Hoi
Ik heb een vraagje. Vandaag heb ik in zo'n treinstel gezeten waar er "CityRail" op staat. Ik vroeg mij af waarom dat dat er op staat? Zijn dat treinstellen die vroeger speciaal zijn aangekocht voor op een bepaalde lijn te rijden of? Ik merkte op dat er ook klapstoelen in waren; iets wat je in de andere (klassiekjes etc) niet ziet. Kan iemand mij meer uitleg over deze specifieke trein?
grtn
Dat is omda die idd op bepaalde lijnen rijden kijk maar eens op de lijst van treincategorieën dan zie je een paar CR lijnen staan ipv IR leuven - 's gravenbrakel is er zo eentje van
Robin schreef:waren deze niet voor het GEN bedoeld? boven de stuurpost moest trouwens de lijnnummer komen dan.
Ja. De nu bestaande CR-diensten vormen nu reeds een pré-GEN-netwerk, al mogen de L-diensten op de lijnen daar voor mijn part ok bijgerekend worden. De klapstoelen en bestemmingsaanduiders zijn dus ook voorzien op het rijden van een voorstadsnet.
Maar door NMBS-nonchalance belanden de speciale CR-klassiekjes in alle uithoeken van het land. Al is dat natuurlijk geen ramp...
Ik heb zaterdag 14 augustus trouwens in Brussel-Centraal een CR-treintje met werkende displays gezien !
Robin schreef:waren deze niet voor het GEN bedoeld? boven de stuurpost moest trouwens de lijnnummer komen dan.
Ja. De nu bestaande CR-diensten vormen nu reeds een pré-GEN-netwerk, al mogen de L-diensten op de lijnen daar voor mijn part ok bijgerekend worden. De klapstoelen en bestemmingsaanduiders zijn dus ook voorzien op het rijden van een voorstadsnet.
Maar door NMBS-nonchalance belanden de speciale CR-klassiekjes in alle uithoeken van het land. Al is dat natuurlijk geen ramp...
Ik heb zaterdag 14 augustus trouwens in Brussel-Centraal een CR-treintje met werkende displays gezien !
In alle uithoeken van het land :p wel ik zat op één die Brugge - Knokke deed van de namiddag.
Robin schreef:waren deze niet voor het GEN bedoeld? boven de stuurpost moest trouwens de lijnnummer komen dan.
Ja. De nu bestaande CR-diensten vormen nu reeds een pré-GEN-netwerk, al mogen de L-diensten op de lijnen daar voor mijn part ok bijgerekend worden. De klapstoelen en bestemmingsaanduiders zijn dus ook voorzien op het rijden van een voorstadsnet.
Maar door NMBS-nonchalance belanden de speciale CR-klassiekjes in alle uithoeken van het land. Al is dat natuurlijk geen ramp...
Ik heb zaterdag 14 augustus trouwens in Brussel-Centraal een CR-treintje met werkende displays gezien !
dat komt wel meermaals voor, vooral op de lijn sgravenbrakel-leuven
er zijn twee lijnen waarvoor deze displays al actief kunnen zijn (al is dit niet altijd effectief ingeschakeld)
CR Leuven Eigenbrakel
CR Dendermonde Geraardsbergen.
Het feit dat deze klassiekjes overal te zien is heeft te maken met de krappe beurtregeling voor dit materieel. Door ze in een afzonderlijke groep te steken krijg je enkel meer schaarste en dus beperktere tijden om onderhoud te doen. Men heeft hiervoor zelfs de klassiekjes van de verbinding naar Spa en Luik => verviers weggehaald om op die andere verbindingen voldoende klassiekjes beschikbaar te hebben (mede door het ontstaan van de CR reeksen 53XX en 54XX). Het zal dus pas met de instroom van de Desiro ML zijn dat er afzonderlijke materiaalomlopen ontstaan voor het GEN.
Heb die displays op Leuven - 'S Gravenbrakel al zien werken, wel een raar systeem vind ik, als die trein aankomt verschijnt het CR nummer, en wanneer ie weer vertrekt gaat die display weer uit, is dit de bedoeling, of is dit weer een installatiefout?
Dit werkt meteen gps systeem. Enkel ter hoogte van de stations zijn de schermen aan de buitenzijde actief. Ook de binnenste schermen en audio aankondigingen gebeuren mede dank zij een gps systeem.
Donderdag op de CR983 gezeten van Brussel-Centraal naar Dendermonde. Voor het eerste gezien: displays langs de buitenkant werkten, die binnenin niet. Ook de aankondigingen werkten, al is het wel een ongelooflijk irritant stem
Bomma schreef:Donderdag op de CR983 gezeten van Brussel-Centraal naar Dendermonde. Voor het eerste gezien: displays langs de buitenkant werkten, die binnenin niet. Ook de aankondigingen werkten, al is het wel een ongelooflijk irritant stem
ik vind die stem net heel goed, ze is klaar duidelijk en voor iedereen verstaanbaar. Het is en blijft een computersysteem met stem en daar kan je onmogelijk veel menselijke eigenschappen gaan inleggen.
Bomma schreef:Donderdag op de CR983 gezeten van Brussel-Centraal naar Dendermonde. Voor het eerste gezien: displays langs de buitenkant werkten, die binnenin niet. Ook de aankondigingen werkten, al is het wel een ongelooflijk irritant stem
ik vind die stem net heel goed, ze is klaar duidelijk en voor iedereen verstaanbaar. Het is en blijft een computersysteem met stem en daar kan je onmogelijk veel menselijke eigenschappen gaan inleggen.