Als ik met vrienden in Bern afspreek en we moeten in het centrum zijn, spreek ik liever af in de Reitschule, niet zo duur om wat lekkers te drinken, veel rustiger en ook niet zo'n lelijke betonnen kolos met alle typische winkelketens. Je kan er je fiets ook gemakkelijker en gratis parkeren.Waar ik woon, in Bern, is het station het centrale ontmoetingspunt. Het is ook de plek waar ik de meeste van mijn inkopen doe.
Als je met vrienden de stad in gaat spreek je altijd daar af. Omdat er zoveel te beleven is, is het er vrij aangenaam wachten op iemand, en eenmaal je gewoon bent van elkaar daar te ontmoeten dan is het het OV naar de stad komen ook een vanzelfsprekendheid. Op die manier krijg het OV een veel hogere "mindshare" en krijg je meteen ook meer gebruikers. Ik heb de indruk dat men dat bij de NMBS ook begint te begrijpen.
NMBS heeft er voornamelijk voor gekozen om van A'pen centraal een dergelijk knooppunt te maken en niet Berchem omdat het simpelweg meer kan verdienen aan immo-speculatie, ondanks de veel hogere kosten om Centraal uit te bouwen tot wat het nu is in tegenstelling tot de kosten die gemoeid zouden zijn geweest om Berchem op te waarderen. Uiteraard moeten ze dan ook enige flexibiliteit aan de dag leggen en mensen in het Kievitsgedeelte lokken, 's avonds wil ik daar graag rustig naar de Kiss en Ride kunnen lopen, door het station. Ik vind het positief dat het station niet enkel als aankomst- en vertrekgebouw wordt gezien voor reizigers en treinen, maar over de uiteindelijke invulling kan je nog twisten. Dat deze handelaars klagen vind ik begrijpelijk, dat ze er überhaupt in zijn getrokken (gedeelte kievitsstraat) vind ik minder begrijpelijk.
Je kan het voor een stuk attractiever maken door variabele parkeerkosten (Astrid duurder), fietsenstallingen aan de andere kant (gratis voor het eerste uur en bewaakt), een superette met ruimer assortiment (luiers, drank, snel handig eten, 'ik ga op reis en ik ben vergeten...'), een telegraafkantoor (internetcafé heet dat tegenwoordig, of luxe koffiehuis met wifi), toeristeninformatiebureau, fotograaf,... Je zal voornamelijk moeten mikken op toeristen en mensen die te weinig tijd hebben om iets verder de stad in te lopen denk ik. Iets als een taxi-standplaats zou ook prima aan die kant georganiseerd kunnen worden. En tot slot mag je niet vergeten dat er velen wat roepen met als resultaat dat meestal NMBS en stad weinig knopen doorhakken. Met dit soort compromissen als resultaat. Je zou veel meer het autoverkeer kunnen sturen (kan men de NMBS niet verwijten) door keuzes te maken die vaak niet worden gewaardeerd door verwende autobestuurders. Dan zouden er heel wat meer mensen de Kievitsuitgang gebruiken.