Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door dentheo »

Klacht van de buurvrouw...

Haar dochter neemt in Antwerpen uit de automaat ticket naar Kalmthout, denkt ze, kost nogal veel en blijkt Brussel-Kalmthout te zijn.

Gaat naar het loket en vraagt terugbetaling van een ticket van 4 minuten oud.
Antwoord , heb je het betalingsbewijs ?
Nee, spijtig dan geen geld terug .
Je krijgt toch pas een ticket als je betaald, waar zit hier het probleem ?
Theo
Groeten vanop de Heide
apestaart
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door apestaart »

Dat is nu eenmaal het reglement: men moet altijd een betalingsticket (ticket betaling met Proton of Bancontact/Mr Cash) voorleggen om een terugbetaling te bekomen zoniet dan kan men naar zijn terugbetaling fluiten.
Dus daarom altijd op het scherm grondig nakijken of de gegevens kloppen vooraleer men het ticket laat afdrukken (datum van vertrek, vertekstation, bestemming, 1ste of 2de klas, enkel of retour,...enz) want eens afgedrukt is het te laat!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door Steve »

Zonder betalingsbewijs zou het ook nogal gemakkelijk worden om een gevonden, of erger zelfs gestolen, ticket even te komen verzilveren...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23033
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door Steven »

als je een ticket aan de automaat koopt krijg je normaal ook altijd een klein betalingsbewijs/kasticket, de meeste vergeten het echter uit de automaat te nemen. Omgekeerd heb ik ook al meegemaakt, ze nemen enkel het betalingsbewijs en vergeten het ticket (omdat ze het betalingsbewijs verkeerdelijk als ticket aanzien).
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door kika »

Is het te ver gezocht om beiden op hetzelfde papier af te drukken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door Shrek »

kika schreef:Is het te ver gezocht om beiden op hetzelfde papier af te drukken?
ja natuurlijk, het bewijs is er net om te kunnen aantonen dat je het ticket niet zomaar gevonden hebt :wink:
Galactic

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door Galactic »

Er moet altijd een betalingsbewijs zijn. Reden : in grote stations, vooral in Brussel-Zuid, zijn er mensen die iedere dag de "ronde van de automaten" doen om te kijken of er geen biljetten achtergebleven zijn. Die mensen komen dan aan het loket een terugbetaling vragen van een ticket dat ze niet gekocht hebben. Als we dit ten onrechte aan die persoon terugbetalen, dan verlies de klant die een verkeerd biljet uit het automaat gehaald heeft, het recht op terugbetaling. Het duurt een tijdje vooraleer de biljetten uit de machine komen, en er zijn veel mensen die geen geduld hebben om te wachten. Ze komen dan aan het loket en beweren dat er geen biljet uit de automaat gekomen is. Daar gaat er meestal iemand van de back-office mee met die klant naar het betreffende automaat en in 8 op de 10 gevallen zit het biljet gewoon in de machine. Maar dan heb je mensen die dat zien en het biljet uithalen en ermee naar het loket komen.
Dus iedereen kan afkomen met een biljet dat ze zogezegd gekocht hebben.

Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet. Dit ook om te vermijden dat mensen met slechte bedoelingen zowel met een "gevonden" biljet en het betalingsbewijs afkomen.

Dit is zeer simpel op te lossen : de loketbediende moet een suggestieformulier meegeven met de klant. De klant legt daarop uit wat het probleem is en vult zijn volledige gegevens, inclusief bankrekeningnummer in. Samen met het verkeerde biljet en een copie van het bankrekeninguittreksel waaruit blijkt dat dit biljet wel degelijk door hem/haar betaald werd, brengt hij dit binnen aan een loket in eender welk station. Dit wordt dan bekeken en binnen de 3 weken teruggestort op de bankrekening. De klant moet natuurlijk een nieuw juist biljet kopen voor de reis dat hij wil maken. Best voegt hij ook het gebruikte biljet ook bij dit suggestieformulier, zodat de klantendienst ziet dat die klant wel degelijk 2 biljetten gekocht heeft. Dat laatste is niet echt nodig, maar is altijd handig.

Ja, ik weet het : omslachtig, maar zoals altijd zijn de 95% mensen met goede bedoelingen het slachtoffer van die 5% mensen met slechte bedoelingen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door dentheo »

Dan is het logisch dat binnenkort de TBG ook dat bewijsje gaat vragen en men aan het loket ook zo'n bewijsje gaat geven....

Want een gekocht ticket kun je toch ook terug geven....
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door rvdborgt »

Galactic schreef:Er moet altijd een betalingsbewijs zijn. Reden : in grote stations, vooral in Brussel-Zuid, zijn er mensen die iedere dag de "ronde van de automaten" doen om te kijken of er geen biljetten achtergebleven zijn. Die mensen komen dan aan het loket een terugbetaling vragen van een ticket dat ze niet gekocht hebben.
Er is dus een reden voor. De huidige automaten moedigen de reiziger echter niet echt aan om ook het betalingsbewijs mee te nemen. Weer een van de tekortkomingen van de automaat die meer vanuit het systeem geprogrammeerd is dan vanuit de reiziger.

Een andere oplossing is overigens het omdraaien van de uitgifte: eerst het ticket, dan het betalingsbewijs. En natuurlijk een beetje sneller. Bij NS hebben ze dat 15 jaar geleden al omgedraaid, nadat er mensen met het eerst afgegeven betalingsbewijs gingen reizen en het ticket lieten liggen...

Groetjes,
Rian
Trammist

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door Trammist »

Ik zie altijd een vingerdik stapeltje Banksys-briefjes liggen in de automaten... En het blijft absurd dat mensen het scherm niet nakijken alvorens te betalen... al kan ik begrijpen dat je in gehaaste toestand niet alles zo goed nakijkt (alhoewel, blijkbaar had ze nog tijd genoeg om terugbetaling te gaan vragen aan het loket?).
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door rvdborgt »

Trammist schreef:Ik zie altijd een vingerdik stapeltje Banksys-briefjes liggen in de automaten...
Als de mensen daar de zin niet van inzien, dan laten ze dat inderdaad liggen (ik ook). Dus moet je ze duidelijk maken waarom ze dat moeten meenemen.
Trammist schreef: En het blijft absurd dat mensen het scherm niet nakijken alvorens te betalen... al kan ik begrijpen dat je in gehaaste toestand niet alles zo goed nakijkt (alhoewel, blijkbaar had ze nog tijd genoeg om terugbetaling te gaan vragen aan het loket?).
Ook het scherm waarop alle gegevens staan, moet duidelijk zijn. Een regel tekst (zoals nu) is dat niet echt. Software die vergissingen uitlokt (of waarschijnlijker maakt) is geen goede software. Ergonomie heeft kennelijk ook maar een kleine rol gespeeld bij de automaten.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door Paul »

Galactic schreef:Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet.
Dat is dan niet conform de vervoersvoorwaarden van de NMBS, waarin staat dat een ongebruikt enkel biljet terugbetaald kan worden "binnen het uur volgend op de uitreiking" (Bijzondere voorwaarden art. 2.2.1.5).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door dentheo »

Paul schreef:
Galactic schreef:Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet.
Dat is dan niet conform de vervoersvoorwaarden van de NMBS, waarin staat dat een ongebruikt enkel biljet terugbetaald kan worden "binnen het uur volgend op de uitreiking" (Bijzondere voorwaarden art. 2.2.1.5).

En staat daar dan bij dat je een bewijs van betaling MOET hebben ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door Paul »

dentheo schreef:
Paul schreef:
Galactic schreef:Een biljet die verkeerd gekocht werd aan het automaat, en met betaalbewijs aan de loketbediende afgegeven wordt, zal trouwens alleen maar omgewisseld worden voor een ander biljet. Het verschil dient dan terugbetaald of bijbetaald te worden. Zomaar terugbetalen zonder een nieuw biljet te kopen werkt niet.
Dat is dan niet conform de vervoersvoorwaarden van de NMBS, waarin staat dat een ongebruikt enkel biljet terugbetaald kan worden "binnen het uur volgend op de uitreiking" (Bijzondere voorwaarden art. 2.2.1.5).
En staat daar dan bij dat je een bewijs van betaling MOET hebben ?
Neen, dat staat er niet bij.
Het loont de moeite art. 2.2.1.5 van de Bijzondere voorwaarden aandachtig te lezen.
Zie http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 062010.pdf
Er staat nergens iets specifieks in over biljetten aan een automaat gekocht.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
thomaslj

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door thomaslj »

Bij KBC krijgt ge al jaren geen ticket maar aan de automaten binnen als ge geld afhaalt (als KBC cliënt toch) het bewijs zijn de rekeninguittreksels. Volgens mij kunnen ze dat gedoe met die betaalbewijzen afschaffen (misschien uitgezonderd voor Proton maar dat verdwijnt toch). Dus als ik per ongeluk een verkeerd ticket koop (zonder betaalbewijs) ga naar het loket met de vraag tot terugbetalen, vul het papier in & bezorg later de rekeninguittreksels. Zou dat niet gaan? Trouwens hoe gaan ze het dan doen met automaten in stations zonder loketten?
Plaats reactie