Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
VeGHO: NMBS zegt neen tegen besparing van 30.000 ton CO2 in Gentse haven
woensdag 13 april 2011 1u37 | Michel Vuijlsteke | 3 reacties
Trefwoorden: co2, haven, NMBS, VeGHO.
VeGHO – de Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen – betreurt dat de NMBS, haar voorstel om in de Gentse haven passagiersvervoer per trein te organiseren, op de lange baan heeft geschoven.
“Het invoeren van passagierstreinen naar de haven zou zo’n 10.000 auto’s per dag van de weg kunnen halen. Dit zou niet alleen de doorstroming van zowel het personen- als goederenverkeer in het havengebied ten goede komen, maar ook ons milieu met liefst 30.000 ton CO2-uitstoot per jaar verschonen. Een inspanning die vergelijkbaar is met het bebossen van 6.000 voetbalvelden,” aldus VeGHO.
Er is een bestaande goederenspoorlijn, naast de J.F. Kennedylaan, voorhanden. Mits het bouwen van een paar perrons en het installeren van de nodige signalisatie, kan die snel gebruiksklaar gemaakt worden voor personenvervoer van station Gent-Dampoort tot aan ArcelorMittal Gent. VeGHO onderzocht al in 2008 hoeveel werknemers én bewoners uit de kanaalzone concreet gebaat zouden zijn met een treinverbinding naar de haven.
Er werd een rittenschema uitgewerkt op basis van drie haltes tussen Gent Dampoort en ArcelorMittal Gent, namelijk ter hoogte van Volvo Cars, het Skaldenpark en de Sprendonkstraat. Rekening houdend met woonplaats, werkuren en aansluitingen met ander vervoer, blijkt er een gebruikerspotentieel te zijn van maar liefst 12.660 pendelaars.
Meer dan 50.000 mensen verplaatsen zich dagelijks naar de Gentse haven. De bereikbaarheid van deze industriezone is dus van een niet te onderschatten belang. Tot op vandaag is de haven nauwelijks bereikbaar met het openbaar vervoer: buslijnen zijn er erg dun gezaaid, de trein nemen kan gewoon niet.
De Gentse haven is het belangrijkste tewerkstellingsgebied (15%) van de provincie Oost-Vlaanderen. Deze poolpositie wordt momenteel nog versterkt, want heel wat bedrijven zijn op zoek naar nieuwe werknemers. Onder meer de slechte bereikbaarheid van de haven, bemoeilijkt het invullen van vacatures. Bovendien staat de Gentse haven voor een groeiscenario, gezien de beslissing een tweede grote zeesluis te bouwen, wat de vestigingsattractiviteit voor nieuwe bedrijven zal verhogen.
Unaniem gesteund door de Provincie Oost-Vlaanderen, de Stad Gent, de Gemeente Zelzate, de bewonersgroepen van de kanaaldorpen, de vakbonden en de bedrijven, legde VeGHO het onderzoek naar het inleggen van passagiersvervoer voor aan de NMBS. NMBS Mobility heeft het potentieel zelf opnieuw onderzocht en kwam tot hetzelfde positieve besluit.
Maar ondanks de erkenning van dat potentieel, schuift de NMBS dit project op de lange baan. Er zou een tekort zijn aan beschikbare infrastructuur, materieel en personeel. Bovendien raakt de NMBS, door haar opgedeelde structuur, het niet eens over wie de financiering van de exploitatie op zich moet nemen. En als derde excuus verwijst de NMBS naar hun vooropgestelde prioriteit: het verbeteren van de kwaliteit van het bestaande treinaanbod.
VeGHO vraagt met aandrang om ook de economische en ecologische factoren van dit dossier in de weegschaal te leggen bij de prioriteitsbepaling. “Iedereen is gebaat met een treinverbinding naar de Gentse haven”, aldus VeGHO.
Bron: persbericht
Bron + reacties : http://www.gentblogt.be/2011/04/13/vegh ... ntblogt%29
woensdag 13 april 2011 1u37 | Michel Vuijlsteke | 3 reacties
Trefwoorden: co2, haven, NMBS, VeGHO.
VeGHO – de Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen – betreurt dat de NMBS, haar voorstel om in de Gentse haven passagiersvervoer per trein te organiseren, op de lange baan heeft geschoven.
“Het invoeren van passagierstreinen naar de haven zou zo’n 10.000 auto’s per dag van de weg kunnen halen. Dit zou niet alleen de doorstroming van zowel het personen- als goederenverkeer in het havengebied ten goede komen, maar ook ons milieu met liefst 30.000 ton CO2-uitstoot per jaar verschonen. Een inspanning die vergelijkbaar is met het bebossen van 6.000 voetbalvelden,” aldus VeGHO.
Er is een bestaande goederenspoorlijn, naast de J.F. Kennedylaan, voorhanden. Mits het bouwen van een paar perrons en het installeren van de nodige signalisatie, kan die snel gebruiksklaar gemaakt worden voor personenvervoer van station Gent-Dampoort tot aan ArcelorMittal Gent. VeGHO onderzocht al in 2008 hoeveel werknemers én bewoners uit de kanaalzone concreet gebaat zouden zijn met een treinverbinding naar de haven.
Er werd een rittenschema uitgewerkt op basis van drie haltes tussen Gent Dampoort en ArcelorMittal Gent, namelijk ter hoogte van Volvo Cars, het Skaldenpark en de Sprendonkstraat. Rekening houdend met woonplaats, werkuren en aansluitingen met ander vervoer, blijkt er een gebruikerspotentieel te zijn van maar liefst 12.660 pendelaars.
Meer dan 50.000 mensen verplaatsen zich dagelijks naar de Gentse haven. De bereikbaarheid van deze industriezone is dus van een niet te onderschatten belang. Tot op vandaag is de haven nauwelijks bereikbaar met het openbaar vervoer: buslijnen zijn er erg dun gezaaid, de trein nemen kan gewoon niet.
De Gentse haven is het belangrijkste tewerkstellingsgebied (15%) van de provincie Oost-Vlaanderen. Deze poolpositie wordt momenteel nog versterkt, want heel wat bedrijven zijn op zoek naar nieuwe werknemers. Onder meer de slechte bereikbaarheid van de haven, bemoeilijkt het invullen van vacatures. Bovendien staat de Gentse haven voor een groeiscenario, gezien de beslissing een tweede grote zeesluis te bouwen, wat de vestigingsattractiviteit voor nieuwe bedrijven zal verhogen.
Unaniem gesteund door de Provincie Oost-Vlaanderen, de Stad Gent, de Gemeente Zelzate, de bewonersgroepen van de kanaaldorpen, de vakbonden en de bedrijven, legde VeGHO het onderzoek naar het inleggen van passagiersvervoer voor aan de NMBS. NMBS Mobility heeft het potentieel zelf opnieuw onderzocht en kwam tot hetzelfde positieve besluit.
Maar ondanks de erkenning van dat potentieel, schuift de NMBS dit project op de lange baan. Er zou een tekort zijn aan beschikbare infrastructuur, materieel en personeel. Bovendien raakt de NMBS, door haar opgedeelde structuur, het niet eens over wie de financiering van de exploitatie op zich moet nemen. En als derde excuus verwijst de NMBS naar hun vooropgestelde prioriteit: het verbeteren van de kwaliteit van het bestaande treinaanbod.
VeGHO vraagt met aandrang om ook de economische en ecologische factoren van dit dossier in de weegschaal te leggen bij de prioriteitsbepaling. “Iedereen is gebaat met een treinverbinding naar de Gentse haven”, aldus VeGHO.
Bron: persbericht
Bron + reacties : http://www.gentblogt.be/2011/04/13/vegh ... ntblogt%29
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
^^Wat een overdreven sensationele titel zeg. Ik ben trouwens niet overtuigd van het nut van dergelijke treinverbinding. Met dergelijk éénzijdig doelpubliek is de kans is groot dat enkel de spitstreinen vol zouden zitten. Mocht men er nu een verlenging naar Terneuzen aan koppelen, dan misschien ...
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Dan kan men toch enkel tijdens de ploegwissels treinen laten rijden?Hogersluys schreef:Met dergelijk éénzijdig doelpubliek is de kans is groot dat enkel de spitstreinen vol zouden zitten.
Het zou al ver gekomen zijn mocht een zwaar gesubsidieerd overheidsbedrijf dat het monopolie heeft op binnenlands personenvervoer de kosten voor haar werking nog eens integraal zou mogen doorsturen naar de gebruikers...Robin schreef:het zal misschien te veel kosten en nu hopen ze dat de NMBS treinen zal inleggen op hun eigen kosten.
NMBS zal misschien gezegd hebben dat ze de rekening zullen doorsturen naar hun en dat die bedrijven dat niet zagen zitten, vandaar dat men het misschien niet doet he
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Dat is gewoon de vrije markt Jeroen. Een bedrijf wil een reizigerstrein? Goed - maar dat bedrijf betaalt. Of denk je dat grote bedrijven nu niet betalen voor de bussen die ze voor hun personeel inleggen? Nu de NMBS eens commercieel denkt is het precies weer niet goedJeroen schreef:Het zou al ver gekomen zijn mocht een zwaar gesubsidieerd overheidsbedrijf dat het monopolie heeft op binnenlands personenvervoer de kosten voor haar werking nog eens integraal zou mogen doorsturen naar de gebruikers...Robin schreef:het zal misschien te veel kosten en nu hopen ze dat de NMBS treinen zal inleggen op hun eigen kosten.
NMBS zal misschien gezegd hebben dat ze de rekening zullen doorsturen naar hun en dat die bedrijven dat niet zagen zitten, vandaar dat men het misschien niet doet he

Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
spitstreinen inleggen allemaal goed maar met welk materieel? tijdens de spits is zowat alles in gebruik
. Dan moet je elders rijtuigen weghalen waar die juist wel nodig zijn.
een losse loc zal men wel kunnen vinden maar rijtuigen

een losse loc zal men wel kunnen vinden maar rijtuigen




Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Ze zouden een trein uit Eeklo kunnen beperken tot Gent-Dampoort met een aansluiting op de IC's of L-trein van A'pen naar Gent. En dan vanuit Gent-Dampoort deze dienst verzekeren. Ik denk wel dat het mogelijk is.Robin schreef:spitstreinen inleggen allemaal goed maar met welk materieel? tijdens de spits is zowat alles in gebruik. Dan moet je elders rijtuigen weghalen waar die juist wel nodig zijn.
een losse loc zal men wel kunnen vinden maar rijtuigen




Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Terneuzen? Het gaat hier wel over de lijn op de rechteroever van het kanaal, deze kan eventueel verlengd worden naar Moerbeke maar gaat niet naar Terneuzen.Hogersluys schreef:^^Wat een overdreven sensationele titel zeg. Ik ben trouwens niet overtuigd van het nut van dergelijke treinverbinding. Met dergelijk éénzijdig doelpubliek is de kans is groot dat enkel de spitstreinen vol zouden zitten. Mocht men er nu een verlenging naar Terneuzen aan koppelen, dan misschien ...
Niet dat lijn 55 geen reizigers potentieel zou hebben...
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Welke vrije markt?gysev schreef:Dat is gewoon de vrije markt Jeroen. Een bedrijf wil een reizigerstrein? Goed - maar dat bedrijf betaalt. Of denk je dat grote bedrijven nu niet betalen voor de bussen die ze voor hun personeel inleggen? Nu de NMBS eens commercieel denkt is het precies weer niet goed

Eigenlijk zou de overheid moeten betalen voor dit vervoer aangezien het voor de samenleving zeker een meerwaarde zou betekenen om deze grote groepen mensen van de weg te halen en op een ecologisch verantwoorde manier te vervoeren. De overheid betaalt hiervoor ook al door aan het zwalpende NMBS-schip enorme subsidies uit te keren. Subsidies om haar taak als vervoerder waar te maken. Dat geld verdwijnt echter in bodemloze putten, verbonden aan logge structuren en een oneindig aantal postjes op haast alle niveaus. En dan durft men nog te opperen om de gebruiker dus zelf nog eens te laten opdraaien voor de zware kosten, noodzakelijk om een trein te laten rijden? Geweldig...

Dan moet men maar extra rijtuigen kopen, hé. Of gaan huren in het buitenland. Vervoeren van reizigers is toch de kerntaak van de NMBS? Men doet alsof het een vervelende administratieve bijkomstigheid is.Robin schreef:spitstreinen inleggen allemaal goed maar met welk materieel? tijdens de spits is zowat alles in gebruik. Dan moet je elders rijtuigen weghalen waar die juist wel nodig zijn. een losse loc zal men wel kunnen vinden maar rijtuigen
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Een verlenging naar Terneuzen is wel degelijk mogelijk en al onder de loep genomen door TreinTramBus.LHOON schreef:Terneuzen? Het gaat hier wel over de lijn op de rechteroever van het kanaal, deze kan eventueel verlengd worden naar Moerbeke maar gaat niet naar Terneuzen.Hogersluys schreef:^^Wat een overdreven sensationele titel zeg. Ik ben trouwens niet overtuigd van het nut van dergelijke treinverbinding. Met dergelijk éénzijdig doelpubliek is de kans is groot dat enkel de spitstreinen vol zouden zitten. Mocht men er nu een verlenging naar Terneuzen aan koppelen, dan misschien ...
Niet dat lijn 55 geen reizigers potentieel zou hebben...
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Neen dank je, de mensen vanuit Eeklo zijn al niet goed bedeeld met hun 1 stoptreintje om het uur naar Gent. Als ze dan ook nog eens moeten overstappen krijg je de Eeklonaar helemaal over de rooie.Stef schreef:Ze zouden een trein uit Eeklo kunnen beperken tot Gent-Dampoort met een aansluiting op de IC's of L-trein van A'pen naar Gent. En dan vanuit Gent-Dampoort deze dienst verzekeren. Ik denk wel dat het mogelijk is.Robin schreef:spitstreinen inleggen allemaal goed maar met welk materieel? tijdens de spits is zowat alles in gebruik. Dan moet je elders rijtuigen weghalen waar die juist wel nodig zijn.
een losse loc zal men wel kunnen vinden maar rijtuigen
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
In de spitsuren rijdt er toch wel meer dan 1 trein per uur?Hogersluys schreef:Neen dank je, de mensen vanuit Eeklo zijn al niet goed bedeeld met hun 1 stoptreintje om het uur naar Gent. Als ze dan ook nog eens moeten overstappen krijg je de Eeklonaar helemaal over de rooie.Stef schreef:Ze zouden een trein uit Eeklo kunnen beperken tot Gent-Dampoort met een aansluiting op de IC's of L-trein van A'pen naar Gent. En dan vanuit Gent-Dampoort deze dienst verzekeren. Ik denk wel dat het mogelijk is.Robin schreef:spitstreinen inleggen allemaal goed maar met welk materieel? tijdens de spits is zowat alles in gebruik. Dan moet je elders rijtuigen weghalen waar die juist wel nodig zijn.
een losse loc zal men wel kunnen vinden maar rijtuigen




-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
^^Dan rijdt er 1 spitstrein tussen. Nog steeds geen excellente bediening.
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Subtiel als altijd, die Jeroen.Jeroen schreef:Welke vrije markt?![]()
Eigenlijk zou de overheid moeten betalen voor dit vervoer aangezien het voor de samenleving zeker een meerwaarde zou betekenen om deze grote groepen mensen van de weg te halen en op een ecologisch verantwoorde manier te vervoeren. De overheid betaalt hiervoor ook al door aan het zwalpende NMBS-schip enorme subsidies uit te keren. Subsidies om haar taak als vervoerder waar te maken. Dat geld verdwijnt echter in bodemloze putten, verbonden aan logge structuren en een oneindig aantal postjes op haast alle niveaus. En dan durft men nog te opperen om de gebruiker dus zelf nog eens te laten opdraaien voor de zware kosten, noodzakelijk om een trein te laten rijden? Geweldig...![]()
Er is toch wel een groot verschil tussen basismobiliteit die de NMBS aanbiedt (en waarvoor inderdaad veel subsidies worden betaald) en bedrijfsvervoer op maat van één of twee klanten. Ik zie niet in waarom de overheid moet opdraaien voor transportkosten van bedrijven die zich in de "gouden jaren" hebben gevestigd op terreinen waar openbaar vervoer zo goed als onbestaande was en die - volgens de tijdsgeest - enkel geïnteresseerd waren in autosnelwegen. De werknemers (sommige toch) kregen wel een bedrijfswagen. En kijk, die bedrijven maken eens wat minder winst en ineens moeten de overheid en de NMBS alles maar regelen en betalen. Toch wel wat doorzichtig, niet?
Je maakt me ook niet wijs dat je niet weet dat ook De Lijn, de MIVB en de TEC bedrijfs- en zelfs schoolvervoer aanbieden buiten hun vaste lijnen en dat die bedrijven en scholen daarvoor betalen. Extra's kosten geld, dat is de normaalste zaak van de wereld.
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Volgens mij betalen de scholen niet meer.....budgetpass voor de jeugd...gysev schreef:[
Je maakt me ook niet wijs dat je niet weet dat ook De Lijn, de MIVB en de TEC bedrijfs- en zelfs schoolvervoer aanbieden buiten hun vaste lijnen en dat die bedrijven en scholen daarvoor betalen..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Geen personenspoorlijn in Gentse haven
Zeker? De ouders wordt het wel nog aangerekend...dentheo schreef:Volgens mij betalen de scholen niet meer.....budgetpass voor de jeugd...gysev schreef:[
Je maakt me ook niet wijs dat je niet weet dat ook De Lijn, de MIVB en de TEC bedrijfs- en zelfs schoolvervoer aanbieden buiten hun vaste lijnen en dat die bedrijven en scholen daarvoor betalen..