Hypothetisch denkstuk: ICa

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Hypothetisch denkstuk: ICa

Bericht door Steven »

Dat verplicht nemen van trein x is enkel van toepassing voor Thalys, volgens mij kan je perfect met een TCV ticket op een ICE plaatsnemen, er is geen reserveringsplicht, zolang je een geldig ticket hebt is er daar dus geen probleem.
LML

Bericht door LML »

Steven schreef:Blijkbaar zijn jullie niet snel tevreden en negeren jullie de IR q zoals de pest om van deze verbinding een degelijke en frequentie oplossing te maken.
Kortweg als het geen IC is, is het niet goed. Laat de IRq verlengen en laat de AVV via Raeren ook naar Eupen rijden en je krijgt daar eindelijk het euregionet zoals men al lang wil (waar Aachen vragende partij voor is zover ik weet).
Om effe op mijn voorbeeld/idee terug te komen, wordt de IR q helemaal niet genegeerd. Als deze IR-trein om de 2 uur Luik-Verviers-Eupen rijdt en om de 2 uur Luik-Verviers-Aken, heb je een IR q die zelfs om het uur rijdt tussen Luik en Welkenraedt en om de 2 uur tussen Welkenraedt-Eupen en Welkenraedt-Aken. Ook als je de IC A Luik-Aken over de HSL stuurt (om de 2 uur) en de IC A Luik-Eupen via L37 en L49 (om de 2 uur), heb je dit:
* IR q Luik-Verviers-Aken (om de 2 uur)
* IC A Luik-Aken (non-stop, om de 2 uur)
* IR q Luik-Verviers-Eupen (om de 2 uur)
* IC A Luik-Verviers-Eupen (om de 2 uur)
RESULTAAT:
* elk uur een trein Luik-Aken (ene uur IC via HSL, andere uur IR via L37)
* elk uur een trein Luik-Eupen (ene uur IC via L37 en L49, andere uur IR via L37 en L49)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Trammist

Bericht door Trammist »

Ik voel toch meer voor een IR-q die netjes om het uur rijdt, met modern materieel (Desiro's). De IC-A mag voor mijn part gewoon naar Eupen blijven rijden, en bespaar die trein van koppelingen, aub!
Steven

Bericht door Steven »

ik ben ook al geen voorstander om het ene uur zus en het andere zo te rijden. Ik ben voorstander van een consequent aanbod zodat er zo weinig mogelijk verwarring kan zijn voor de occasionele gebruiker. Zo weinig mogelijk gekoppelde relaties (ook weeral gevaar om vergissingen).
LML

Bericht door LML »

Shrek schreef:Het enige verschil is dat je met een klassieke trein kan kiezen wanneer je rijdt, met de HST moet je die specifieke trein nemen. Maar voor de doorsnee dagjestoerist die een bezoek brengt aan Aken lijkt mij dat een minimaal probleem.
Ik vraag me toch echt af met welke mensen jullie die trein van 250 meter lang willen volsteken tussen Luik en Aken hoor :roll:
Als je vrouw en kinderen hebt en je wil als doorsnee dagjestoerist(en) naar Aken, kan je vertrekken en terug huiswaarst keren wanneer je wil met de IC of IR. Als je met de HST rijdt, moet je reserveren voor die trein op dat uur. En dat is voor een gezin met jonge kinderen een groot nadeel als de typische peuter- en kleuterkuren beginnen. Als je naar niets of niemand moet kijken is het een ander verhaal...
Trouwens, vroeger bolde de IC A zelfs tot Keulen (om de 2 uur) en die zat vol, zonder reservering en aan een prijs-kwaliteitsgericht tarief...
overweg13

Bericht door overweg13 »

LML schreef:Als je met de HST rijdt, moet je reserveren voor die trein op dat uur. En dat is voor een gezin met jonge kinderen een groot nadeel als de typische peuter- en kleuterkuren beginnen. Als je naar niets of niemand moet kijken is het een ander verhaal...
Kijk, daar krijg ik nu de kriebels van. Maar omdat ik in deze tijd van het jaar een mens van goede wil wil zijn, zal ik mijn commentaar tot dit beperken: mijn zoon is nu 32, en die heeft in zijn jonge jaren heel wat treinreizen meegemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat die kuren zou vertoond hebben, want die wist perfect hoe laat we vertrokken en hoe laat we terugkwamen. Is dat zo moeilijk om dat vooraf even uit te leggen? Ik denk dat die trouwens ook al vrij vroeg wist dat je voor bepaalde treinen moest reserveren, en dat je dan geen keuze meer had, althans theoretisch.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

Kijk naar Duitsland en Engeland daar kan je vrij reserveren voor binnenlandse treinen en ik kan u verzekeren dat je daar zonder reservatie veruit de enige zal zijn of tot de minderheid zal behoren. Wat is er dan mis met een reservatie, zelfs in de cinema doe je nu aan reservatie van een stoel. Voor al die mensen die denken dat een HST duur is, dat je verplicht bent om te reserveren kijk is wat verder dan uw neus lang is. De enige HST's die echt verplicht zijn met reservatie zijn Thalys en Eurostar al de rest is in principe vrij van reservatie. De ICE is dus niet verplicht alsook andere HST treinen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, ... Hier tracht men dat aan het loket enkel zo te verkopen.
Trouwens als kinderen zoveel kuren zouden verkopen dat je er een trein door zou missen kom je er beter niet mee buiten volgens mij.
LML

Bericht door LML »

Ik ben allesinds te vinden voor een opwaardering van de IR q naar een uurdienst met modern en vlot materieel. Maar het is eveneens interessant als je de grens net over kan met een IC. Sorry, maar ik vind Eupen geen eindstation voor een IC, Aken wel. Daarom dat het me interessant lijkt om niet alleen met een IR (die quasie overal stopt, dat is in mijn ogen een L-trein) de grens over te geraken, maar ook met een IC aan een normaal tarief, zonder reserveringsplicht en vast te hangen aan een trein op dat uur...
Henk

Bericht door Henk »

Steven schreef:Kijk naar Duitsland en Engeland daar kan je vrij reserveren voor binnenlandse treinen en ik kan u verzekeren dat je daar zonder reservatie veruit de enige zal zijn of tot de minderheid zal behoren.
Op de binnenlandse hst's (high speed 1) in Engeland kan je net niét reserveren... Je koopt gewoon een supplementje bovenop een gewoon ticket en dan kan je vrij de hst gebruiken, zie hier.
Ik heb ook eerder de indruk dat er in Duitsland toch veel mensen zonder reservering met de ICE reizen...
Steven

Bericht door Steven »

Mijn ervaringen tot nu toe met de ICE in Duitsland (bestemmingen Hamburg, Frankfurt, Munchen) was dat deze altijd vrij veel gereserveerde plaatsen hadden. Ik weet niet hoe het met andere verbindingen zit.
overweg13

Bericht door overweg13 »

LML schreef:Ik ben allesinds te vinden voor een opwaardering van de IR q naar een uurdienst met modern en vlot materieel. Maar het is eveneens interessant als je de grens net over kan met een IC. Sorry, maar ik vind Eupen geen eindstation voor een IC, Aken wel. Daarom dat het me interessant lijkt om niet alleen met een IR (die quasie overal stopt, dat is in mijn ogen een L-trein) de grens over te geraken, maar ook met een IC aan een normaal tarief, zonder reserveringsplicht en vast te hangen aan een trein op dat uur...
Ik vind net dat Eupen gerust die IC mag houden: hoofdstad van de Duitstalige Gemeenschap, interessant knooppunt trein-bus (al is de inplanting van het busstation een miskleun) en toch niet zo klein als stadje. (Er zijn steden die kleiner zijn dan Eupen en toch een IC hebben.) Als je de grens over wil dan kan dat perfect met de internationale treinen: anders dan bijvoorbeeld in Maastricht zijn die nu eenmaal voorhanden, dus waarom zou je ze niet gebruiken?
De hele discussie lijkt me te gaan om voorkeuren, en die zijn per definitie persoonlijk. Persoonlijk hou ik ook meer van de tram dan van de bus, en toch zou ik nooit vragen dat mijn buslijn vervangen zou worden door een tramlijn. Vervang tram door IC en bus door ICE, Thalys en je ziet meteen wat ik bedoel.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Ik vind net dat Eupen gerust die IC mag houden: hoofdstad van de Duitstalige Gemeenschap, interessant knooppunt trein-bus (al is de inplanting van het busstation een miskleun) en toch niet zo klein als stadje. (Er zijn steden die kleiner zijn dan Eupen en toch een IC hebben.) Als je de grens over wil dan kan dat perfect met de internationale treinen: anders dan bijvoorbeeld in Maastricht zijn die nu eenmaal voorhanden, dus waarom zou je ze niet gebruiken?
De hele discussie lijkt me te gaan om voorkeuren, en die zijn per definitie persoonlijk. Persoonlijk hou ik ook meer van de tram dan van de bus, en toch zou ik nooit vragen dat mijn buslijn vervangen zou worden door een tramlijn. Vervang tram door IC en bus door ICE, Thalys en je ziet meteen wat ik bedoel.
Als er nu gewoon een uurdienst over lijn 3 zou zijn met gewone tarieven die op alle treinen daar bruikbaar zijn, dan zou ik er ook geen moeite mee hebben. Dan kun je ervan uitgaan dat de meeste doorgaande reizigers via de HSL zullen reizen en het netwerk daarop inrichten.
Maar de treinbinding en vooral de niet-geïntegreerde tarieven zijn de hoofdredenen dat ik de Thalys vermijd. En ik ben niet de enige. De ICE gebruik ik wel zeer regelmatig. Die is inderdaad naar keuze bruikbaar met gewone TCV-tickets of met de speciale ICE-tickets van de NMBS (waarbij de NMBS je bij online boeking wel meteen een reservering erbij verkoopt, ook als je die niet wilt). Al zal de NMBS je altijd die laatste willen verkopen.

Groetjes,
Rian
LML

Bericht door LML »

Als er gevraagd wordt om een idee op tafel te gooien, kijkt iedereen toch zelf eerst naar een 'persoonlijke voorkeur', in dit topic over de IC A? Bij een ene groep mensen is dit bespreekbaar en vinden uw idee ook goed. De andere denkt daar anders over en zullen rapper geneigd zijn om iets af te breken. Awel, er zullen hier zeker nòg mensen aanwezig zijn die (beroepshalve) met de spoorwegen bezig zijn (of hun grootste hobby de 'treintjes en spoorwegen' zijn) die nog goeie (of minder goeie) ideeën hebben. En van die forummers die enkel maar commentaar geven, zowel negatief als positief, zou ik ook graag 'ns een idee of mogelijkheid willen zien i.v.m. de IC A. Ik ben benieuwd... :)
groentje

Bericht door groentje »

Ik heb mijn gedacht gezegd, hé :mrgreen:
Niet iedereen was ervoor gewonnen, maar ik blijf het verdedigen. Een IC die splitst in Verviers of Welkenraedt, met een stuk naar Aken en een stuk naar Eupen.
Voor de lange afstand is de HSL onklopbaar, of er zou terug een nachttrein moeten rijden (DB? PKP? Iemand?). Maar lokaal heeft de HSL niets te bieden. Voor het verkeer net over de grens, en dan nog naar een relatief belangrijke en grote stad, is een IC wat mij betreft verantwoord. Maar dan wel een die ook voorbij Luik doet wat hij moet doen, en dat is Verviers, Welkenraedt (en eventueel Eupen) met Aken verbinden.
Een geupgrade AIXpress (IR q), dus met een uurdienst en beter materieel, is wat mij betreft geen volwaardig alternatief, al is het wel een serieus doekje voor het bloeden. Hoewel onvoldaan zou ik er wel vrede mee kunnen nemen.
Shrek

Bericht door Shrek »

En net die geüpgrade ir-q stel ik als tegenstander van de verlegde IC-A voor :wink: desiro's die elk uur rijden en het hele traject ook nog eens sneller afleggen dan nu (een 085 is immers veel krachtiger dan de oude rommel die er nu rijdt) :)
Plaats reactie