Vandaag de 210, een gemoderniseerd klassiekje en de 188 samen zien rijden als stoptrein tussen Mechelen en Brugge.Marcad schreef:Op zoek nog naar
171 176 188 191 212 214(BD) 227
245 249(BD) 254(BD?) 255 256 257 262 270
M
De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Vandaag, ik vermoed ter vervanging van een 800, 2 gekoppelde cityrail stellen (zijn toch eigenlijk ook nog klasiekjes) gezien te Hemiksem als stoptrein naar Boom.
Nummers waren, 993 en 979.
Nummers waren, 993 en 979.
Hallo,
Vandaag de 227 gezien in Leuven.
Weer een stelletje minder dat we nog niet gezien hebben in 2011.
Vandaag de 227 gezien in Leuven.
Weer een stelletje minder dat we nog niet gezien hebben in 2011.

- Dieselfreak
Hier een fimpje van de eerste klasse van de 261, vorige woensdag gemaakt op de lijn Charleroi - Erquelinnes: http://www.youtube.com/watch?v=0I3oam9TPh8
Dat geluid, dat vind ik heerlijk, het benadrukt de nostalgische sfeer zo!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
testrittenAM'er schreef:Testritten?
Een onderhoudsbeurt gehad?

zal even terug opzoeken om zeker te zijn.
2. Omschrijving
Proefritten met motorstel MR 257 type A65, op vraag van CW-Mechelen.
Begeleiding : dienst M + personeel CW-Mechelen.

Dat geluid doet me ook denken aan een expresso-apparaat in werking. Dat laatste geluid is dan een puf van het stoompijpje voor melk op te schuimen... Was er expresso en/of cappuccino aan boord...?Dieselfreak schreef:Hier een fimpje van de eerste klasse van de 261, vorige woensdag gemaakt op de lijn Charleroi - Erquelinnes: http://www.youtube.com/watch?v=0I3oam9TPh8

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Dat is gewoon het geluid van de compressor die onder die motorstellen staat.
Als er al iets mankeert aan deze serie motorstellen, dan gaat het meestal om drukverlies aan de compressor waardoor die continu blijft draaien.
Stelletje 217 heeft een 2-tal jaar geleden zo eens in panne gestaan te Hansbeke.
De compressor deed het niet meer. Voor de rest nog nooit problemen ervaren in deze klassiekjes.
Stelletje 217 heeft een 2-tal jaar geleden zo eens in panne gestaan te Hansbeke.
De compressor deed het niet meer. Voor de rest nog nooit problemen ervaren in deze klassiekjes.
hangt af van de reeks hoor.
Je hebt twee mogelijkheden ivm de compressor.
Ofwel deelt hij zijn aandrijfmotor met de batterijlading en dan draait deze continu mee maar zal enkel druk leveren als het nodig is en verder op leegloop draaien. De hogere reeksen hebben echter twee motoren, eentje voor de compressor en eentje voor de batterijlading (generator).
Je hebt twee mogelijkheden ivm de compressor.
Ofwel deelt hij zijn aandrijfmotor met de batterijlading en dan draait deze continu mee maar zal enkel druk leveren als het nodig is en verder op leegloop draaien. De hogere reeksen hebben echter twee motoren, eentje voor de compressor en eentje voor de batterijlading (generator).
- Dieselfreak
Kan die batterij niet met stroom uit de bovenleiding opgeladen worden?Steven schreef:De hogere reeksen hebben echter twee motoren, eentje voor de compressor en eentje voor de batterijlading (generator).
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
als je die batterij rechtstreeks gaat aansluiten op de bovenleiding zegt die BOEM.
Vroeger had men geen statische omvormers om de rijtuigen van allerlei laagspanning te voorzien, dit deed men dus met een draaiende omvormer bestaande uit een motor die een generator aandrijft. In modern materieel zit een statische omvormer die over heel de trein alle soorten spanning voorziet.
Vroeger had men geen statische omvormers om de rijtuigen van allerlei laagspanning te voorzien, dit deed men dus met een draaiende omvormer bestaande uit een motor die een generator aandrijft. In modern materieel zit een statische omvormer die over heel de trein alle soorten spanning voorziet.
- Dieselfreak
Ik neem aan dat het niet erg efficiënt is met stroom uit de bovenleiding een motor aan te drijven, met die motor een generator aan te drijven, en met de opgewekte stroom uiteindelijk aan batterij op te laden en alle bijkomende elektrische apparatuur zoals verlichting etc. te laten werken?Steven schreef:Vroeger had men geen statische omvormers om de rijtuigen van allerlei laagspanning te voorzien, dit deed men dus met een draaiende omvormer bestaande uit een motor die een generator aandrijft.
tja, dit is nog vrij "efficiënt", het aandrijven van die motoren is een veel grotere vorm van inefficiënt energiegebruik aangezien elke keer zo een klassiek stel aanzet een deel van die energie via weerstanden in warmte zal worden omgezet.
Ter informatie de klassieke stellen type cityrail zijn die draaiende omvormer kwijt en hebben een statische gekregen. Dit omdat er veel meer elektronica is bijgekomen (de SIV schermen) die een meer stabiele voeding vergt, alsook het vermogen van de originele was een beetje ontoereikend.
Ter informatie de klassieke stellen type cityrail zijn die draaiende omvormer kwijt en hebben een statische gekregen. Dit omdat er veel meer elektronica is bijgekomen (de SIV schermen) die een meer stabiele voeding vergt, alsook het vermogen van de originele was een beetje ontoereikend.