Modernisering Vierledige
Re: Modernisering Vierledige
Als ze worden gemoderniseerd is het omdat ze het nog waard zijn om te moderniseren.
Een goede opfrissing van het interieur kan geen kwaad.
Jammer dat het frivole bordeauxkleur op die manier stelselmatig van het spoor verdwijnt.
Een goede opfrissing van het interieur kan geen kwaad.
Jammer dat het frivole bordeauxkleur op die manier stelselmatig van het spoor verdwijnt.
Re: Modernisering Vierledige
er komt airco in de stuurposten!Shrek schreef:Zouden ze niet, zoals bij de M5, airco voorzien voor de stuurcabine?HLE 2302 schreef:Véél bestuurders hebben in de zomer véél liever een stel met die nood-deur dan zonder, als die open zit is het in de zomer véél beter van warmte in de stuurpost, anders is het er nogal langs de serieus warme kant in de zomer.msts.be schreef: Het is nu te hopen dat men die stuurpost "deuren" gaat dichtmaken, want "echte" deuren zijn het nu ook niet. En dan kan men die AM96-ramen over heel de reeks gebruiken, heeft men weer een type raam minder om in stock te houden..
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Modernisering Vierledige
Ik kan het interieur van een varkensneus nog wel pruimen. Vooral de zetels zitten zeer zacht. Er zal wel een reden zijn voor waarom men modern materieel enkel nog met harde stoffen zetels uitrust, maar toch is het jammer dat de nepleren zetels meer en meer verdwijnen.
Ook is dat oranje jaren '70 interieur pure nostalgie. Niet echt een sterk argument, ik weet het. Al zie niet in waarom iets dat oud per se slecht is en 'weg moet'
Ook is dat oranje jaren '70 interieur pure nostalgie. Niet echt een sterk argument, ik weet het. Al zie niet in waarom iets dat oud per se slecht is en 'weg moet'
Re: Modernisering Vierledige
Omdat de doorsnee reiziger in een moderne trein vervoerd wil worden, zo simpel is hetHogersluys schreef:Ook is dat oranje jaren '70 interieur pure nostalgie. Niet echt een sterk argument, ik weet het. Al zie niet in waarom iets dat oud per se slecht is en 'weg moet'

Wat jij, ik , de treinbegeleider of de man in het atelier er ook van denkt, de klant is koning. En op de manieren waar dat het makkelijkst is, zoals het interieur van een trein, volgt de nmbs dan ook zeer vlot de wensen van de klant

Ik kan dat retro-interieur ook best wel pruimen, maar zoiets is voor een vereniging van historisch materiaal, niet voor een vervoersbedrijf.
Re: Modernisering Vierledige
Ja inderdaad, de reizigers willen graag in een nieuwe trein vervoerd worden. Het leidt ook tot extra reizigers denk ik. Als straks dan op het nieuws komt dat de locs 18 (eindelijk) en de Desiro's aan het instromen zijn op het net, zullen mensen wel rapper geneigd zijn om eens de trein te nemen.Shrek schreef:Omdat de doorsnee reiziger in een moderne trein vervoerd wil worden, zo simpel is hetHogersluys schreef:Ook is dat oranje jaren '70 interieur pure nostalgie. Niet echt een sterk argument, ik weet het. Al zie niet in waarom iets dat oud per se slecht is en 'weg moet'![]()
Wat jij, ik , de treinbegeleider of de man in het atelier er ook van denkt, de klant is koning. En op de manieren waar dat het makkelijkst is, zoals het interieur van een trein, volgt de nmbs dan ook zeer vlot de wensen van de klant![]()
Ik kan dat retro-interieur ook best wel pruimen, maar zoiets is voor een vereniging van historisch materiaal, niet voor een vervoersbedrijf.
Re: Modernisering Vierledige
Volgens de projectfiche (gemaakt op 29 december 2009), is het de bedoeling om na de modernisering de stellen nog 15 jaar in dienst te houden.
Link naar de fiche:
http://www.mobilit.fgov.be/applications ... ILE/NL.pdf
Kom maar op met dat nieuw laagje verf
Link naar de fiche:
http://www.mobilit.fgov.be/applications ... ILE/NL.pdf
Kom maar op met dat nieuw laagje verf

Re: Modernisering Vierledige
Dat is toch al 50 jaar zo ? 7,5-15-22,5-30 onderhoudsinterval ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Modernisering Vierledige
Hallo,
Waarschijnlijk weer enkel een emmerke verf en een nieuw stofje om een op z'n hoofd gevallen veel eisende reiziger de illusie te geven dat hij iets nieuw gekregen heeft?
Schroef aub bij een modernisering het confort naar omhoog, en wek net enkel een valse illusie. Naar mijn mening zijn de 800 trouwens best nog wel confortabel. Toegegeven het interieur is spuug lelijk, maar heb je daar als reiziger last van? Ik dacht het niet... (ik toch niet).
Groeten,
Joris De Mol
Waarschijnlijk weer enkel een emmerke verf en een nieuw stofje om een op z'n hoofd gevallen veel eisende reiziger de illusie te geven dat hij iets nieuw gekregen heeft?
Schroef aub bij een modernisering het confort naar omhoog, en wek net enkel een valse illusie. Naar mijn mening zijn de 800 trouwens best nog wel confortabel. Toegegeven het interieur is spuug lelijk, maar heb je daar als reiziger last van? Ik dacht het niet... (ik toch niet).
Groeten,
Joris De Mol
Re: Modernisering Vierledige
De gemiddelde reiziger wel hoor, die weten het likje verf zeer goed te appreciëren.Joris schreef:Toegegeven het interieur is spuug lelijk, maar heb je daar als reiziger last van? Ik dacht het niet... (ik toch niet).
Iedere niet-treinkenner die ik ken zit graag in een grijs klassiekje, de meesten denken zelfs dat dit nieuwe treinen zijn

Re: Modernisering Vierledige
Hallo,
Maar als je objectief kijkt, haalt een lelijk interieur het comfort van je treinreis omlaag? Houten banken? Okja, die wel, maar een oranje wand?
Maar we kunnen de maatschappij niet veranderen natuurlijk...
Groeten,
Joris De Mol
Dat bedoel ik net met de illusie moeten wekken van in iets nieuws te zitten...Shrek schreef:De gemiddelde reiziger wel hoor, die weten het likje verf zeer goed te appreciëren.Joris schreef:Toegegeven het interieur is spuug lelijk, maar heb je daar als reiziger last van? Ik dacht het niet... (ik toch niet).
Iedere niet-treinkenner die ik ken zit graag in een grijs klassiekje, de meesten denken zelfs dat dit nieuwe treinen zijn
Maar als je objectief kijkt, haalt een lelijk interieur het comfort van je treinreis omlaag? Houten banken? Okja, die wel, maar een oranje wand?
Maar we kunnen de maatschappij niet veranderen natuurlijk...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Modernisering Vierledige
De gemiddelde reiziger bekijkt het niet objectief, die heeft een algemeen gevoel over treinreizen. Als hij in een vernieuwde trein met nieuwe stofjes kan stappen daalt zijn frustratie over de vertraging een beetje. Het gevoel van "opgesloten is afgeleefde beestenwagons" is dan toch al wegJoris schreef:Dat bedoel ik net met de illusie moeten wekken van in iets nieuws te zitten...
Maar als je objectief kijkt, haalt een lelijk interieur het comfort van je treinreis omlaag? Houten banken? Okja, die wel, maar een oranje wand?
Maar we kunnen de maatschappij niet veranderen natuurlijk...

Re: Modernisering Vierledige
Zeer juist Joris!
Wij leuteren hier op dit forum natuurlijk over luxeproblemen.
In landen waar de treinen nog echt als beestenwagons rijden, zouden ze doodgelukkig zijn met een oud varkensneusje of klassiekje.
Wij, in dit verwende apenlandje, spreken over beestenwagons als we kunnen zitten in een warme trein die vooruitgaat, maar waarvan het interieur niet meer van "deze tijd" is.
Wij leuteren hier op dit forum natuurlijk over luxeproblemen.
In landen waar de treinen nog echt als beestenwagons rijden, zouden ze doodgelukkig zijn met een oud varkensneusje of klassiekje.
Wij, in dit verwende apenlandje, spreken over beestenwagons als we kunnen zitten in een warme trein die vooruitgaat, maar waarvan het interieur niet meer van "deze tijd" is.
Re: Modernisering Vierledige
Oei oei oei, wat een zwaar ideologische praat...
Het gaat hier 'maar' om een modernisering, een veel minder dure en milieubelastende ingreep dan een onmiddellijke vervanging.
Ik begrijp dat het voor de treinliefhebbers moeilijk is om afstand te doen van de pluchen zetels in de eersteklascoupé van de klassiekjes en de varkens, maar 90% van de reizigers zit liever in een fris ogend interieur waar je niet gekookt wordt door een overijverige verwarming, op een harde, onaangenaam zittende bank (klassiekje-2e kl), of in een naar schimmel stinkende coupé in misselijkmakend seventiesoranje. Comfort is meer dan enkel een zachte zetel (trouwens, het valt te betwisten of een zachte zetel werkelijk beter is dan een harde). In een trein met rode en grijze klassiekjes ga ik ook meestal in een grijs zitten.
Oud materieel met een antiek interieur hoort thuis bij een museumvereniging, niet op een commercieel spoorwegnet dat zich als modern wenst te profileren, met de bedoeling om meer reizigers te trekken.
Het gaat hier 'maar' om een modernisering, een veel minder dure en milieubelastende ingreep dan een onmiddellijke vervanging.
Ik begrijp dat het voor de treinliefhebbers moeilijk is om afstand te doen van de pluchen zetels in de eersteklascoupé van de klassiekjes en de varkens, maar 90% van de reizigers zit liever in een fris ogend interieur waar je niet gekookt wordt door een overijverige verwarming, op een harde, onaangenaam zittende bank (klassiekje-2e kl), of in een naar schimmel stinkende coupé in misselijkmakend seventiesoranje. Comfort is meer dan enkel een zachte zetel (trouwens, het valt te betwisten of een zachte zetel werkelijk beter is dan een harde). In een trein met rode en grijze klassiekjes ga ik ook meestal in een grijs zitten.
Oud materieel met een antiek interieur hoort thuis bij een museumvereniging, niet op een commercieel spoorwegnet dat zich als modern wenst te profileren, met de bedoeling om meer reizigers te trekken.
Re: Modernisering Vierledige
Maar iemand die kan kiezen tussen trein of auto gaat sneller de auto nemen als die trein een verouderd interieur heeft. Het is dus zeer belangrijk om dit interieur modern te houden. Dit is helemaal geen luxeprobleem, maar een troef die koning auto heeft en die de trein moet proberen over te nemen.AM'er schreef:Zeer juist Joris!
Wij leuteren hier op dit forum natuurlijk over luxeproblemen.
In landen waar de treinen nog echt als beestenwagons rijden, zouden ze doodgelukkig zijn met een oud varkensneusje of klassiekje.
Wij, in dit verwende apenlandje, spreken over beestenwagons als we kunnen zitten in een warme trein die vooruitgaat, maar waarvan het interieur niet meer van "deze tijd" is.
Vergeet niet dat de treinen er niet zijn voor ons, de treinliefhebbers, maar voor een zo groot mogelijke groep mensen die er eigenlijk niets van af weten
