K V B schreef:Welke "tools" gebruiken jullie overigens voor de planning? Want dat jullie allemaal hardwerkende spoorwegmannen zijn met goede bedoeldingen neem ik zonder meer voor waar aan, echter het resultaat doet bij mij soms een aantal vraagtekens rijzen.
De slechte spreiding op Gent- Brussel bijvoorbeeld.
Wij gebruiken Viriato (sinds recent eigenlijk). Daarvoor was het pen en papier, wat trouwens nog altijd het eenvoudigste is om wat te puzzelen.
Maar zelfs al zouden wij al lang supertools gebruiken etc... We kunnen enkel maar gebruik maken van de fysieke mogelijkheden van de spoorinfra en het materieel. En slechte spreidingen zijn er niet omdat wij dat als planningsdienst zo graag aanbieden aan de klanten, maar simpelweg omdat je naar het hele land moet zien als mega-puzzel. Je moet op bepaalde lijnen ook nog eens een hoop goederenverkeer incalculeren en internationale rijpaden hebben sowiezo voorrang.
In 2013 beginnen we weer eens van '0', hoewel je bv. geen illusies moet hebben dat er op Antwerpen-Brussel veel zal veranderen: 2 int's, 2 IC, 2 IR en 2 L, waarbij beide treinen per type een halfuurspreiding hebben.
Het basisidee is steeds hetzelfde: een aantal belangrijke IC's met een optimale spreiding over het hele net trachten te realiseren, en daartussen dan IR en L wederom zo goed mogelijk inplannen. Hierbij wordt eigenlijk as per as gekeken en bv. in Brussel worden dan zo optimaal mogelijk assen technisch aaneengekoppeld, rekening houdend met materieeltypes, belangrijke reizigersstromen, infrastructurele mogelijkheden etc.
Ik ben zinnens om ooit eens, in het kader van de maandelijke 'voordrachten' van onze modeltreinenclub, een exposee te geven over mijn werk en de indrukwekkende puzzel... Want weinigen beseffen wat er eigenlijk allemaal bij komt kijken.