De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Om even terug te komen op een post van mij een half jaar geleden:
Dieselfreak schreef:In de beginjaren van hun bestaan werden klassiekjes vooral voor IC-verbindingen gebruikt, maar met de komst van moderner materieel werden ze daarvan verdreven en tegenwoordig doen ze vooral L-diensten.
Welk materieel werd in hun begintijd dan gebruikt voor stoptreinen op geëlektrificeerde lijnen? Dezelfde klassiekjes, of iets anders?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Vanaf de eerste elektrificatie in 1935 werden de motorstellen al voor L-treinen gebruikt, dat is daarna niet verandert hoor. Klassiekjes hebben altijd al stoptreinen gedaan :wink: Dat is ook logisch, pakweg 40 jaar geleden waren er een pak meer klassiekjes dan nu en veel minder geëlektrificeerde lijnen. De klassiekjes reden toen gewoon bijna alle elektrische treinen. Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)

Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

LHOON schreef:
Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)

Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjes :)
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Shrek schreef:
LHOON schreef:
Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)

Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjes :)
Inderdaad, tot in 1976 de varkensneuzen verschenen, was het begrip "elektrische trein" ongeveer gelijk aan "klassiekje", op de gesleepte (vooral M2) stellen na...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Hier is te zien dat sommige klassiekjes uit oudere reeksen dan de AM62 nog ramen hadden die helemaal naar beneden konden. Wanneer is het laatste materieel met zulke ramen afgeschreven?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Dieselfreak schreef:Hier is te zien dat sommige klassiekjes uit oudere reeksen dan de AM62 nog ramen hadden die helemaal naar beneden konden. Wanneer is het laatste materieel met zulke ramen afgeschreven?
Dit materieel uit 1954-1955 werd rond 1995 uit dienst gehaald.
Ze hebben dus minder lang gebold dan de AM62.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door TrainzDr3ver »

En van dat materieel is er zeker geen enkele bewaard gebleven? :|
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

TrainzDr3ver schreef:En van dat materieel is er zeker geen enkele bewaard gebleven? :|
Jawel er staat er nog eentje in een museumbewaarplaats van de NMBS :wink: In Italië rijden er ook nog enkele van deze stellen rond :)
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2067
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door FLV-FGSP »

Wat is het maximale aantal klassiekjes dat in reguliere dienst gekoppeld mag rijden? Vijf of zes?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
LHOON schreef:
Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)

Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjes :)
Is ook logisch want het aantal lijnen dat toen onder draad stond was ook zoveel lager.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:Wat is het maximale aantal klassiekjes dat in reguliere dienst gekoppeld mag rijden? Vijf of zes?
Dat is gelijk aan zes.
Brent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Brent »

Iets wat verleden tijd gaat worden:

In een zonnige namiddag in een bordeaux klassiekje, met verlichting uit, liggen dagdromen in een eersteklasbank terwijl je naar buiten kijkt.

(Ik word 's morgens vroeg ook altijd heel rustig als ik in een I10A mijn verliching afzet)
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Paul »

Shrek schreef:Vanaf de eerste elektrificatie in 1935 werden de motorstellen al voor L-treinen gebruikt, dat is daarna niet verandert hoor. Klassiekjes hebben altijd al stoptreinen gedaan :wink: Dat is ook logisch, pakweg 40 jaar geleden waren er een pak meer klassiekjes dan nu en veel minder geëlektrificeerde lijnen. De klassiekjes reden toen gewoon bijna alle elektrische treinen. Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
De vierledige stellen van 1935 werden oorspronkelijk alleen voor directe treinen gebruikt (Brussel - Antwerpen non stop of met stop in Mechelen). Op de vernieuwde, geëlektrificeerde lijn 25 reden oorspronkelijk geen stoptreinen. Die zijn er pas gekomen vanaf 1939, en werden gereden door tweeledige stellen (reeks 39).

Bij de eerste 'klassiekjes' uit de jaren 1954-55 was het oorspronkelijk wel de bedoeling een onderscheid te maken tussen stellen voor omnibustreinen (de reeks '54: nummers 050-128) en stellen voor (semi-)directen (de reeks '55: nummers 502-539, met smallere toegangsdeuren en een wat grotere eerste-klasseafdeling). Maar lang heeft men dat onderscheid niet volgehouden, ze werden al gauw door elkaar gebruikt.

Dat er "voor de komst van de 27+M4 niet veel gesleepte elektrische reizigerstreinen waren", klopt niet. Op de verbinding Oostende - Luik bijvoorbeeld werden vanaf 1955 alle directen gereden door E-locs 22 (was toen type 122) met K-rijtuigen.

Groeten,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Deze week stond de 254 in Schaarbeek, bij de koerdienst op het bord stond er vermeld als commentaar "schroot". Uitwendig kon ik niet op slag iets verkeerd zien dus de reden is naar alle waarschijnlijkheid technisch van aard.
Plaats reactie