Inderdaad, officieel buiten dienst sinds 2008, en dus niet meer opgenomen in de lijst. En inderdaad buiten dienst na ongeval Izegem.Locomotief 5175 schreef:Bij M4ADx nr : 58058 stond niet op de lijst van Mr overweg13 ? ongeluk te Izegem ?
gegevens stuurstandrijtuigen
Re: gegevens stuurstandrijtuigen
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
-
Vandaag naar Brugge geweest, en ik zag op de terrein van Bombardier een spiksplindernieuw M6Bx 65061 staan met nog 5 nieuwe M6B.
en in de station van Brugge zag ik een IC -C Kortrijk - Oostende met ram M4 met stuurstandrijtuig nr : 58060, die is nu van LK en niet meer van FSR.
en in de station van Brugge zag ik een IC -C Kortrijk - Oostende met ram M4 met stuurstandrijtuig nr : 58060, die is nu van LK en niet meer van FSR.

ter info die 32 ADX rijtuigen, zijn indertijd door NMBS aangekocht als rijtuigen AD; de volledige ombouw tot ADX (inclusief snuit) werd uitgevoerd in CW Mechelenb-loc schreef:M4ADx
Aantal gebouwd: 32
bouwjaar:1982
nummering:58034-58065
Wou men dan eerst enkel met getrokken M4 rijden?carlos schreef:ter info die 32 ADX rijtuigen, zijn indertijd door NMBS aangekocht als rijtuigen AD; de volledige ombouw tot ADX (inclusief snuit) werd uitgevoerd in CW Mechelenb-loc schreef:M4ADx
Aantal gebouwd: 32
bouwjaar:1982
nummering:58034-58065
Toen de M4 gebouwd werden, eind jaren 70, waren er geen geschikte locs voorhanden die in TD zouden kunnen rijden, waarom dan stuurstanden bouwen?b-loc schreef:Wou men dan eerst enkel met getrokken M4 rijden?ter info die 32 ADX rijtuigen, zijn indertijd door NMBS aangekocht als rijtuigen AD; de volledige ombouw tot ADX (inclusief snuit) werd uitgevoerd in CW Mechelen

Pas in de jaren 80 verschenen er nieuwe locs, toen is dan ook de M4 aangepast

weer wat bijgeleerdShrek schreef:Toen de M4 gebouwd werden, eind jaren 70, waren er geen geschikte locs voorhanden die in TD zouden kunnen rijden, waarom dan stuurstanden bouwen?b-loc schreef:Wou men dan eerst enkel met getrokken M4 rijden?ter info die 32 ADX rijtuigen, zijn indertijd door NMBS aangekocht als rijtuigen AD; de volledige ombouw tot ADX (inclusief snuit) werd uitgevoerd in CW Mechelen![]()
Pas in de jaren 80 verschenen er nieuwe locs, toen is dan ook de M4 aangepast

En hoe zat het bij de M5?
Die moeten steeds met een stuurstandrijtuig rijden omdat alleen in het stuurstandrijtuig een omvormer zit.b-loc schreef: En hoe zat het bij de M5?

Misschien vandaar dat ik de snuit van een M4-stuurstand altijd al wat 'raar' heb vinden uitzien...carlos schreef:ter info die 32 ADX rijtuigen, zijn indertijd door NMBS aangekocht als rijtuigen AD; de volledige ombouw tot ADX (inclusief snuit) werd uitgevoerd in CW Mechelen
Om maar te zwijgen over het exterieur van de M1- en M2-stuurstand (Dloc 62/63). Aan creativiteit absoluut geen gebrek... 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Het is eigenlijk jammer dat ze dat plan om I10-stuurrijtuigen te bouwen (de tekeningen stonden ooit in Op de Baan) nooit hebben uitgevoerd.
Waarom dat? Er zijn toch genoeg I11 stuurstanden die compatibel zijn met I10?FLV-FGSP schreef:Het is eigenlijk jammer dat ze dat plan om I10-stuurrijtuigen te bouwen (de tekeningen stonden ooit in Op de Baan) nooit hebben uitgevoerd.
Zou iemand dat in kunnen scannen? Ik ben daar namelijk wel heel benieuwd naar!FLV-FGSP schreef:Het is eigenlijk jammer dat ze dat plan om I10-stuurrijtuigen te bouwen (de tekeningen stonden ooit in Op de Baan) nooit hebben uitgevoerd.

Maar we spreken hier wel over de beginjaren van I10 toen de I11 nog lang niet bestond.Shrek schreef:Waarom dat? Er zijn toch genoeg I11 stuurstanden die compatibel zijn met I10?FLV-FGSP schreef:Het is eigenlijk jammer dat ze dat plan om I10-stuurrijtuigen te bouwen (de tekeningen stonden ooit in Op de Baan) nooit hebben uitgevoerd.
Ik ben ook wel eens benieuwd naar dat artikel in ODB over I10-stuurstandrijtuigen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...