Hypothetisch denkstuk: ICa
Re: Hypothetisch denkstuk: ICa
De 13 en i11BDX laten goedkeuren is een zotte kost tov het aantal reizigers die je er mee kan trekken, een betere service van de ICQ zou veel meer oplossen.
Voor hen die spreken over het loskoppelen van Eupen van het IC-netwerk: dat denkstuk wordt heel erg hypothetisch wegens politiek zeer gevoelig. Eupen is de hoofdstad van een van de drie Gemeenschappen in het land, een status die het enkel deelt met Brussel. En hierdoor ook zetel van een parlement.
By the way: verplaatst naar Normaalspoor - Binnenland. Dit is meer dan een eenvoudig vraagje, waar het Vragenhoekje voor bedoeld is. 

Als alles volgens plan gaat, zijn het binnenkort 18-en die ze moeten aanpassen. Trouwens, België is een klein landje, we zijn in een wip en een zucht de grens over. Waarom zouden we dan wel materieel aanpassen voor Nederland, Frankrijk en Luxemburg, maar niet voor Duitsland?
De oude IC-A was een van de meest succesvolle treinseries van het land, toen hij nog doorreed naar Aken en Keulen. Het aantal reizigers naar Duitsland is echter gedaald toen deze trein niet meer doorreed, en slechts een deel is op Thalys of ICE overgestapt. Deze trein terug laten doorrijden, op zijn minst naar Aken, zou wellicht een flink deel van die reizigers kunnen terugwinnen.
De oude IC-A was een van de meest succesvolle treinseries van het land, toen hij nog doorreed naar Aken en Keulen. Het aantal reizigers naar Duitsland is echter gedaald toen deze trein niet meer doorreed, en slechts een deel is op Thalys of ICE overgestapt. Deze trein terug laten doorrijden, op zijn minst naar Aken, zou wellicht een flink deel van die reizigers kunnen terugwinnen.
je vergeet te melden dat deze trein succesvol was ten tijden van de RMT met de vlotte verbindingen naar Londen, ook deze laatste is verdwenen. Er is meer veranderd dan het verdwijnen van de IC naar Aachen en Keulen alleen hoor. Het is een tijd die niet (snel) meer zal terugkeren volgens mij.
Zeker. Maar sindsdien zijn de reizigersaantallen in het algemeen wel serieus toegenomen, en ook de verbinding tussen Aken en België mag er gerust een paar ernstige verbindingen bijkrijgen.
Bovendien is de RMT er in 1997 mee opgehouden, terwijl de IC-A het nog heel wat jaren langer heeft uitgezongen, en eigenlijk alleen maar aan de kant is geschoven om de concurrentie voor Thalys uit te schakelen.
Bovendien is de RMT er in 1997 mee opgehouden, terwijl de IC-A het nog heel wat jaren langer heeft uitgezongen, en eigenlijk alleen maar aan de kant is geschoven om de concurrentie voor Thalys uit te schakelen.
Ik heb het volgende idee, jawel, slechts een idee (vooralleer er sommigen hier denken dat dit werkelijkheid wordt en men van alle kanten dit begint af te schieten...):
De IC A laten hoe 'm is, maar, het ene uur Luik-Aken (via de HSL), het volgende uur Luik-Verviers-Welkenraedt-Eupen. Vereiste is dan wel de toelating van I11 (met stuurstand) en Eloc 18 in Aken.
Ik zou daarnaast een 2-uurdienst inleggen tussen Luik-Verviers-Eupen en een 2-uurdienst Luik-Verviers-Aken, zodat er toch elk uur een trein is naar Eupen als naar Aken is.
Resultaat van de treindienst:
* 2-uurdienst Luik-Aken (met IC A, non-stop via HSL)
* 2-uurdienst Luik-Verviers-Welkenraedt-Aken (lokale trein, via L37)
VOORDEEL: opwaardering van de treindienst Luik-Aken van 2-uurdienst naar uurdienst
VOORDEEL/NADEEL: ene uur snelle trein (via HSL), andere uur lokale trein (via L37)
* 2-uurdienst Luik-Verviers-Welkenraedt-Eupen (met IC A, via L37 en L49)
* 2-uurdienst Luik-Verviers-Welkenraedt-Eupen (lokale trein, via L37 en L49)
VOORDEEL: uurdienst Luik-Eupen blijft
VOORDEEL/NADEEL: ene uur snelle trein, andere uur lokale trein
De IC A laten hoe 'm is, maar, het ene uur Luik-Aken (via de HSL), het volgende uur Luik-Verviers-Welkenraedt-Eupen. Vereiste is dan wel de toelating van I11 (met stuurstand) en Eloc 18 in Aken.
Ik zou daarnaast een 2-uurdienst inleggen tussen Luik-Verviers-Eupen en een 2-uurdienst Luik-Verviers-Aken, zodat er toch elk uur een trein is naar Eupen als naar Aken is.
Resultaat van de treindienst:
* 2-uurdienst Luik-Aken (met IC A, non-stop via HSL)
* 2-uurdienst Luik-Verviers-Welkenraedt-Aken (lokale trein, via L37)
VOORDEEL: opwaardering van de treindienst Luik-Aken van 2-uurdienst naar uurdienst
VOORDEEL/NADEEL: ene uur snelle trein (via HSL), andere uur lokale trein (via L37)
* 2-uurdienst Luik-Verviers-Welkenraedt-Eupen (met IC A, via L37 en L49)
* 2-uurdienst Luik-Verviers-Welkenraedt-Eupen (lokale trein, via L37 en L49)
VOORDEEL: uurdienst Luik-Eupen blijft
VOORDEEL/NADEEL: ene uur snelle trein, andere uur lokale trein
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Verviers haar IC is geweldig wegens de deplorabele staat van de Eiffelspoorwegen. Verschillende keren per jaar stap ik op of af in Verviers om verder te reizen (per wagen) naar de Duitse Eiffel, puur omdat op het laatste moment een ticket gewoon idioot duur is en omdat het me meer dan dubbel zoveel tijd kost het volledige traject te doen per trein. Als het dan nog maar dubbel zoveel tijd kost verliest Verviers deze reiziger.
Jamaar, er wordt toch niet gezegd dat je maar tot in Luik geraakt? Als er een fatsoenlijk systeem is waarbij makkelijke overstap wordt verzekerd is er toch helemaal geen probleem??
iedereen wil de IC A doortrekken maar met alle HST's samen zijn er nu al evenveel treinen vanuit Liege naar Aachen dan vroeger met de IC A welk potentieel wil je aantrekken?
Verhoog gewoon de frequentie van de IR q, eens de Desiro ML actief is mag dat geen probleem zijn, ze sluiten nu aan op de IC O, veel minder complex als oplossing op zich en dus vlot te realiseren.
De IC A ooit terug naar Aachen laten rijden wil zeggen dat de NMBS zichzelf concurrentie aandoet (Thalys) en das wel het laatste wat ze willen volgens mij. Zie maar naar wat er met de benelux zal gebeuren eens de Fyra zal rijden dat verhaal is idem.
Verhoog gewoon de frequentie van de IR q, eens de Desiro ML actief is mag dat geen probleem zijn, ze sluiten nu aan op de IC O, veel minder complex als oplossing op zich en dus vlot te realiseren.
De IC A ooit terug naar Aachen laten rijden wil zeggen dat de NMBS zichzelf concurrentie aandoet (Thalys) en das wel het laatste wat ze willen volgens mij. Zie maar naar wat er met de benelux zal gebeuren eens de Fyra zal rijden dat verhaal is idem.
Niet iedereen, zoals ik al zei ben ik al tevreden met het huidige aanbod tussen Luik en Aachen/Köln. Prijsstelling is een andere discussie zoals eerder al aangehaald Doe mij maar een een oost-west verbinding een stukje zuidelijker. IR erop laten rijden, Kika tevreden. (Ok toegegeven potentieel is minimaal, maar oost-west verbindingen zijn er nu niet tussen Aachen-Liège en Trier-Luxembourg.).Steven schreef:iedereen wil de IC A doortrekken maar met alle HST's samen zijn er nu al evenveel treinen vanuit Liege naar Aachen dan vroeger met de IC A welk potentieel wil je aantrekken?
En moet die dan uit Trois-Ponts of uit Gouvy vertrekken? In het interbellum deed men dat als volgt:kika schreef:(...)maar oost-west verbindingen zijn er nu niet tussen Aachen-Liège en Trier-Luxembourg.).
- Trois-Ponts - Stavelit - Malmedy - Weismes - Weywertz - Bütgenbach - Büllingen - Losheimergraben - Junkerath;
en
- Gouvy - Sankt-Vith - Steinebrück - Gerolstein.
Weinig kans op slagen, denk ik. We mogen al blij zijn dat Trois-Ponts en Gouvy vandaag nog bediend worden...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik heb veel liever een tragere maar degelijke grensoverschrijdende IC (of IR) aan normale tarieven, dan een HST die idd veel sneller en comfortabeler is maar waarbij je een heel pak meer moet dokken voor uw ticket/reservering. Niet dat ik anti-HST ben, maar toch...
* Een IC laten rijden tot Essen is lomp. Laat die toch doorrijden tot Roosendaal.
* Ook bij de IC A hetzelfde geval: doorrijden tot Aken i.p.v. Eupen.
* Een IC laten rijden tot Essen is lomp. Laat die toch doorrijden tot Roosendaal.
* Ook bij de IC A hetzelfde geval: doorrijden tot Aken i.p.v. Eupen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Blijkbaar zijn jullie niet snel tevreden en negeren jullie de IR q zoals de pest om van deze verbinding een degelijke en frequentie oplossing te maken.
Kortweg als het geen IC is, is het niet goed. Laat de IRq verlengen en laat de AVV via Raeren ook naar Eupen rijden en je krijgt daar eindelijk het euregionet zoals men al lang wil (waar Aachen vragende partij voor is zover ik weet).
Kortweg als het geen IC is, is het niet goed. Laat de IRq verlengen en laat de AVV via Raeren ook naar Eupen rijden en je krijgt daar eindelijk het euregionet zoals men al lang wil (waar Aachen vragende partij voor is zover ik weet).
Maar dat is toch helemaal niet zo? Het normale tarief Brussel-Aken is 27€, met HST 19€. Dus dat pak meer dokken klopt gewoon niet.LML schreef:Ik heb veel liever een tragere maar degelijke grensoverschrijdende IC (of IR) aan normale tarieven, dan een HST die idd veel sneller en comfortabeler is maar waarbij je een heel pak meer moet dokken voor uw ticket/reservering.
Het enige verschil is dat je met een klassieke trein kan kiezen wanneer je rijdt, met de HST moet je die specifieke trein nemen. Maar voor de doorsnee dagjestoerist die een bezoek brengt aan Aken lijkt mij dat een minimaal probleem.
Ik vraag me toch echt af met welke mensen jullie die trein van 250 meter lang willen volsteken tussen Luik en Aken hoor