Tja, maar dan moet je zelf ook wel bij de feiten blijven:gysev schreef:Subtiel als altijd, die Jeroen.Jeroen schreef:Welke vrije markt?![]()
Eigenlijk zou de overheid moeten betalen voor dit vervoer aangezien het voor de samenleving zeker een meerwaarde zou betekenen om deze grote groepen mensen van de weg te halen en op een ecologisch verantwoorde manier te vervoeren. De overheid betaalt hiervoor ook al door aan het zwalpende NMBS-schip enorme subsidies uit te keren. Subsidies om haar taak als vervoerder waar te maken. Dat geld verdwijnt echter in bodemloze putten, verbonden aan logge structuren en een oneindig aantal postjes op haast alle niveaus. En dan durft men nog te opperen om de gebruiker dus zelf nog eens te laten opdraaien voor de zware kosten, noodzakelijk om een trein te laten rijden? Geweldig...![]()
Er is toch wel een groot verschil tussen basismobiliteit die de NMBS aanbiedt (en waarvoor inderdaad veel subsidies worden betaald) en bedrijfsvervoer op maat van één of twee klanten. Ik zie niet in waarom de overheid moet opdraaien voor transportkosten van bedrijven die zich in de "gouden jaren" hebben gevestigd op terreinen waar openbaar vervoer zo goed als onbestaande was en die - volgens de tijdsgeest - enkel geïnteresseerd waren in autosnelwegen. De werknemers (sommige toch) kregen wel een bedrijfswagen. En kijk, die bedrijven maken eens wat minder winst en ineens moeten de overheid en de NMBS alles maar regelen en betalen. Toch wel wat doorzichtig, niet?
Het probleem is niet dat die bedrijven vroeger geld teveel hadden en nu de overheid willen laten opdraaien voor de kosten.
Vroeger waren die bedrijven voor iedereen vlot bereikbaar met de auto, want van files en verkeersvrije binnensteden was toen nog geen sprake en de gemeenschap wenste het om die hinderlijke bedrijven zover mogelijk van de bewoning te houden, wat op zich wel verstandig is.
Nu is het voor meer en meer werknemers bijna onbegonnen werk om met de auto naar de werkplek te rijden, vandaar dat er gekeken wordt om dit met het openbaar vervoer te doen, maar in de meeste industriegebieden zie ik daar nog niet meteen een betaalbare mogelijkheid toe om dit met gewone treinen op te lossen.
Bussen en/of Lightrail kan wel een mogelijkheid zijn, maar dat moet geval per geval bekeken worden.