Hier volgt een selectie van wat ik allemaal heb gezien tijdens mijn bezoek:

25 september 2010 De vlaggen wapperen bij het naderen van de Messe Berlin. Geen stralende zon vandaag, maar ook geen neerslag... mooi weertje dus.

25 september 2010 Siemens heeft een kopbak van de Velaro-reeks tentoongesteld. In de achtergrond een van de nieuwe Vectron-locs.

25 september 2010 Ook AnsaldoBreda is van de partij, met een nieuwe driverless metrotrein voor de metro van Rome.

25 september 2010 De Vectron is een nieuwe locreeks van Siemens, en moet Siemens een betere concurrentiepositie geven ten opzichte van Bombardier's Traxx-platform en het Prima II-platform van Alstom. Vectron is een paar maanden terug geïntroduceerd en maakte hier zijn debuut. Een kleine verrassing was de aanwezigheid van een diesel-versie, dit was bij de introductie in juni nog niet bekend.

25 september 2010 Het Franse Alstom-conglomoraat was ook aanwezig met verschillende treinen en locs.

25 september 2010 Zo was de Prima II-locomotief aanwezig, voorzien van een redelijk bescheiden beschildering. De eerste klant voor de Prima II is het Marokkaanse ONCF.

25 september 2010 Het Nederlandse Eurailscout was ook van de partij met hun wisselinspectievoertuig.

25 september 2010 Het Oostenrijkse Linsinger had een onderhoudsvoertuig gestuurd. Er is zelfs een mogelijkheid om een proefrit te maken "op uw eigen spoorwegnetwerk".

25 september 2010 Een loc van Vossloh voor de goederendivisie van Eurotunnel: Europorte.

25 september 2010 Eén van de paradepaardjes van zowel Siemens als Deutsche Bahn is de ICE-hogesnelheidstrein. De Velaro D is de vierde generatie ICE-trein en wijkt op slechts een klein aantal punten af van zijn voorganger, de ICE-3.

25 september 2010 Het "Verkehrsrot" knalt van de deur af.

25 september 2010 Niet alleen gloednieuw materieel is van de partij. Stoomloc "Emma" komt soms ook nog even op bezoek, om een paar minuten later weer weg te rijden.

25 september 2010 Een Desiro ML voor de NMBS.

25 september 2010 Ook de SNCF is van de partij, met locomotieven, rijtuigen en een TER-treinstel.

25 september 2010 Een intercity-FLIRT van Stadler voor de Noorse spoorwegen.

25 september 2010 Een nieuwe trein van een Oost-Europese spoorwegmaatschappij. Het opvallende aan deze trein is de verhoging in het midden, hier bevinden zich de draaistellen. Het treinstel is verder geheel lagevloers.

25 september 2010 Ik achter het 'stuur' van een nieuwe trein.

25 september 2010 De Zwitserse spoorwegen waren eveneens van de partij. Dit is de zijkant van hun nieuwe hogesnelheids kantelbaktrein: de Pendolino van Alstom.

25 september 2010 Eersteklas rijtuig van de "New Pendolino" zoals Alstom hem noemt. Displays, leeslampjes, stopcontact bij iedere stoel, een toegankelijk toilet en een restauratierijtuig zijn allemaal voorzien bij deze trein.

25 september 2010 Vooraanzicht van de nieuwe Pendolino.

25 september 2010 Dit is het nieuwe metromaterieel voor de Londense metro. Het is gebouwd door Bombardier, en het is het eerste metromaterieel dat airco heeft. Hoewel het suf klinkt, is airco tot nu toe nog nooit mogelijk geweest in de Londense metro vanwege de extra benodigde ruimte die een airco-installatie met zich meebrengt, ruimte die in de krappe Londense tunnels niet beschikbaar is. Deze nieuwe stellen gaan zeker in de warme zomermaanden veel reizigers blij maken.

25 september 2010 Bombardier Traxx-locomotief 186.105 van leasemaatschappij Railpool. Deze Traxx is een broertje van de reeks Traxx-locs die dienst doen op de HSL en de Beneluxtrein.

25 september 2010 Bombardier laat geen kans onbenut om de veelzijdigheid van hun Traxx-platform te promoten. Eénspanningsversies, meerspanningsversies, en zelfs dieselelektrisch. De Traxx kan het allemaal.

25 september 2010 Kinderen racen met elkaar op... miniatuur-ICE's.

25 september 2010 Het paradepaardje van Bombardier: de Zefiro380. Hoewel dit slechts een mock-up is, gaat het materieel er zo uitzien. De eerste afnemer worden de Chinese spoorwegen voor hun snel uitbreidende hogesnelheidsnetwerk. .

25 september 2010 Nog een stoomlocomotief.
Ik heb nog meer foto's gemaakt tijdens mijn bezoek aan InnoTrans, die staan op mijn Flickr-account.