NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:En op vertoon van legitimatiebewijs een "uitstel van betaling". Dat kent de NMBS dacht ik ook al (onder een andere naam - vaststelling van onregelmatigheid of zoiets). Want voor die gevallen waarbij een reiziger er niets aan kan doen dat hij geen kaartje heeft, kan het toch niet zijn dat hij verplicht een boete bovenop de ritprijs moet betalen en dan maar moet afwachten of en wanneer de NMBS dat terug gaat betalen.
Om eerlijk te zijn vind ik dat wel. Als je het aan het beoordelingsvermogen van de treinbegeleider overlaat wat wel en wat niet een geldige reden is voor het niet hebben van een kaartje is het eind volgens mij redelijk snel zoek. Daarom kun je beter een beleid hanteren dat iedereen zonder geldig vervoerbewijs een uitstel van betaling krijgt voor de ritprijs + boete. De reiziger moet de boete dan maar achteraf aanvechten, het is tenslotte ook zijn eigen keuze geweest om zonder geldig vervoerbewijs te reizen.
dentheo schreef:Ik denk dat ze in Nederland redelijk planmatig te werk gaan.
één opmerking, ik denk dat ze daar nog maar zeer weinig stations hebben met minder dan 200-300 opstappers per dag.
Op internet zijn wat cijfers van 2006 te vinden, latere cijfers zijn niet meer vrijgegeven omdat NS die gegevens als "concurrentiegevoelig" beschouwt. Nu roept NS dat wel over alles, maargoed...
Ooit (?) heeft men daar gesloten op basis van reizigerstellingen , niet politiek ingewikkelde evenwichten zoals in Belgie
Door die kleine haltes zullen wij nog jaren kaartjes moeten verkopen in de trein vrees ik.
In Nederland zijn er ook genoeg kleine haltes. Haltes langs de vrije baan die letterlijk niets meer zijn dan een paar betonnen platen langs de spoorbaan. Een halte als Dordrecht Zuid, waar misschien 1200 mensen per dag in- of uitstappen. Geen stationsgebouwen, geen loketten, alleen wachthokjes en automaten. En tegenwoordig ook paaltjes voor de OV-chipkaart. Meer heb je ook niet nodig.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:
rvdborgt schreef:En op vertoon van legitimatiebewijs een "uitstel van betaling". Dat kent de NMBS dacht ik ook al (onder een andere naam - vaststelling van onregelmatigheid of zoiets). Want voor die gevallen waarbij een reiziger er niets aan kan doen dat hij geen kaartje heeft, kan het toch niet zijn dat hij verplicht een boete bovenop de ritprijs moet betalen en dan maar moet afwachten of en wanneer de NMBS dat terug gaat betalen.
Om eerlijk te zijn vind ik dat wel. Als je het aan het beoordelingsvermogen van de treinbegeleider overlaat wat wel en wat niet een geldige reden is voor het niet hebben van een kaartje is het eind volgens mij redelijk snel zoek. Daarom kun je beter een beleid hanteren dat iedereen zonder geldig vervoerbewijs een uitstel van betaling krijgt voor de ritprijs + boete. De reiziger moet de boete dan maar achteraf aanvechten, het is tenslotte ook zijn eigen keuze geweest om zonder geldig vervoerbewijs te reizen.
In geen van beide gevallen (UVB of een al dan niet terechte boete betalen) ligt de uiteindelijke beslissing bij de conducteur. Het enige verschil is wie er achter zijn geld moet aanlopen. Verder is er vaak geen sprake van "eigen keuze" om zonder geldig vervoerbewijs op de trein te stappen: als ik 's avonds op de trein stap om naar huis te gaan en ik kan geen kaartje kopen omdat de automaat kapot is, hoeveel keuze heb ik dan nog? Vandaar op vertoon van legitimatie een UVB, waarna de NMBS je een brief (of mail - waarom ook niet) stuurt met het rekeningnummer waarop je de vervoerprijs kunt overmaken.

Groetjes,
Rian
AlexNL

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:In geen van beide gevallen (UVB of een al dan niet terechte boete betalen) ligt de uiteindelijke beslissing bij de conducteur. Het enige verschil is wie er achter zijn geld moet aanlopen. Verder is er vaak geen sprake van "eigen keuze" om zonder geldig vervoerbewijs op de trein te stappen: als ik 's avonds op de trein stap om naar huis te gaan en ik kan geen kaartje kopen omdat de automaat kapot is, hoeveel keuze heb ik dan nog? Vandaar op vertoon van legitimatie een UVB, waarna de NMBS je een brief (of mail - waarom ook niet) stuurt met het rekeningnummer waarop je de vervoerprijs kunt overmaken.
Ja, de NMBS kan dan in hun archieven nazoeken of een automaat op een bepaald moment wel of niet in gebruik was. Bij andere mislukte transacties (bijvoorbeeld een weigerende bankpas) zou de automaat een bonnetje kunnen uitgeven wat als bewijs ingestuurd kan worden naar de NMBS om de boete te laten vervallen. Zo doet de NS het volgens mij ook.
Adler

Bericht door Adler »

groentje schreef: Ik geef K V B gelijk als hij de voorkeur geeft aan treinen boven 'extra' service, zoals loketten.
Ik snap echt niet het verband tussen het aantal loketten en het aantal treinen, dat sommigen hier steeds trachten te leggen.
Ten eerste is die sluiting van de loketten geen besparingsmaatregel maar een vereenvoudigingsmaatregel volgens de NMBS.
En als het dan toch een besparing zou zijn, heb je al eens uitgerekend hoeveel loketten men zou moeten sluiten om 1 trein meer te laten rijden ?
Voor een trein heb je een treinbestuurder nodig, die veel meer kost dan een loketbediende en nog nauwelijks te vinden is, verder minstens 1 treinbegeleider (meestal 2), technisch onderhoudspersoneel (dat ook niet meer te vinden is, 500 euro krijg je al van de NMBS als je er een vindt), kuispersoneel, rijpaden (die ook nog nauwelijks beschikbaar zijn), dan heb je nog de energiekosten en last but not least moet je nog treinmaterieel vinden en afschrijven.
En de NMBS kan ook zomaar niet opeens minder treinen laten rijden. Het minimum aantal op elke lijn is vastgelegd in de beheersovereenkomst en een vermindering van het aantal zou in veel gevallen een chaos veroorzaken op het spitsuur.
Als de sluiting van loketten extra geld opbrengt, dan is dat enkel om de donkerrode cijfers van 2009 en 2010 een klein beetje beter te maken (vooral belangrijk in februari 2011 als het mandaat van MD moet verlengd worden).
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

één opmerking, ik denk dat ze daar nog maar zeer weinig stations hebben met minder dan 200-300 opstappers per dag.
Ooit (?) heeft men daar gesloten op basis van reizigerstellingen , niet politiek ingewikkelde evenwichten zoals in Belgie
Door die kleine haltes zullen wij nog jaren kaartjes moeten verkopen in de trein vrees ik.
Nederland heeft een kleiner spoorwegnet, minder stations en meer inwoners. Dat zij minder kleine stations dan wij hebben kan daardoor verklaard worden. Het is overigens geen situatie die je moet willen. In de jaren '80 placht de NMBS hier ook een drastische besparingsoperatie door te voeren waarbij elke station onder een bepaalde waarde werd gesloten. We weten allemaal hoe dat uitdraaide, lagere reizigersaantallen op de stations die wel nog open zijn. Van armoede is de NMBS grotendeels op dit beleid moeten terugkomen.
Adler

Bericht door Adler »

Bij de NMBS worden nooit plannen gemaakt, daar houdt men enkel 'denkoefeningen'.
Allez, dat beweren die woordvoerders toch altijd als Jos Digneffe weer eens met een of ander uitgelekt plan naar buiten komt.
Daar moet nogal een stukje nagedacht worden in die Frankrijkstraat met al die denkoefeningen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:We weten allemaal hoe dat uitdraaide, lagere reizigersaantallen op de stations die wel nog open zijn. Van armoede is de NMBS grotendeels op dit beleid moeten terugkomen.
Waarom moest Kapellenbos dicht met 200 opstappers en andere stations met 40 niet ???
De (vriendjes)politiek bleek krachtiger dan de logica.
Theo
Groeten vanop de Heide
thomaslj

Bericht door thomaslj »

Nog eens over de automaten. Voor blinden & slechtzienden is dit minder een probleem want de meesten hebben een vrijkaart. Voor de weinigen die geen vrijkaart hebben kan een aankoop zonder toeslag op de trein.
Als bij de automaten een papierloos elektronisch ticket te koop is dat gekoppeld kan worden aan een eID hoeven nog nauwelijks papieren ticketjes aangevuld te worden. In combinatie met elektronische betaalmiddelen kan een automaat dan dagenlang blijven draaien zonder dat er iets aangevuld of uitgehaald moet worden.
Ik ben zeker niet pro sluiten van loketten maar het zijn gewoon wat ideetjes.
Hogersluys

dentheo schreef:
Waarom moest Kapellenbos dicht met 200 opstappers en andere stations met 40 niet ???
Ik denk dat de politiek in deze voor een keer een gunstige invloed had. Zonder vriendjespolitiek zouden er waarschijnlijk nog veel meer stations gesloten zijn. Een minister uit de streek was vaak genoeg om een ten dode opgeschreven station te redden.
Trammist

Bericht door Trammist »

thomaslj schreef:Als bij de automaten een papierloos elektronisch ticket te koop is dat gekoppeld kan worden aan een eID hoeven nog nauwelijks papieren ticketjes aangevuld te worden. In combinatie met elektronische betaalmiddelen kan een automaat dan dagenlang blijven draaien zonder dat er iets aangevuld of uitgehaald moet worden.
Een eID reader/writer zou inderdaad een interessante mogelijkheid zijn op het eerste zicht, maar het systeem voor de online verkoop met koppeling aan het Rijksregisternummer leent zich niet tot direct-vertrekken. De nummers worden slechts enkele keren per dag verspreid naar de IBIS-toestellen van de TBG's.
Het Mobib-systeem, momenteel in beginnende exploitatie bij de Brusselse MIVB, zal echter waarschijnlijk de nieuwe Belgische (federale) standaard worden, want intussen zijn alle NMBS-loketten uitgerust met de nodige hardware, of zouden dat moeten zijn.
Dat wil zeggen dat binnen enkele jaren de meeste reizigers een chipkaart op zak zullen hebben, en de NMBS zou wel héél achterlijk moeten zijn om nieuwe automaten zonder Mobib-terminal te bestellen.
groentje

Bericht door groentje »

@thomaslj: Geldt die vrijkaart niet voor hun begeleider? Ik kan me vergissen, hoor, ik ben geen slechtziende.

@Adler: Men bespaart nu door minde loketpersoneel te moeten betalen. Ik ben daar niet blij mee, maar ik ben wel voor als het alternatief een afgeschafte trein is. Zo zullen er ook nog volgen, ik maak me geen illusies, maar toch, liever een goede dienstregeling met niet teveel gaten in en de nodige versterking tijdens de spits, en geen of weinig open loketten, dan dat er P-treinen uitvallen, de vroegste en/of laatste treinen opnieuw sneuvelen, etc.
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:
dentheo schreef:
Ik denk dat de politiek in deze voor een keer een gunstige invloed had. Zonder vriendjespolitiek zouden er waarschijnlijk nog veel meer stations gesloten zijn. Een minister uit de streek was vaak genoeg om een ten dode opgeschreven station te redden.
Zonder vriendjespolitiek hadden we een spoorwegbedrijf dat het een stuk beter doet.
Steve

Bericht door Steve »

Trammist schreef:
thomaslj schreef:Als bij de automaten een papierloos elektronisch ticket te koop is dat gekoppeld kan worden aan een eID hoeven nog nauwelijks papieren ticketjes aangevuld te worden. In combinatie met elektronische betaalmiddelen kan een automaat dan dagenlang blijven draaien zonder dat er iets aangevuld of uitgehaald moet worden.
Een eID reader/writer zou inderdaad een interessante mogelijkheid zijn op het eerste zicht, maar het systeem voor de online verkoop met koppeling aan het Rijksregisternummer leent zich niet tot direct-vertrekken. De nummers worden slechts enkele keren per dag verspreid naar de IBIS-toestellen van de TBG's.
Bij mijn weten gaan de Ibis-toestellen online als ze een rijksregisternummer niet meteen terugvinden in hun lokale geheugen (of misschien gaan ze zelfs systematisch online en wordt er niet lokaal opgeslagen). Ik heb al verschillende keren vlak voor vertrek een eID-ticket gekocht en dat kon steeds prima verwerkt worden op de trein. De NMBS geeft ook geen enkele informatie als zou het aangeraden zijn om de aankoop al ruim op voorhand te doen...
dentheo

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:
dentheo schreef:
Volgens mij mocht alles onder de 100 netjes dicht.... maar 200 wel en 40 niet is onzin.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys

Toch zijn er op die regel veel inconsistenties te bespeuren. Denk maar aan L82, geen enkel station op die lijn haalde de 100 reizigers. Zelfs nu niet. Gelukkig rijden er nu nog treinen. De meeste stations die in de jaren '80/'90 gesloten werden maar toch mooie cijfers konden voorstellen zullen wel nog heropend worden verwacht ik. Kapellenbos, Jabbeke, ... zie ik ooit nog te heropenen.
Plaats reactie