groentje schreef:
Ik geef K V B gelijk als hij de voorkeur geeft aan treinen boven 'extra' service, zoals loketten.
Ik snap echt niet het verband tussen het aantal loketten en het aantal treinen, dat sommigen hier steeds trachten te leggen.
Ten eerste is die sluiting van de loketten geen besparingsmaatregel maar een vereenvoudigingsmaatregel volgens de NMBS.
En als het dan toch een besparing zou zijn, heb je al eens uitgerekend hoeveel loketten men zou moeten sluiten om 1 trein meer te laten rijden ?
Voor een trein heb je een treinbestuurder nodig, die veel meer kost dan een loketbediende en nog nauwelijks te vinden is, verder minstens 1 treinbegeleider (meestal 2), technisch onderhoudspersoneel (dat ook niet meer te vinden is, 500 euro krijg je al van de NMBS als je er een vindt), kuispersoneel, rijpaden (die ook nog nauwelijks beschikbaar zijn), dan heb je nog de energiekosten en last but not least moet je nog treinmaterieel vinden en afschrijven.
En de NMBS kan ook zomaar niet opeens minder treinen laten rijden. Het minimum aantal op elke lijn is vastgelegd in de beheersovereenkomst en een vermindering van het aantal zou in veel gevallen een chaos veroorzaken op het spitsuur.
Als de sluiting van loketten extra geld opbrengt, dan is dat enkel om de donkerrode cijfers van 2009 en 2010 een klein beetje beter te maken (vooral belangrijk in februari 2011 als het mandaat van MD moet verlengd worden).