250 mensen moeten overnachten in Thalys

rvdborgt

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door rvdborgt »

gysev schreef:- Brussel-Zuid werd er pas omstreeks 22u (!) van ingelicht dat de trein niet verder mocht rijden. Tot dan werd door Thalys altijd gezegd dat er een bestuurder gezocht werd om via de klassieke lijn te rijden. Probeer maar eens een hotelkamer te vinden voor 370 reizigers in een zo korte tijd. Dat is uitgesloten, temeer omdat er na 22u slechts één verantwoordelijke van B-Mobility van dienst is die zich ook moet bezighouden met aansluitingen, taxibons, organisatie van de rangeringen enz.
Het lijkt me sterk dat er in het weekend niet zoveel hotelkamers te vinden zouden zijn. Verder kan het nu eenmaal gebeuren dat er een hele trein strandt en er een paar honderd reizigers onderdak nodig hebben; dit kan onmogelijk de eerste keer zijn dat dat gebeurt. Als de NMBS of Thalys daar dan niet op is toegerust, dan hebben ze dat aan zichzelf te danken. Werd er dan niemand in een hotel ondergebracht? Of heeft men toch nog e.e.a. geprobeerd?

Wat voor rijtuigen werden er in Brussel overigens ter beschikking gesteld? De pers suggereert slaaprijtuigen, maar het lijkt me sterk dat er zoveel slaaprijtuigen waren, te meer daar die van de NMBS niet meer gebruikt worden en eerst een schoonmaakbeurt nodig hebben. Of waren het ligrijtuigen (couchettes)?

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

Als er dan al rijtuigen beschikbaar waren zullen het wel de ligrijtuigen geweest zijn, i6Bc dus. Verder wat dat hotel betreft. Probeer maar eens na 22u op uw eentje alle hotels (er is enkel nog een nachtwacht beschikbaar in de meeste hotels) af te bellen naar vrije bedden voor 370 mensen en ondertussen ook nog al uw andere taken te vervullen want zoals altijd komt een ongeluk niet alleen. Je mag er donder op zeggen dat problemen gewoon in een rij staan te wachten op zich te laten oplossen. Wij hebben het hier heel makkelijk praten, wij kunnen rustig nadenken want we hebben alle tijd van de wereld.
groentje

Bericht door groentje »

Thalys heeft een overeenkomst met een aantal hotels, geloof ik, maar inderdaad niet voor 370 man. Met slechts 1 personeelslid is het zeer moeilijk om alle hotels af te bellen, zeker als je slechts om 22u op de hoogte wordt gesteld. Ik heb weer wat meer begrip voor die persoon dat er geen hotelkamers werden gezocht, voor het management iets minder. Toch blijf ik het vreemd vinden dat het zolang duurde vooraleer de Fransen lieten weten dat hij niet meer doorkon. Of duurder het zo lang vooraleer bij ons de juiste informatie werd doorgegeven aan alle betrokkenen?
De mensen hebben blijkbaar toch in de Thalys zelf geslapen. De ochtend erop zijn ze te iets te laat vertrokken omdat ze van stel moesten veranderen, en de boordchef beslist had hen slechts te wekken toen de andere trein Brussel-Zuid binnenreed.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Als er dan al rijtuigen beschikbaar waren zullen het wel de ligrijtuigen geweest zijn, i6Bc dus. Verder wat dat hotel betreft. Probeer maar eens na 22u op uw eentje alle hotels (er is enkel nog een nachtwacht beschikbaar in de meeste hotels) af te bellen naar vrije bedden voor 370 mensen en ondertussen ook nog al uw andere taken te vervullen want zoals altijd komt een ongeluk niet alleen. Je mag er donder op zeggen dat problemen gewoon in een rij staan te wachten op zich te laten oplossen. Wij hebben het hier heel makkelijk praten, wij kunnen rustig nadenken want we hebben alle tijd van de wereld.
de NMBS dient op zoiets voorbereid te zijn, dat is wat ik schreef. Dat wil dus zeggen dat er van te voren is nagedacht wat er moet gebeuren als er een grote groep reizigers strandt, zodat dat op een of andere manier afgehandeld kan worden. (Misschien moeten ze eens met DB in Keulen spreken, die hebben dat wel eens vaker aan de hand.)
Dat is blijkbaar niet gebeurd en dan krijg je wat we gezien hebben. Inventief dat ze die ligrijtuigen hebben gebruikt, maar dat kan de incompetentie niet wegpoetsen.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

je wil het woordje besparing niet gebruiken?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:De mensen hebben blijkbaar toch in de Thalys zelf geslapen.
Dus er zijn helemaal geen lig- of slaaprijtuigen aan te pas gekomen?

Groetjes,
Rian
gysev

Bericht door gysev »

rvdborgt schreef:Dat is blijkbaar niet gebeurd en dan krijg je wat we gezien hebben. Inventief dat ze die ligrijtuigen hebben gebruikt, maar dat kan de incompetentie niet wegpoetsen.Groetjes,Rian
De reizigers bleven zoals gezegd in de Thalys. Ik weet niet of je Brussel kent, maar zoveel grote hotels zijn er niet in de omgeving van FBMZ. En 370 plaatsen? Nu ja, droom maar dat je die op een uurtje vindt. Dat kan zelfs in Keulen niet.

Waarom alweer de NMBS aanvallen trouwens? Thalys werkt hier als onafhankelijke maatschappij (NMBS is wel aandeelhouder maar dat is niet hetzelfde) en zij moeten dus oplossingen vinden. Ze hebben wel alles geprobeerd om die trein langs de klassieke lijnen weg te krijgen maar dat is uiteindelijk niet gelukt. Achteraf is het gemakkelijk om te zeggen dat ze dat niet hadden mogen doen en dat ze maar eerder hotels hadden moeten zoeken. Dat is wel iets te gemakkelijk. Na de lottotrekking kent ook iedereen de juiste cijfers...

En kun jij me het gedrag van de Nederlandse spoorwegen verklaren? Daar ligt de oorzaak van dit debacle, niet bij de NMBS.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

gysev schreef:
rvdborgt schreef:Dat is blijkbaar niet gebeurd en dan krijg je wat we gezien hebben. Inventief dat ze die ligrijtuigen hebben gebruikt, maar dat kan de incompetentie niet wegpoetsen.
De reizigers bleven zoals gezegd in de Thalys. Ik weet niet of je Brussel kent, maar zoveel grote hotels zijn er niet in de omgeving van FBMZ. En 370 plaatsen? Nu ja, droom maar dat je die op een uurtje vindt. Dat kan zelfs in Keulen niet.
Die moeten niet per se in de buurt van het station zijn. Aangezien het nog ruim voor middernacht was, is een korte transfer naar een hotel best te verantwoorden. Zo'n transfer is in de EU-verordening ook expliciet voorzien.
gysev schreef:Waarom alweer de NMBS aanvallen trouwens? Thalys werkt hier als onafhankelijke maatschappij (NMBS is wel aandeelhouder maar dat is niet hetzelfde) en zij moeten dus oplossingen vinden. Ze hebben wel alles geprobeerd om die trein langs de klassieke lijnen weg te krijgen maar dat is uiteindelijk niet gelukt. Achteraf is het gemakkelijk om te zeggen dat ze dat niet hadden mogen doen en dat ze maar eerder hotels hadden moeten zoeken. Dat is wel iets te gemakkelijk.
Thalys is alleen een samenwerkingsverband. Thalys is geen vervoerder, dat is in België nog steeds de NMBS (zo staat het dan ook op het ticket). Verder is het de NMBS die in Brussel voor de opvang zorgt. Die heeft uiteraard een overeenkomst met Thalys daarvoor (als dat al nodig is - de NMBS is immers vervoerder) en die dient dus voorbereid te zijn op een gestrande trein.
gysev schreef:En kun jij me het gedrag van de Nederlandse spoorwegen verklaren? Daar ligt de oorzaak van dit debacle, niet bij de NMBS.
Dat probeer ik elders uit te vinden. Het lijkt me een combinatie te zijn van slechte samenwerking tussen NS, NMBS en Thalys, een slechte afhandeling op de HSL-Zuid en in Rotterdam en de slechte voorbereiding in Brussel. Als ik het goed begrijp is die ene persoon in Brussel die voor de reizigersopvang moet zorgen amper in staat om meer dan enkele tientallen gestrande reizigers aan een hotelkamer te helpen. Dat kan ik bezwaarlijk "goed voorbereid" noemen van de NMBS.

Groetjes,
Rian
Jani

Bericht door Jani »

Het wordt tijd dat de nmbs/Infrabel eens op hun strepen gaan staan en die trein gewoon niet meer binnenlaten in België als hij niet door kan naar Frankrijk. Laat die Hollanders er maar mee zitten, als er bij hen werken zijn, wachten zij ook geen enkele minuut indien er een trein van ons te laat is. Wij moeten hier altijd maar flexibel zijn en met alle miserie zitten, denk je dat er in Holland betere opvang zou zijn?
Daar zeggen ze gewoon tegen Thalys:los het op!
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Jani schreef:Het wordt tijd dat de nmbs/Infrabel eens op hun strepen gaan staan en die trein gewoon niet meer binnenlaten in België als hij niet door kan naar Frankrijk. Laat die Hollanders er maar mee zitten, als er bij hen werken zijn, wachten zij ook geen enkele minuut indien er een trein van ons te laat is. Wij moeten hier altijd maar flexibel zijn en met alle miserie zitten, denk je dat er in Holland betere opvang zou zijn?
Daar zeggen ze gewoon tegen Thalys:los het op!
Wat schieten de reizigers op met zo'n instelling? De vervoerders moeten hun problemen niet over de rug van de reiziger uitvechten. De reiziger wil gewoon aankomen, of zo ver mogelijk doorreizen.

Groetjes,
Rian
Jani

Bericht door Jani »

Inderdaad, maar wie komt hier weer negatief in het nieuws: België.
Terwijl het de Fransen zijn die weigeren en Thalys er een zootje van maakt.
Ze zijn de eersten om te komen zagen als er een Thalys ergens vertraging maakt, maar zelf niet voor opvang van reizigers kunnen zorgen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

De Franse zender TF1 heeft er een wat uitgebreider bericht over, met wat commentaar van reizigers:

http://lci.tf1.fr/france/faits-divers/t ... 84892.html

Groetjes,
Rian
jan3000

Bericht door jan3000 »

rvdborgt schreef:Dat probeer ik elders uit te vinden. Het lijkt me een combinatie te zijn van slechte samenwerking tussen NS, NMBS en Thalys, een slechte afhandeling op de HSL-Zuid en in Rotterdam en de slechte voorbereiding in Brussel. Als ik het goed begrijp is die ene persoon in Brussel die voor de reizigersopvang moet zorgen amper in staat om meer dan enkele tientallen gestrande reizigers aan een hotelkamer te helpen. Dat kan ik bezwaarlijk "goed voorbereid" noemen van de NMBS.

Groetjes,
Rian
Dat is onzin, de samenwerking tussen Prorail Verkeersleiding en Infrabel tafel 13 is in ieder geval goed geweest. Ze zijn op de hoogte gesteld van de te verwachten vertraging, evenals van het moment dat de Thalys bij Rotterdam weer ging rijden. Dat het besluit om de 9362 te gebruiken om de defecte binnen te halen een domme van NSHispeed/Thalys CO was is weer een andere discussie, want er zijn genoeg andere opties aangedragen.
Het is gewoon een kwestie van domme pech hebben, want niemand heeft er op aangestuurd die reizigers zo te duperen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

jan3000 schreef:
rvdborgt schreef:Dat probeer ik elders uit te vinden. Het lijkt me een combinatie te zijn van slechte samenwerking tussen NS, NMBS en Thalys, een slechte afhandeling op de HSL-Zuid en in Rotterdam en de slechte voorbereiding in Brussel. Als ik het goed begrijp is die ene persoon in Brussel die voor de reizigersopvang moet zorgen amper in staat om meer dan enkele tientallen gestrande reizigers aan een hotelkamer te helpen. Dat kan ik bezwaarlijk "goed voorbereid" noemen van de NMBS.
Dat is onzin, de samenwerking tussen Prorail Verkeersleiding en Infrabel tafel 13 is in ieder geval goed geweest. Ze zijn op de hoogte gesteld van de te verwachten vertraging, evenals van het moment dat de Thalys bij Rotterdam weer ging rijden. Dat het besluit om de 9362 te gebruiken om de defecte binnen te halen een domme van NSHispeed/Thalys CO was is weer een andere discussie, want er zijn genoeg andere opties aangedragen.
Het is gewoon een kwestie van domme pech hebben, want niemand heeft er op aangestuurd die reizigers zo te duperen.
Ik heb nergens iets over ProRail en TC/Infrabel gezegd. Verder is het het resultaat dat telt en "domme pech" is veel te gemakkelijk.
Blijft staan dat het gebruik van de 9362 om de 9358 op te helen een domme beslissing was (dat bedoelde ik met "slechte afhandeling op de HSL-Zuid en in Rotterdam"), die het aantal gestrande reizigers onnodig verhoogde. Het stranden van de reizigers was te voorspellen geweest - ik neem aan dat het bekend was dat de HSL in Frankrijk op een bepaald moment dicht zou gaan (zo niet, dan is dat ook verwijtbaar) en het omrijden via de oude lijn was ook nog niet bepaald geregeld en dus een risico. Verder werd de kennelijk geringe capaciteit voor reizigersopvang in Brussel-Zuid door de genomen beslissingen ruimschoots overspoeld - wat ook een blunder van formaat is.

Dit geval krijgt nog een staartje - op een dergelijke manier de reizigersrechten negeren kan echt niet zonder gevolgen blijven.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

zolang geen enkele van die reizigers een klacht op de juiste plaats gaat indienen zal er niets volgen volgens mij.
Plaats reactie