Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Klacht van de buurvrouw...
Haar dochter neemt in Antwerpen uit de automaat ticket naar Kalmthout, denkt ze, kost nogal veel en blijkt Brussel-Kalmthout te zijn.
Gaat naar het loket en vraagt terugbetaling van een ticket van 4 minuten oud.
Antwoord , heb je het betalingsbewijs ?
Nee, spijtig dan geen geld terug .
Je krijgt toch pas een ticket als je betaald, waar zit hier het probleem ?
Haar dochter neemt in Antwerpen uit de automaat ticket naar Kalmthout, denkt ze, kost nogal veel en blijkt Brussel-Kalmthout te zijn.
Gaat naar het loket en vraagt terugbetaling van een ticket van 4 minuten oud.
Antwoord , heb je het betalingsbewijs ?
Nee, spijtig dan geen geld terug .
Je krijgt toch pas een ticket als je betaald, waar zit hier het probleem ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Dat is nu eenmaal het reglement: men moet altijd een betalingsticket (ticket betaling met Proton of Bancontact/Mr Cash) voorleggen om een terugbetaling te bekomen zoniet dan kan men naar zijn terugbetaling fluiten.
Dus daarom altijd op het scherm grondig nakijken of de gegevens kloppen vooraleer men het ticket laat afdrukken (datum van vertrek, vertekstation, bestemming, 1ste of 2de klas, enkel of retour,...enz) want eens afgedrukt is het te laat!
Dus daarom altijd op het scherm grondig nakijken of de gegevens kloppen vooraleer men het ticket laat afdrukken (datum van vertrek, vertekstation, bestemming, 1ste of 2de klas, enkel of retour,...enz) want eens afgedrukt is het te laat!
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Zonder betalingsbewijs zou het ook nogal gemakkelijk worden om een gevonden, of erger zelfs gestolen, ticket even te komen verzilveren...
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
als je een ticket aan de automaat koopt krijg je normaal ook altijd een klein betalingsbewijs/kasticket, de meeste vergeten het echter uit de automaat te nemen. Omgekeerd heb ik ook al meegemaakt, ze nemen enkel het betalingsbewijs en vergeten het ticket (omdat ze het betalingsbewijs verkeerdelijk als ticket aanzien).
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Is het te ver gezocht om beiden op hetzelfde papier af te drukken?
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
ja natuurlijk, het bewijs is er net om te kunnen aantonen dat je het ticket niet zomaar gevonden hebtkika schreef:Is het te ver gezocht om beiden op hetzelfde papier af te drukken?

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Er moet altijd een betalingsbewijs zijn. Reden : in grote stations, vooral in Brussel-Zuid, zijn er mensen die iedere dag de "ronde van de automaten" doen om te kijken of er geen biljetten achtergebleven zijn. Die mensen komen dan aan het loket een terugbetaling vragen van een ticket dat ze niet gekocht hebben. Als we dit ten onrechte aan die persoon terugbetalen, dan verlies de klant die een verkeerd biljet uit het automaat gehaald heeft, het recht op terugbetaling. Het duurt een tijdje vooraleer de biljetten uit de machine komen, en er zijn veel mensen die geen geduld hebben om te wachten. Ze komen dan aan het loket en beweren dat er geen biljet uit de automaat gekomen is. Daar gaat er meestal iemand van de back-office mee met die klant naar het betreffende automaat en in 8 op de 10 gevallen zit het biljet gewoon in de machine. Maar dan heb je mensen die dat zien en het biljet uithalen en ermee naar het loket komen.
Dus iedereen kan afkomen met een biljet dat ze zogezegd gekocht hebben.
Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet. Dit ook om te vermijden dat mensen met slechte bedoelingen zowel met een "gevonden" biljet en het betalingsbewijs afkomen.
Dit is zeer simpel op te lossen : de loketbediende moet een suggestieformulier meegeven met de klant. De klant legt daarop uit wat het probleem is en vult zijn volledige gegevens, inclusief bankrekeningnummer in. Samen met het verkeerde biljet en een copie van het bankrekeninguittreksel waaruit blijkt dat dit biljet wel degelijk door hem/haar betaald werd, brengt hij dit binnen aan een loket in eender welk station. Dit wordt dan bekeken en binnen de 3 weken teruggestort op de bankrekening. De klant moet natuurlijk een nieuw juist biljet kopen voor de reis dat hij wil maken. Best voegt hij ook het gebruikte biljet ook bij dit suggestieformulier, zodat de klantendienst ziet dat die klant wel degelijk 2 biljetten gekocht heeft. Dat laatste is niet echt nodig, maar is altijd handig.
Ja, ik weet het : omslachtig, maar zoals altijd zijn de 95% mensen met goede bedoelingen het slachtoffer van die 5% mensen met slechte bedoelingen.
Dus iedereen kan afkomen met een biljet dat ze zogezegd gekocht hebben.
Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet. Dit ook om te vermijden dat mensen met slechte bedoelingen zowel met een "gevonden" biljet en het betalingsbewijs afkomen.
Dit is zeer simpel op te lossen : de loketbediende moet een suggestieformulier meegeven met de klant. De klant legt daarop uit wat het probleem is en vult zijn volledige gegevens, inclusief bankrekeningnummer in. Samen met het verkeerde biljet en een copie van het bankrekeninguittreksel waaruit blijkt dat dit biljet wel degelijk door hem/haar betaald werd, brengt hij dit binnen aan een loket in eender welk station. Dit wordt dan bekeken en binnen de 3 weken teruggestort op de bankrekening. De klant moet natuurlijk een nieuw juist biljet kopen voor de reis dat hij wil maken. Best voegt hij ook het gebruikte biljet ook bij dit suggestieformulier, zodat de klantendienst ziet dat die klant wel degelijk 2 biljetten gekocht heeft. Dat laatste is niet echt nodig, maar is altijd handig.
Ja, ik weet het : omslachtig, maar zoals altijd zijn de 95% mensen met goede bedoelingen het slachtoffer van die 5% mensen met slechte bedoelingen.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Dan is het logisch dat binnenkort de TBG ook dat bewijsje gaat vragen en men aan het loket ook zo'n bewijsje gaat geven....
Want een gekocht ticket kun je toch ook terug geven....
Want een gekocht ticket kun je toch ook terug geven....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Er is dus een reden voor. De huidige automaten moedigen de reiziger echter niet echt aan om ook het betalingsbewijs mee te nemen. Weer een van de tekortkomingen van de automaat die meer vanuit het systeem geprogrammeerd is dan vanuit de reiziger.Galactic schreef:Er moet altijd een betalingsbewijs zijn. Reden : in grote stations, vooral in Brussel-Zuid, zijn er mensen die iedere dag de "ronde van de automaten" doen om te kijken of er geen biljetten achtergebleven zijn. Die mensen komen dan aan het loket een terugbetaling vragen van een ticket dat ze niet gekocht hebben.
Een andere oplossing is overigens het omdraaien van de uitgifte: eerst het ticket, dan het betalingsbewijs. En natuurlijk een beetje sneller. Bij NS hebben ze dat 15 jaar geleden al omgedraaid, nadat er mensen met het eerst afgegeven betalingsbewijs gingen reizen en het ticket lieten liggen...
Groetjes,
Rian
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Ik zie altijd een vingerdik stapeltje Banksys-briefjes liggen in de automaten... En het blijft absurd dat mensen het scherm niet nakijken alvorens te betalen... al kan ik begrijpen dat je in gehaaste toestand niet alles zo goed nakijkt (alhoewel, blijkbaar had ze nog tijd genoeg om terugbetaling te gaan vragen aan het loket?).
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Als de mensen daar de zin niet van inzien, dan laten ze dat inderdaad liggen (ik ook). Dus moet je ze duidelijk maken waarom ze dat moeten meenemen.Trammist schreef:Ik zie altijd een vingerdik stapeltje Banksys-briefjes liggen in de automaten...
Ook het scherm waarop alle gegevens staan, moet duidelijk zijn. Een regel tekst (zoals nu) is dat niet echt. Software die vergissingen uitlokt (of waarschijnlijker maakt) is geen goede software. Ergonomie heeft kennelijk ook maar een kleine rol gespeeld bij de automaten.Trammist schreef: En het blijft absurd dat mensen het scherm niet nakijken alvorens te betalen... al kan ik begrijpen dat je in gehaaste toestand niet alles zo goed nakijkt (alhoewel, blijkbaar had ze nog tijd genoeg om terugbetaling te gaan vragen aan het loket?).
Groetjes,
Rian
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Dat is dan niet conform de vervoersvoorwaarden van de NMBS, waarin staat dat een ongebruikt enkel biljet terugbetaald kan worden "binnen het uur volgend op de uitreiking" (Bijzondere voorwaarden art. 2.2.1.5).Galactic schreef:Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Paul schreef:Dat is dan niet conform de vervoersvoorwaarden van de NMBS, waarin staat dat een ongebruikt enkel biljet terugbetaald kan worden "binnen het uur volgend op de uitreiking" (Bijzondere voorwaarden art. 2.2.1.5).Galactic schreef:Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet.
En staat daar dan bij dat je een bewijs van betaling MOET hebben ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Neen, dat staat er niet bij.dentheo schreef:En staat daar dan bij dat je een bewijs van betaling MOET hebben ?Paul schreef:Dat is dan niet conform de vervoersvoorwaarden van de NMBS, waarin staat dat een ongebruikt enkel biljet terugbetaald kan worden "binnen het uur volgend op de uitreiking" (Bijzondere voorwaarden art. 2.2.1.5).Galactic schreef:Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet.
Het loont de moeite art. 2.2.1.5 van de Bijzondere voorwaarden aandachtig te lezen.
Zie http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 062010.pdf
Er staat nergens iets specifieks in over biljetten aan een automaat gekocht.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Bij KBC krijgt ge al jaren geen ticket maar aan de automaten binnen als ge geld afhaalt (als KBC cliënt toch) het bewijs zijn de rekeninguittreksels. Volgens mij kunnen ze dat gedoe met die betaalbewijzen afschaffen (misschien uitgezonderd voor Proton maar dat verdwijnt toch). Dus als ik per ongeluk een verkeerd ticket koop (zonder betaalbewijs) ga naar het loket met de vraag tot terugbetalen, vul het papier in & bezorg later de rekeninguittreksels. Zou dat niet gaan? Trouwens hoe gaan ze het dan doen met automaten in stations zonder loketten?