Reitschule Bern

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
kika

Reitschule Bern

Bericht door kika »

Even voor de duidelijkheid, onderstaande is een reactie op:
Waar ik woon, in Bern, is het station het centrale ontmoetingspunt. Het is ook de plek waar ik de meeste van mijn inkopen doe.
Als je met vrienden de stad in gaat spreek je altijd daar af. Omdat er zoveel te beleven is, is het er vrij aangenaam wachten op iemand, en eenmaal je gewoon bent van elkaar daar te ontmoeten dan is het het OV naar de stad komen ook een vanzelfsprekendheid. Op die manier krijg het OV een veel hogere "mindshare" en krijg je meteen ook meer gebruikers. Ik heb de indruk dat men dat bij de NMBS ook begint te begrijpen.
Als ik met vrienden in Bern afspreek en we moeten in het centrum zijn, spreek ik liever af in de Reitschule, niet zo duur om wat lekkers te drinken, veel rustiger en ook niet zo'n lelijke betonnen kolos met alle typische winkelketens. Je kan er je fiets ook gemakkelijker en gratis parkeren.

NMBS heeft er voornamelijk voor gekozen om van A'pen centraal een dergelijk knooppunt te maken en niet Berchem omdat het simpelweg meer kan verdienen aan immo-speculatie, ondanks de veel hogere kosten om Centraal uit te bouwen tot wat het nu is in tegenstelling tot de kosten die gemoeid zouden zijn geweest om Berchem op te waarderen. Uiteraard moeten ze dan ook enige flexibiliteit aan de dag leggen en mensen in het Kievitsgedeelte lokken, 's avonds wil ik daar graag rustig naar de Kiss en Ride kunnen lopen, door het station. Ik vind het positief dat het station niet enkel als aankomst- en vertrekgebouw wordt gezien voor reizigers en treinen, maar over de uiteindelijke invulling kan je nog twisten. Dat deze handelaars klagen vind ik begrijpelijk, dat ze er überhaupt in zijn getrokken (gedeelte kievitsstraat) vind ik minder begrijpelijk.

Je kan het voor een stuk attractiever maken door variabele parkeerkosten (Astrid duurder), fietsenstallingen aan de andere kant (gratis voor het eerste uur en bewaakt), een superette met ruimer assortiment (luiers, drank, snel handig eten, 'ik ga op reis en ik ben vergeten...'), een telegraafkantoor (internetcafé heet dat tegenwoordig, of luxe koffiehuis met wifi), toeristeninformatiebureau, fotograaf,... Je zal voornamelijk moeten mikken op toeristen en mensen die te weinig tijd hebben om iets verder de stad in te lopen denk ik. Iets als een taxi-standplaats zou ook prima aan die kant georganiseerd kunnen worden. En tot slot mag je niet vergeten dat er velen wat roepen met als resultaat dat meestal NMBS en stad weinig knopen doorhakken. Met dit soort compromissen als resultaat. Je zou veel meer het autoverkeer kunnen sturen (kan men de NMBS niet verwijten) door keuzes te maken die vaak niet worden gewaardeerd door verwende autobestuurders. Dan zouden er heel wat meer mensen de Kievitsuitgang gebruiken.
Laatst gewijzigd door kika op 26 sep 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
apestaart

Re: Handelaars in station Antwerpen-Centraal klagen

Bericht door apestaart »

Dat is normaal dat er weinig volk aan de kant van de Kievitstraat is, als men naar achteren gaat dan treft men enkel juwelierszaken aan en wie komt er een kijkje nemen? Juist, de heel rijken en de welgestelden en allerlei Rockenfellers; de gewone werkmens zal er niet zo vlug naar ginder begeven want deze mensen kunnen zich dat niet permitteren om juwelen te kopen.
Moest er gewone winkels gevestigd zijn dan zou er waarschijnlijk iets meer volk op afkomen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik vrees dat het probleem nog wel enkele jaren zal duren.
Zijde Kievitstraat is er niets te doen, scholen, kantoren noppes.
Misschien de treinen naar het zuiden op -2 ook laten stoppen voor het sein , zoals voor de andere richting ?
Dat verlegt een duizendtal reizigers richting Kievitstraat....
Ik vrees echter wel veel tandengeknars en klachten....

Zou NMBS een vaste huurprijs vragen of een combinatie huurprijs en percenbtage omzet zoals op Zaventem ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje

Bericht door groentje »

De hele rijken gaan echt niet naar de juwelenwinkeltjes aan Kievit, hoor. Die hebben hun eigen adresjes.
Soit, dat busstation zou inderdaad een goed idee geweest zijn. Maar nu zijn het vijgen na Pasen om het in het stationsgebouw te integreren...
K V B

Bericht door K V B »

kika schreef:Als ik met vrienden in Bern afspreek en we moeten in het centrum zijn, spreek ik liever af in de Reitschule, niet zo duur om wat lekkers te drinken, veel rustiger en ook niet zo'n lelijke betonnen kolos met alle typische winkelketens. Je kan er je fiets ook gemakkelijker en gratis parkeren.
Als er nu echt eens een gebouw is dat ik met plezier zou platgooien in Bern, dan is het wel de Reitschule...
groentje

Bericht door groentje »

Voor ieder wat wils, K V B. Als jongeling was ik misschien ook nog wel eens naar daar gegaan. Nu, met mijn 27 jaren, zegt het me niet veel meer :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

groentje schreef:Voor ieder wat wils, K V B. Als jongeling was ik misschien ook nog wel eens naar daar gegaan. Nu, met mijn 27 jaren, zegt het me niet veel meer :mrgreen:
Lol alsof hij al den oudste zak van het forum is :-) :lol: :lol: :lol:
groentje

Bericht door groentje »

Ach, rap oud geworden, ik begin zelfs al te sukkelen met mijn rug :(
kika

Bericht door kika »

groentje schreef:Voor ieder wat wils, K V B. Als jongeling was ik misschien ook nog wel eens naar daar gegaan. Nu, met mijn 27 jaren, zegt het me niet veel meer :mrgreen:
...dan zou je daar alsnog één van de jongsten zijn geweest, op mijn zoontje na dan :wink:
K V B

Bericht door K V B »

We zijn nu wel ferm off-topic, geloof ik, maar het verbaasd met wel dat er zovelen hier vertrouwd zijn met Bern. De Reitschule is natuurlijk wel een prominente verscheining als je met de trein in Bern aankomt.

Het verschil is dat ik er woon. Ik heb geen probleem met "alternatieve" kulturele instellingen. Er is er in Bern nog zo eentje, "Progr" waar ik best wel graag naar toe trek.
Het probleem met de Reitschule is dat het een stadskanker is. Niet letterlijk, maar figuurlijk. De Reitschule is een broeihaard van overlast. Mijn vriendin komt er 's avonds niet in de buurt, het is de enige plek in Bern waar ze zich onveilig voelt. Maar vooral het feit dat men er nog steeds de hard geweldadige autonomen tolererrt is mij een doorn in het oog. Een instelling die notabene subsidie van de stad krijgt dient geen onderdak te bieden aan groepen die jaarlijks in de stad onder het mom van "anti fascisme" een geweldorgie organiseren waarbij steevast voor honderdduizende franken aan schade aangericht wordt.
groentje

Bericht door groentje »

Wellicht kunnen ze daar beter in het oog gehouden worden. Eenmaal verspreid is dat veel moeilijker, waardoor er misschien minder overlast is, maar alles wel een pak minder voorspelbaar wordt. Maar je hebt gelijk, we zijn wel heel erg ver aan het afdwalen.
En de Reitschule ken ik ook vooral door het uitzicht vanop de trein, hoor. Ik was vorig jaar 1 week in Bern, zo goed ken ik die stad ook nog niet.
kika

Bericht door kika »

Ik zou hier graag nog op antwoorden, maar je hebt gelijk dat het te ver afwijkt van het oorspronkelijke onderwerp.
Is het tegenwoordig niet in bijna alle stations(buurten) dat er een duister of verlaten hoekje zit?
K V B

Bericht door K V B »

kika schreef:Ik zou hier graag nog op antwoorden, maar je hebt gelijk dat het te ver afwijkt van het oorspronkelijke onderwerp.
Is het tegenwoordig niet in bijna alle stations(buurten) dat er een duister of verlaten hoekje zit?
Vaak wel. Maar als er een kans bestaat om het aantal duistere en onveilige hoeken te verminderen dan moet die toch met beide handen aangenomen worden, niet?
K V B

Bericht door K V B »

groentje schreef: En de Reitschule ken ik ook vooral door het uitzicht vanop de trein, hoor. Ik was vorig jaar 1 week in Bern, zo goed ken ik die stad ook nog niet.
Als je Bern binnenrijd moet je dan ook de andere kant op kijken :-)
kika

Bericht door kika »

Blijkbaar zijn je stadsgenoten het niet met je eens, KVB. http://www.derbund.ch/bern/ReitschulIni ... y/24840283
Misschien dat een mod dit draadje kan afsplitsen/begraven? Want er lopen er hier 2 betweters rond (KVB en ik) die nogal afgeleid zijn van het oorspronkelijke onderwerp :wink:
Plaats reactie