Welk materieel werd in hun begintijd dan gebruikt voor stoptreinen op geëlektrificeerde lijnen? Dezelfde klassiekjes, of iets anders?Dieselfreak schreef:In de beginjaren van hun bestaan werden klassiekjes vooral voor IC-verbindingen gebruikt, maar met de komst van moderner materieel werden ze daarvan verdreven en tegenwoordig doen ze vooral L-diensten.
De langst levende klassiekjes
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Om even terug te komen op een post van mij een half jaar geleden:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Vanaf de eerste elektrificatie in 1935 werden de motorstellen al voor L-treinen gebruikt, dat is daarna niet verandert hoor. Klassiekjes hebben altijd al stoptreinen gedaan
Dat is ook logisch, pakweg 40 jaar geleden waren er een pak meer klassiekjes dan nu en veel minder geëlektrificeerde lijnen. De klassiekjes reden toen gewoon bijna alle elektrische treinen. Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.

Re: De langst levende klassiekjes
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Re: De langst levende klassiekjes
Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjesLHOON schreef:Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....

Re: De langst levende klassiekjes
Inderdaad, tot in 1976 de varkensneuzen verschenen, was het begrip "elektrische trein" ongeveer gelijk aan "klassiekje", op de gesleepte (vooral M2) stellen na...Shrek schreef:Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjesLHOON schreef:Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Hier is te zien dat sommige klassiekjes uit oudere reeksen dan de AM62 nog ramen hadden die helemaal naar beneden konden. Wanneer is het laatste materieel met zulke ramen afgeschreven?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Dit materieel uit 1954-1955 werd rond 1995 uit dienst gehaald.Dieselfreak schreef:Hier is te zien dat sommige klassiekjes uit oudere reeksen dan de AM62 nog ramen hadden die helemaal naar beneden konden. Wanneer is het laatste materieel met zulke ramen afgeschreven?
Ze hebben dus minder lang gebold dan de AM62.
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: De langst levende klassiekjes
Jawel er staat er nog eentje in een museumbewaarplaats van de NMBSTrainzDr3ver schreef:En van dat materieel is er zeker geen enkele bewaard gebleven?


Re: De langst levende klassiekjes
Wat is het maximale aantal klassiekjes dat in reguliere dienst gekoppeld mag rijden? Vijf of zes?
Re: De langst levende klassiekjes
Is ook logisch want het aantal lijnen dat toen onder draad stond was ook zoveel lager.Shrek schreef:Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjesLHOON schreef:Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Re: De langst levende klassiekjes
Dat is gelijk aan zes.FLV-FGSP schreef:Wat is het maximale aantal klassiekjes dat in reguliere dienst gekoppeld mag rijden? Vijf of zes?
Re: De langst levende klassiekjes
Iets wat verleden tijd gaat worden:
In een zonnige namiddag in een bordeaux klassiekje, met verlichting uit, liggen dagdromen in een eersteklasbank terwijl je naar buiten kijkt.
(Ik word 's morgens vroeg ook altijd heel rustig als ik in een I10A mijn verliching afzet)
In een zonnige namiddag in een bordeaux klassiekje, met verlichting uit, liggen dagdromen in een eersteklasbank terwijl je naar buiten kijkt.
(Ik word 's morgens vroeg ook altijd heel rustig als ik in een I10A mijn verliching afzet)
Re: De langst levende klassiekjes
De vierledige stellen van 1935 werden oorspronkelijk alleen voor directe treinen gebruikt (Brussel - Antwerpen non stop of met stop in Mechelen). Op de vernieuwde, geëlektrificeerde lijn 25 reden oorspronkelijk geen stoptreinen. Die zijn er pas gekomen vanaf 1939, en werden gereden door tweeledige stellen (reeks 39).Shrek schreef:Vanaf de eerste elektrificatie in 1935 werden de motorstellen al voor L-treinen gebruikt, dat is daarna niet verandert hoor. Klassiekjes hebben altijd al stoptreinen gedaanDat is ook logisch, pakweg 40 jaar geleden waren er een pak meer klassiekjes dan nu en veel minder geëlektrificeerde lijnen. De klassiekjes reden toen gewoon bijna alle elektrische treinen. Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Bij de eerste 'klassiekjes' uit de jaren 1954-55 was het oorspronkelijk wel de bedoeling een onderscheid te maken tussen stellen voor omnibustreinen (de reeks '54: nummers 050-128) en stellen voor (semi-)directen (de reeks '55: nummers 502-539, met smallere toegangsdeuren en een wat grotere eerste-klasseafdeling). Maar lang heeft men dat onderscheid niet volgehouden, ze werden al gauw door elkaar gebruikt.
Dat er "voor de komst van de 27+M4 niet veel gesleepte elektrische reizigerstreinen waren", klopt niet. Op de verbinding Oostende - Luik bijvoorbeeld werden vanaf 1955 alle directen gereden door E-locs 22 (was toen type 122) met K-rijtuigen.
Groeten,
Paul
Re: De langst levende klassiekjes
Deze week stond de 254 in Schaarbeek, bij de koerdienst op het bord stond er vermeld als commentaar "schroot". Uitwendig kon ik niet op slag iets verkeerd zien dus de reden is naar alle waarschijnlijkheid technisch van aard.