AANGEDANE LIJNEN: 25/27-36-2-37-49-37-44-37-40-35-16-15
IR 3328 Antw-Berchem 08:11 +7' - Brussel-Noord 08:47 +10'
IC 507 Brussel-Noord 09:06 +9' - Eupen 10:47
B 14 Eupen Bahnhof 11:11 - Aachen Hbf 11:40 +7'
RE/IR 5033 Aachen Hbf 12:32 - Pepinster 13:06
L 5483 Pepinster 13:10 - Spa-Geronstere 13:33
L 5463 Spa-Geronstere 13:48 - Pepinster 14:09
L 5284 Pepinster 14:24 - Liege-Guillemins 14:50
IC 464 Liege-Guillemins 15:21 +3' - Maastricht 15:50
B 20a Maastricht station 16:11 +4' - Bilzen station 16:40 +18'
IR 2938 Bilzen 17:03 - Antw-Berchem 18:24
Beste mensen,
Toen ik dinsdag 31 augustus 2010 mijn rondrit Antwerpen-Moeskroen-Luik-Antwerpen maakte, dacht ik dat het mijn laatste van dit jaar was geweest. Maar het was niet de laatste. Vooral het feit dat er een heel deel was weggevallen door een grote vertraging zorgde ervoor dat ik niet zo gelukkig was na die rondrit. Maar nu volgt het verhaal van een zeer geslaagde rondrit!
Volgens de plannen zou mijn reis beginnen met IC 2029 (Antw-Berchem 08:23 - Bru-N 08:56), maar 10 minuutjes marge leek me een beetje te weinig. De vorige IC, de 4529 (Antw-Berchem 07:51 - Bru-N 08:23) vond ik toch écht te vroeg, dus werd het IR 3328, die tevens mijn M5(m)-debuut zal beteken. Mijn M5-non-M-debuut zal er helaas nooit meer van komen. Een goede verbinding kan de 3328 nu ook weer niet genoemd worden, want de Railtime.be-pagina's van deze trein zien er nogal rood uit… Dus ook deze dag. We komen met 7 minuten vertraging uit Berchem en en men 10 minuten aan in Brussel-Noord. In Brussel-Noord hoef ik me ook al niet te haasten, want IC 507 naar Eupen (diens railtime-pagina's zien er ook niet zo fris uit) vetert uiteindelijk met 9 minuten vertraging uit Brussel-Noord. Die vertraging zullen we echter laten verdwijnen tussen Leuven en Luik. Druk is het niet en vooral na Luik is er een zee van plaats op deze trein. Tussen Luik en Verviers moeten we een vrij lang stuk over tegenspoor wegens werken. We komen stipt om 10:47 aan in Eupen, hoofdstad van Duitstalig België.

Aan het loket staat een vrouw te kibbelen met de lokettist, aangezien ze het woordje 'annuler' gebruikte had ze waarschijnlijk iets verkeerd gezegd. Maar ze waren daar al eventjes bezig aangezien er zich intussen een wachtrij had gevormd. Ik ging dan maar eventjes naar de wc en toen ik terugkwam was er van die wachtrij al geen sprake meer. Het kopen van het Euregio-ticket verliep zonder geschiedenis.

Deze busrit is mijn TEC-debuut, maar tegelijkertijd ook niet. Het voertuig is namelijk van het Duitse ASEAG. Het enige 'teccerige' aan deze bus is het groene prodata-stempelapparaat bij de stuurpost. Het verkoopsysteem van de bus werkt met een touchscreen en de tickets worden op gewone kassatape geprint. Het voertuig is van een type van Mercedes-Benz dat je o.a. bij De Lijn-pachter KAV wel eens ziet.
We rijden stipt tot… we Aachen binnenrijden. Wegenwerken zorgen voor ongeveer 7 minuten vertraging. In het Haubtbahnhof ga ik eerst en vooral een kijkje nemen op de perrons en ik fotografeer er enkele Duitse treinen, en ik ga vervolgens effe de McDo (hihi) binnen. Met junkfood in m'n maag stap in op RE/IR 5033 (interessant om te weten dat men in Duitsland ook treinnummers afficheert). Het valt me trouwens op hoe druk de stationshal beneden is en hoe stil het is in de spoorhal. Ik had over het algemeen iets meer verwacht van Aachen Hbf.

Dit keer duurt het 'verblijf' in Pepinster iets langer, maar de L-trein naar Luik komt op tijd voorgereden. Zoals verwacht is het vrij rustig in Break , maar ook hier wordt men niet gespaard van te luid staande mp3-spelers. Ik laat de mijne echter in mijn rugzak zitten. We komen trouwens reeds om 14:27 aan in Luik-Guillemins (volgens Railtime.be om 14:50), de dienstregeling is dus behoorlijk ruim opgevat! Het duurt een half uur totdat de IC naar Maastricht komt, dus neem ik de tijd om het station plus een stukje van de omgeving te verkennen, en ik moet zeggen: indrukwekkend. Groots. Vooral wanneer je op het grote plein voor het station staat. Ik was één keer eerder in Luik-G, maar toen had ik slechts 5 minuten om over te stappen en ik moest toen enkel en alleen het perron oversteken…

Maar daarna begon de gruwel… aan de eerste halte na Maastricht Station stapt er minstens 30 man op. Het instappen duurt om en om de 5 minuten en de bus raakt vol. Volgende halte: een nog grotere groep. Djzeeezes. Ik prees me gelukkig dat ik een zitplaats aan het raam had ik het rustige achterste deel van de bus. Om 16:30 zijn we Maastricht nog niet uit en ik begon me al mentaal voor te bereiden op een uur wachten in Bilzen, maar uiteindelijk gaat het op Belgisch grondgebied nog vlot vooruit en we arriveren tegen 16:58 aan Bilzen station. Nog 5 minuutjes tot de trein naar Antwerpen komt. Ik heb dus geluk, maar een vijftal jongeren heeft minder geluk, want zij moeten naar Leuven en hebben de 1539 naar Knokke/Blankenberge gemist. Ik probeer het verder te helpen zo ver als mogelijk is, want ze zij naar Maastricht geweest om, ja waarom he, om aardig wat hasjiesj te roken en die kerels waren dus allemaal zo high als een palmboom, met een hele hoop hysterisch gelach tot gevolg… Ik heb hen aangeraden (met dank aan Railtime via WAP) om mee de 2938 te nemen en in Aarschot over te stappen op de L-trein van 18:12. Pas nadien (te laat dus) dacht ik eraan om hen in Hasselt te laten overstappen, maar dankzij een vertraging van de vorige Aarschot-Leuven zijn ze uiteindelijk sneller in Leuven geraakt dan wanneer ze toch in Hasselt waren overgestapt. Ik heb hen trouwens door het raam nog gezien in Aarschot (ik was bewust in een andere coupé gaan zitten).
In Hasselt werd ik door een man "opgesloten" op mijn zitplaats door middel van een koffer, maar erg was dat niet omdat we er allebei in Antw-Berchem af moesten en ik m'n blaas reeds geledigd had vlak na het instappen.
Verder verliep de rit naar Antwerpen met uitzondering van een zingende negerin in mijn coupé en een rasta die Heist-op-den-Berg voorbij gereden was zonder veel bijzonderheden. In Berchem had ik vrij snel een tram naar huis en was ik nog op tijd om een kilo lasagne te gaan halen in de GB Express.
Proficiat, als u dit verslag helemaal gelezen hebt verdient u een koekje!
Met vriendelijke groeten,
Trammist