Voor echte liefhebbers (-sters) komt er misschien ook een minitatuurversie, zo een die je online kunt bestellen en in een anoniem pakje afgeleverd wordt...
Ik snap die vorm eigenlijk niet. Wat voor zin heeft het om die neus zo lang (en bijna even hoog, om dan aan het venster weer te stijgen) te maken? In mijn ogen is dat toch geen betere aerodynamica, als ze een beetje verstand hebben, dan zouden ze kijken naar de vorm van de bombardier zefiro 380.
Raar, op die eerste foto lijkt die snuit veel langer dan op de eerste.
bobke schreef:Ik snap die vorm eigenlijk niet. Wat voor zin heeft het om die neus zo lang (en bijna even hoog, om dan aan het venster weer te stijgen) te maken? In mijn ogen is dat toch geen betere aerodynamica, als ze een beetje verstand hebben, dan zouden ze kijken naar de vorm van de bombardier zefiro 380.
Raar, op die eerste foto lijkt die snuit veel langer dan op de eerste.
Misschien zijn de ideeën over kreukelzones anders, of is het ruimte voor ...(vul in wat in de neus past). De eerste foto is met een ander soort objectief gemaakt geloof ik, elders op de interprets staan er foto's waar het er minder uitgerokken uiziet.
bobke schreef:Ik snap die vorm eigenlijk niet. Wat voor zin heeft het om die neus zo lang (en bijna even hoog, om dan aan het venster weer te stijgen) te maken? In mijn ogen is dat toch geen betere aerodynamica, als ze een beetje verstand hebben, dan zouden ze kijken naar de vorm van de bombardier zefiro 380.
Het heeft zeker zin, in Japan hebben ze namelijk zeer veel tunnels op de HSL's liggen. Als je met een standaard TGV een tunnel binnenknalt aan 300 km/h heb je een redelijk sterke schokgolf. Met zo'n lange neus is dat veel minder
b-loc schreef:En die lelijke dingen rijden maar 300km/h
dan hadden ze al beter tgv's of ice's gekocht, het oog wilt ook wat
Welkom in de wondere wereld van de wervende simplistische journalistiek. Het is niet ongebruikelijk dat een bepaalde periode er eerst aan een iets lagere snelheid wordt gereden, tegen 2013, zou dit 320km/h worden. 'Maar' 320km/h is toch niet zo ontzettend traag en al een serieuze verbetering met wat er vroeger reed (slaaptreinen). Bekijk even het globale plaatje.
bobke schreef:Ik snap die vorm eigenlijk niet. Wat voor zin heeft het om die neus zo lang (en bijna even hoog, om dan aan het venster weer te stijgen) te maken? In mijn ogen is dat toch geen betere aerodynamica, als ze een beetje verstand hebben, dan zouden ze kijken naar de vorm van de bombardier zefiro 380.
Het heeft zeker zin, in Japan hebben ze namelijk zeer veel tunnels op de HSL's liggen. Als je met een standaard TGV een tunnel binnenknalt aan 300 km/h heb je een redelijk sterke schokgolf. Met zo'n lange neus is dat veel minder
De TGV's "rammen" letterlijk de lucht, je hoort de drukgolf. En ik moet het toegeven, TGV-R/Thalys en Eurostar zijn niet altijd zo prettig in tunnels of wanneer je een trein passeert. Normaal zouden alle 3 die types drukdichte (noemt dat nog zo ?) rijtuigen moeten hebben, maar hebben ze geen 100% effect.