De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Matth048

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Matth048 »

Marcad schreef:Op zoek nog naar
171 176 188 191 212 214(BD) 227
245 249(BD) 254(BD?) 255 256 257 262 270
M
Vandaag de 210, een gemoderniseerd klassiekje en de 188 samen zien rijden als stoptrein tussen Mechelen en Brugge.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Lekens M. »

Vandaag, ik vermoed ter vervanging van een 800, 2 gekoppelde cityrail stellen (zijn toch eigenlijk ook nog klasiekjes) gezien te Hemiksem als stoptrein naar Boom.
Nummers waren, 993 en 979.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Hallo,

Vandaag de 227 gezien in Leuven.
Weer een stelletje minder dat we nog niet gezien hebben in 2011. :)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Hier een fimpje van de eerste klasse van de 261, vorige woensdag gemaakt op de lijn Charleroi - Erquelinnes: http://www.youtube.com/watch?v=0I3oam9TPh8
Dat geluid, dat vind ik heerlijk, het benadrukt de nostalgische sfeer zo!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Robin »

257 zou testritten gedaan hebben gisteren of vandaag
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Testritten?
Een onderhoudsbeurt gehad?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Robin »

AM'er schreef:Testritten?
Een onderhoudsbeurt gehad?
testritten ;).
zal even terug opzoeken om zeker te zijn.
2. Omschrijving
Proefritten met motorstel MR 257 type A65, op vraag van CW-Mechelen.
Begeleiding : dienst M + personeel CW-Mechelen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LML »

Dieselfreak schreef:Hier een fimpje van de eerste klasse van de 261, vorige woensdag gemaakt op de lijn Charleroi - Erquelinnes: http://www.youtube.com/watch?v=0I3oam9TPh8
Dat geluid, dat vind ik heerlijk, het benadrukt de nostalgische sfeer zo!
Dat geluid doet me ook denken aan een expresso-apparaat in werking. Dat laatste geluid is dan een puf van het stoompijpje voor melk op te schuimen... Was er expresso en/of cappuccino aan boord...? :wink: :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Dat is gewoon het geluid van de compressor die onder die motorstellen staat.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Als er al iets mankeert aan deze serie motorstellen, dan gaat het meestal om drukverlies aan de compressor waardoor die continu blijft draaien.

Stelletje 217 heeft een 2-tal jaar geleden zo eens in panne gestaan te Hansbeke.
De compressor deed het niet meer. Voor de rest nog nooit problemen ervaren in deze klassiekjes.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

hangt af van de reeks hoor.
Je hebt twee mogelijkheden ivm de compressor.
Ofwel deelt hij zijn aandrijfmotor met de batterijlading en dan draait deze continu mee maar zal enkel druk leveren als het nodig is en verder op leegloop draaien. De hogere reeksen hebben echter twee motoren, eentje voor de compressor en eentje voor de batterijlading (generator).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:De hogere reeksen hebben echter twee motoren, eentje voor de compressor en eentje voor de batterijlading (generator).
Kan die batterij niet met stroom uit de bovenleiding opgeladen worden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

als je die batterij rechtstreeks gaat aansluiten op de bovenleiding zegt die BOEM.

Vroeger had men geen statische omvormers om de rijtuigen van allerlei laagspanning te voorzien, dit deed men dus met een draaiende omvormer bestaande uit een motor die een generator aandrijft. In modern materieel zit een statische omvormer die over heel de trein alle soorten spanning voorziet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Vroeger had men geen statische omvormers om de rijtuigen van allerlei laagspanning te voorzien, dit deed men dus met een draaiende omvormer bestaande uit een motor die een generator aandrijft.
Ik neem aan dat het niet erg efficiënt is met stroom uit de bovenleiding een motor aan te drijven, met die motor een generator aan te drijven, en met de opgewekte stroom uiteindelijk aan batterij op te laden en alle bijkomende elektrische apparatuur zoals verlichting etc. te laten werken?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

tja, dit is nog vrij "efficiënt", het aandrijven van die motoren is een veel grotere vorm van inefficiënt energiegebruik aangezien elke keer zo een klassiek stel aanzet een deel van die energie via weerstanden in warmte zal worden omgezet.

Ter informatie de klassieke stellen type cityrail zijn die draaiende omvormer kwijt en hebben een statische gekregen. Dit omdat er veel meer elektronica is bijgekomen (de SIV schermen) die een meer stabiele voeding vergt, alsook het vermogen van de originele was een beetje ontoereikend.
Plaats reactie