal een CR-treintje met werkende displays gezien !
bobke

Bericht door bobke »

Trammist schreef:
Robin schreef:waren deze niet voor het GEN bedoeld? boven de stuurpost moest trouwens de lijnnummer komen dan.
Ja. De nu bestaande CR-diensten vormen nu reeds een pré-GEN-netwerk, al mogen de L-diensten op de lijnen daar voor mijn part ok bijgerekend worden. De klapstoelen en bestemmingsaanduiders zijn dus ook voorzien op het rijden van een voorstadsnet.
Maar door NMBS-nonchalance belanden de speciale CR-klassiekjes in alle uithoeken van het land. Al is dat natuurlijk geen ramp...

Ik heb zaterdag 14 augustus trouwens in Brussel-Centraal een CR-treintje met werkende displays gezien !
In alle uithoeken van het land :p wel ik zat op één die Brugge - Knokke deed van de namiddag.
eagleheart
Contacteer:

Bericht door eagleheart »

Trammist schreef:

dat komt wel meermaals voor, vooral op de lijn sgravenbrakel-leuven
Steven

Bericht door Steven »

er zijn twee lijnen waarvoor deze displays al actief kunnen zijn (al is dit niet altijd effectief ingeschakeld)
CR Leuven Eigenbrakel
CR Dendermonde Geraardsbergen.

Het feit dat deze klassiekjes overal te zien is heeft te maken met de krappe beurtregeling voor dit materieel. Door ze in een afzonderlijke groep te steken krijg je enkel meer schaarste en dus beperktere tijden om onderhoud te doen. Men heeft hiervoor zelfs de klassiekjes van de verbinding naar Spa en Luik => verviers weggehaald om op die andere verbindingen voldoende klassiekjes beschikbaar te hebben (mede door het ontstaan van de CR reeksen 53XX en 54XX). Het zal dus pas met de instroom van de Desiro ML zijn dat er afzonderlijke materiaalomlopen ontstaan voor het GEN.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Heb die displays op Leuven - 'S Gravenbrakel al zien werken, wel een raar systeem vind ik, als die trein aankomt verschijnt het CR nummer, en wanneer ie weer vertrekt gaat die display weer uit, is dit de bedoeling, of is dit weer een installatiefout? :P
Steven

Bericht door Steven »

Dit werkt meteen gps systeem. Enkel ter hoogte van de stations zijn de schermen aan de buitenzijde actief. Ook de binnenste schermen en audio aankondigingen gebeuren mede dank zij een gps systeem.
Bomma

Bericht door Bomma »

Donderdag op de CR983 gezeten van Brussel-Centraal naar Dendermonde. Voor het eerste gezien: displays langs de buitenkant werkten, die binnenin niet. Ook de aankondigingen werkten, al is het wel een ongelooflijk irritant stem :lol:
Steven

Bericht door Steven »

Bomma schreef:Donderdag op de CR983 gezeten van Brussel-Centraal naar Dendermonde. Voor het eerste gezien: displays langs de buitenkant werkten, die binnenin niet. Ook de aankondigingen werkten, al is het wel een ongelooflijk irritant stem :lol:
ik vind die stem net heel goed, ze is klaar duidelijk en voor iedereen verstaanbaar. Het is en blijft een computersysteem met stem en daar kan je onmogelijk veel menselijke eigenschappen gaan inleggen.
eagleheart
Contacteer:

Bericht door eagleheart »

beter een stem dan geen stem zou ik zeggen.
door die stem gaan veel minder mensen verward zijn:-)
Bomma

Bericht door Bomma »

Steven schreef:
Bomma schreef:Donderdag op de CR983 gezeten van Brussel-Centraal naar Dendermonde. Voor het eerste gezien: displays langs de buitenkant werkten, die binnenin niet. Ook de aankondigingen werkten, al is het wel een ongelooflijk irritant stem :lol:
ik vind die stem net heel goed, ze is klaar duidelijk en voor iedereen verstaanbaar. Het is en blijft een computersysteem met stem en daar kan je onmogelijk veel menselijke eigenschappen gaan inleggen.
Ik heb toch liever die van de Brusselse Metro :wink:
Steven

Bericht door Steven »

Die van de Brusselse metro vind ik veel te stil. Als het rijtuig 30% vol zit versta je het nog amper.
Bomma

Bericht door Bomma »

Steven schreef:Die van de Brusselse metro vind ik veel te stil. Als het rijtuig 30% vol zit versta je het nog amper.
Daar geef ik je wel gelijk in.
Plaats reactie