Rondrit 3 di 02/11/2010: de Euregio

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Trammist

Rondrit 3 di 02/11/2010: de Euregio

Bericht door Trammist »

RONDRIT 3 di 02 NOVEMBER 2010

AANGEDANE LIJNEN: 25/27-36-2-37-49-37-44-37-40-35-16-15

IR 3328 Antw-Berchem 08:11 +7' - Brussel-Noord 08:47 +10'
IC 507 Brussel-Noord 09:06 +9' - Eupen 10:47
B 14 Eupen Bahnhof 11:11 - Aachen Hbf 11:40 +7'
RE/IR 5033 Aachen Hbf 12:32 - Pepinster 13:06
L 5483 Pepinster 13:10 - Spa-Geronstere 13:33
L 5463 Spa-Geronstere 13:48 - Pepinster 14:09
L 5284 Pepinster 14:24 - Liege-Guillemins 14:50
IC 464 Liege-Guillemins 15:21 +3' - Maastricht 15:50
B 20a Maastricht station 16:11 +4' - Bilzen station 16:40 +18'
IR 2938 Bilzen 17:03 - Antw-Berchem 18:24

Beste mensen,

Toen ik dinsdag 31 augustus 2010 mijn rondrit Antwerpen-Moeskroen-Luik-Antwerpen maakte, dacht ik dat het mijn laatste van dit jaar was geweest. Maar het was niet de laatste. Vooral het feit dat er een heel deel was weggevallen door een grote vertraging zorgde ervoor dat ik niet zo gelukkig was na die rondrit. Maar nu volgt het verhaal van een zeer geslaagde rondrit!

Volgens de plannen zou mijn reis beginnen met IC 2029 (Antw-Berchem 08:23 - Bru-N 08:56), maar 10 minuutjes marge leek me een beetje te weinig. De vorige IC, de 4529 (Antw-Berchem 07:51 - Bru-N 08:23) vond ik toch écht te vroeg, dus werd het IR 3328, die tevens mijn M5(m)-debuut zal beteken. Mijn M5-non-M-debuut zal er helaas nooit meer van komen. Een goede verbinding kan de 3328 nu ook weer niet genoemd worden, want de Railtime.be-pagina's van deze trein zien er nogal rood uit… Dus ook deze dag. We komen met 7 minuten vertraging uit Berchem en en men 10 minuten aan in Brussel-Noord. In Brussel-Noord hoef ik me ook al niet te haasten, want IC 507 naar Eupen (diens railtime-pagina's zien er ook niet zo fris uit) vetert uiteindelijk met 9 minuten vertraging uit Brussel-Noord. Die vertraging zullen we echter laten verdwijnen tussen Leuven en Luik. Druk is het niet en vooral na Luik is er een zee van plaats op deze trein. Tussen Luik en Verviers moeten we een vrij lang stuk over tegenspoor wegens werken. We komen stipt om 10:47 aan in Eupen, hoofdstad van Duitstalig België.
Afbeelding Ik wandel het stationsgebouw in, want ik ga hier een Euregio-ticket (NS-versie) kopen. Zonder dit ticket had ik anders een busticket Eupen-Aachen, een grensticket Aachen-Hergenrath, Go Pass Hergenrath-Spa-Geronstere, GP Spa-Geronstere-Visé en grensticket Visé-Maastricht moeten kopen. Leuk voor de kaartjesverzameling, maar sowieso duurder. Als de 2 GP-lijnen al €10 waard zijn…

Aan het loket staat een vrouw te kibbelen met de lokettist, aangezien ze het woordje 'annuler' gebruikte had ze waarschijnlijk iets verkeerd gezegd. Maar ze waren daar al eventjes bezig aangezien er zich intussen een wachtrij had gevormd. Ik ging dan maar eventjes naar de wc en toen ik terugkwam was er van die wachtrij al geen sprake meer. Het kopen van het Euregio-ticket verliep zonder geschiedenis.
Afbeelding Ik stapte het station uit en stapte naar het TEC-paaltje met vermelding van "14 Aachen". Ik ga op een bankje zitten (de bus was er pas over een kwartiertje) naast een oudere Brusselaar die met een seniorenticket naar Eupen gespoord is en ook de bus gaat nemen naar Aachen. Ik denk (maar ben niet zeker) dat hij met z'n 65-kaart van de MIVB ook gratis deze bus mag nemen, maar ik zie de man toch een ticket kopen…

Deze busrit is mijn TEC-debuut, maar tegelijkertijd ook niet. Het voertuig is namelijk van het Duitse ASEAG. Het enige 'teccerige' aan deze bus is het groene prodata-stempelapparaat bij de stuurpost. Het verkoopsysteem van de bus werkt met een touchscreen en de tickets worden op gewone kassatape geprint. Het voertuig is van een type van Mercedes-Benz dat je o.a. bij De Lijn-pachter KAV wel eens ziet.

We rijden stipt tot… we Aachen binnenrijden. Wegenwerken zorgen voor ongeveer 7 minuten vertraging. In het Haubtbahnhof ga ik eerst en vooral een kijkje nemen op de perrons en ik fotografeer er enkele Duitse treinen, en ik ga vervolgens effe de McDo (hihi) binnen. Met junkfood in m'n maag stap in op RE/IR 5033 (interessant om te weten dat men in Duitsland ook treinnummers afficheert). Het valt me trouwens op hoe druk de stationshal beneden is en hoe stil het is in de spoorhal. Ik had over het algemeen iets meer verwacht van Aachen Hbf.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding In Hergenrath blijven we verdacht lang stilstaan. Ik zie alvast een man met een kindje afstappen maar ik kan niet zien wat er voor ons oponthoud zorgt. Vlak na Hergenrath krijgen we controle van 3 TBG's tegelijkertijd, waarvan er 2 afstappen in Welkenraedt.
Afbeelding In Pepinster stap ik over naar L 5483 naar Spa-Geronstere. Onderweg wordt mijn aandacht getrokken door enkele beveiligde overwegen die mij relatief… overbodig lijken. Een bareel met lampen en bel aan een bospaadje waar je niet eens met een fiets over kunt? Op een lijn met een drukte als deze? Of hetzelfde aan een onverharde servitudeweg naar de oprit van één enkel huis? Het station van Spa ziet er trouwens afschuwelijk uit. Hoewel het nog (gedeeltelijk…) in dienst is, staat het ogenschijnlijk op instorten en de perronoverkapping ziet er verschrikkelijk uit met ordinaire grijze golfplaten.
Afbeelding In Geronstere stap ik eventjes uit om mijn lege beker cola van de McDo in de vuilbak te gooien, een foto te nemen en wat frisse Ardeense lucht in te ademen. Er stappen toch aardig wat reizigers in aan deze halte.
Afbeelding De verwarming van het klassieke werkt eerst zeer aangenaam, maar op den duur wordt de warmte verstikkend. Ik sleur dan ook een raampje open in de coupé.

Dit keer duurt het 'verblijf' in Pepinster iets langer, maar de L-trein naar Luik komt op tijd voorgereden. Zoals verwacht is het vrij rustig in Break , maar ook hier wordt men niet gespaard van te luid staande mp3-spelers. Ik laat de mijne echter in mijn rugzak zitten. We komen trouwens reeds om 14:27 aan in Luik-Guillemins (volgens Railtime.be om 14:50), de dienstregeling is dus behoorlijk ruim opgevat! Het duurt een half uur totdat de IC naar Maastricht komt, dus neem ik de tijd om het station plus een stukje van de omgeving te verkennen, en ik moet zeggen: indrukwekkend. Groots. Vooral wanneer je op het grote plein voor het station staat. Ik was één keer eerder in Luik-G, maar toen had ik slechts 5 minuten om over te stappen en ik moest toen enkel en alleen het perron oversteken…
Afbeelding De IC naar Maastricht vertrok in ieder geval met 3 minuten vertraging. Doorheen de grauwe Luikse voorstadjes verlaat ik België vandaag voor de tweede maal. Ik weet niet exact hoe het in Maastricht zat, maar daar zijn we ook enkele minuten te laat aangekomen. De trein waar ik uitstapte was al gauw aardig gevuld met instappers.
Afbeelding In Maastricht heb ik ook nog enkele plaatjes gemaakt van de Nederlandse treinen, en vervolgens heb ik me naar zone L van het busstation begeven. Bus 45 naar Hasselt stond al klaar, maar aangezien die geen aansluiting gaf met de trein liet ik die vertrekken. Ik wachtte dus op bus 20A naar Molenbruch Y.'s hometown Bilzen. Een plek die ik enkel kende van het nabijgelegen kasteeldomein Alden Biesen, maar nu dus ook van het station. Deze busrit verliep niet probleemloos. De bus vertrok normaal om 16:11, maar op dat uur stond er geen bus… Enkele minuten later rijdt er achter ons een bus van De Lijn met vermeldingen "Geen Dienst" binnen, de bus stopt dus achter ons (aan de kant van de spoorweg) en we zien de chauffeur nog wat teer zuigen (achter het stuur), maar gelukkig rijdt de bus naar zone L en laat de chauffeur "20A Hasselt" op de displays floepen. Ik werd (niet al te vriendelijk) om mijn abonnement gevraagd. Mijn fout natuurlijk, maar ik ben ik jaren niet meer om mijn vervoerbewijs gevraagd.

Maar daarna begon de gruwel… aan de eerste halte na Maastricht Station stapt er minstens 30 man op. Het instappen duurt om en om de 5 minuten en de bus raakt vol. Volgende halte: een nog grotere groep. Djzeeezes. Ik prees me gelukkig dat ik een zitplaats aan het raam had ik het rustige achterste deel van de bus. Om 16:30 zijn we Maastricht nog niet uit en ik begon me al mentaal voor te bereiden op een uur wachten in Bilzen, maar uiteindelijk gaat het op Belgisch grondgebied nog vlot vooruit en we arriveren tegen 16:58 aan Bilzen station. Nog 5 minuutjes tot de trein naar Antwerpen komt. Ik heb dus geluk, maar een vijftal jongeren heeft minder geluk, want zij moeten naar Leuven en hebben de 1539 naar Knokke/Blankenberge gemist. Ik probeer het verder te helpen zo ver als mogelijk is, want ze zij naar Maastricht geweest om, ja waarom he, om aardig wat hasjiesj te roken en die kerels waren dus allemaal zo high als een palmboom, met een hele hoop hysterisch gelach tot gevolg… Ik heb hen aangeraden (met dank aan Railtime via WAP) om mee de 2938 te nemen en in Aarschot over te stappen op de L-trein van 18:12. Pas nadien (te laat dus) dacht ik eraan om hen in Hasselt te laten overstappen, maar dankzij een vertraging van de vorige Aarschot-Leuven zijn ze uiteindelijk sneller in Leuven geraakt dan wanneer ze toch in Hasselt waren overgestapt. Ik heb hen trouwens door het raam nog gezien in Aarschot (ik was bewust in een andere coupé gaan zitten).
In Hasselt werd ik door een man "opgesloten" op mijn zitplaats door middel van een koffer, maar erg was dat niet omdat we er allebei in Antw-Berchem af moesten en ik m'n blaas reeds geledigd had vlak na het instappen.

Verder verliep de rit naar Antwerpen met uitzondering van een zingende negerin in mijn coupé en een rasta die Heist-op-den-Berg voorbij gereden was zonder veel bijzonderheden. In Berchem had ik vrij snel een tram naar huis en was ik nog op tijd om een kilo lasagne te gaan halen in de GB Express.

Proficiat, als u dit verslag helemaal gelezen hebt verdient u een koekje!

Met vriendelijke groeten,
Trammist
Molenbruch Y.

Re: Rondrit 3 di 02/11/2010: de Euregio

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Die massale vertragingen zijn jammer genoeg schering en inslag voor alle buslijnen van/naar Maastricht. Het spreidingsbeleid, waarmee binnenkomend verkeer buiten de stad opgehouden wordt door een stoplicht dat het verkeer slechts druppelsgewijs doorlaat, heeft die toestanden er zeker niet op verbeterd. Er is immers geen doorstroming voorzien voor O.V., en op bepaalde momenten is het oponthoud bovendien erg variabel en dus onvoorspelbaar voor de dienstregelingmakers. Bovendien hebben de oude Van Hool A600's van de stelplaats Lanaken sinds de laatste hervorming veel meer ritten op lijn 20a gekregen, hoewel ze sowieso moeite hebben om die dienstregeling te kunnen aanhouden.

Hoe extreem de vertragingen zich voordoen, is trouwens van nog een aantal andere factoren afhankelijk. Op deze tweede november gok ik bv. op het volgende:
- De Lijn Limburg rijdt volgens vakantiedienstregeling, terwijl dit in Nederland geen vakantiedag is. Gevolg: de dienstregeling is nog minder aangepast aan de verkeersdrukte.
- Er zijn veel Belgische shoppers op de been, zodat de bus (zoals je beschrijft) aan de haltes Van Hasseltkade en Boschstraat/Markt overspoeld wordt en er dus erg lang stilstaat.
- ...

En jammer genoeg kan ik alleen maar vaststellen dat die 'verstopping' van Maastricht ieder jaar erger wordt.

Groeten,
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Trammist schreef:Ik wandel het stationsgebouw in, want ik ga hier een Euregio-ticket (NS-versie) kopen. Zonder dit ticket had ik anders een busticket Eupen-Aachen, een grensticket Aachen-Hergenrath, Go Pass Hergenrath-Spa-Geronstere, GP Spa-Geronstere-Visé en grensticket Visé-Maastricht moeten kopen. Leuk voor de kaartjesverzameling, maar sowieso duurder.
Op de bus was het ook wel te koop geweest.
Trammist schreef:Ik stapte het station uit en stapte naar het TEC-paaltje met vermelding van "14 Aachen". Ik ga op een bankje zitten (de bus was er pas over een kwartiertje) naast een oudere Brusselaar die met een seniorenticket naar Eupen gespoord is en ook de bus gaat nemen naar Aachen. Ik denk (maar ben niet zeker) dat hij met z'n 65-kaart van de MIVB ook gratis deze bus mag nemen, maar ik zie de man toch een ticket kopen…
TEC-vervoerbewijzen gelden tot de grens (= 3 zones); daarna AVV-vervoerbewijzen. Seniorenticket geldt dus ook tot de grens. In sommige bussen hangt daarover ook een bericht.
Trammist schreef:Deze busrit is mijn TEC-debuut, maar tegelijkertijd ook niet. Het voertuig is namelijk van het Duitse ASEAG. Het enige 'teccerige' aan deze bus is het groene prodata-stempelapparaat bij de stuurpost. Het verkoopsysteem van de bus werkt met een touchscreen en de tickets worden op gewone kassatape geprint. Het voertuig is van een type van Mercedes-Benz dat je o.a. bij De Lijn-pachter KAV wel eens ziet.
Lijn 14 is een lijn die tot de grens onder de TEC valt en vanaf de grens onder de ASEAG. De exploitatie wordt door beide bedrijven gemeenschappelijk gedaan, d.w.z. beide hebben pachter SADAR uit Kelmis ingehuurd (die wel meer lijnen voor ASEAG en TEC rijdt). De SADAR heeft bussen in zowel ASEAG- als en TEC-uitvoering, die lijn 14 ongeveer om en om rijden. In de dienstregeling kun je zien wanneer er wat voor bus komt. In beide soorten bussen is er een Prodata-apparaat en een AVV-ticketprinter. Leuk is dat je op de bus ook een Schöner-Tag-Ticket NRW kunt kopen, dat wordt verkocht met het Prodata-apparaat. Dat levert bij het DB-controlepersoneel veel verbaasde gezichten op.

Groetjes,
Rian
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Die massale vertragingen zijn jammer genoeg schering en inslag voor alle buslijnen van/naar Maastricht. Het spreidingsbeleid, waarmee binnenkomend verkeer buiten de stad opgehouden wordt door een stoplicht dat het verkeer slechts druppelsgewijs doorlaat, heeft die toestanden er zeker niet op verbeterd. Er is immers geen doorstroming voorzien voor O.V., en op bepaalde momenten is het oponthoud bovendien erg variabel en dus onvoorspelbaar voor de dienstregelingmakers. Bovendien hebben de oude Van Hool A600's van de stelplaats Lanaken sinds de laatste hervorming veel meer ritten op lijn 20a gekregen, hoewel ze sowieso moeite hebben om die dienstregeling te kunnen aanhouden.
Het spreidingsbeleid is heel wat anders, en heeft met Coffeeshops te maken. Je bedoelt de doseerlichten.:wink:

De 20A zou geen last meer moeten hebben van vertragingen, omdat er een busstrook langs de Via Regia ligt. De bussen via Tongerseweg, Bosscherweg en Brusselseweg staan inderdaad wel gewoon in de file(zou misschien handig zijn om alle bussen via Via Regia de stad in de laten rijden)
melle

Bericht door melle »

Mooi!
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Trammist,

Bedankt voor het mooi verslag!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Trammist

Bericht door Trammist »

rvdborgt schreef:Op de bus was het ook wel te koop geweest.
Ja, maar in het station kon ik met Bancontact betalen :wink:
rvdborgt schreef:Leuk is dat je op de bus ook een Schöner-Tag-Ticket NRW kunt kopen, dat wordt verkocht met het Prodata-apparaat.
Da's interessant!
giuseppe schreef:De 20A zou geen last meer moeten hebben van vertragingen, omdat er een busstrook langs de Via Regia ligt. De bussen via Tongerseweg, Bosscherweg en Brusselseweg staan inderdaad wel gewoon in de file(zou misschien handig zijn om alle bussen via Via Regia de stad in de laten rijden)
De route zorgde niet voor vertraging en het rijden ging overal vlot, de vertraging werd vooral veroorzaakt door die massa's reizigers in de veel te kleine bus.
melle schreef:Mooi!
Lukas schreef: Bedankt voor het mooi verslag!!
Dank je wel!
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

De route zorgde niet voor vertraging en het rijden ging overal vlot
Voor alle duidelijkheid: die vertragingen ontstaan altijd bij het binnenrijden van Maastricht, eerder zelden bij het buitenrijden. Vaak hebben de buitenrijdende ritten hun vertraging gewoon opgelopen op de heenrit.

Groeten,
Plaats reactie