ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Peche

Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door Peche »

Steven schreef:
Peche schreef: De veiligste situatie is dat hij gewoon de deuren sluit als hij AVG gedraaid heeft. Dit omdat er dan geen enkele reiziger agressief moet worden tegen de TBG omdat hij/zij niet meer mag opstappen.
Als de TBG de deuren gesloten heeft wilt dat zeggen dat hij/zij te laat is...
Als de TBG zijn deur sluit nadat hij AVG gedraaid heeft, heeft dit ook een ander effect op de reiziger. Als hij op het perron komt en ziet dat de deuren gesloten zijn gaat hij dan niet meer naar die openstaande deur lopen om er toch nog op te springen. Maar weet hij dat hij te laat is en keert deze terug.

Enig nadeel is, als er iemand dan de noodopening gebruikt zal niemand dit merken. Maar dat gebeurt nu eenmaal zelden.
Mooi maar ook daar bestaat met het huidig systeem gevaar, de lamp deuren gaat branden bij motorstellen op dat moment en dan zou het kunnen dat de bestuurder vertrekt zonder dat AVG en sein open staan.
Dan gaat het wel beter op gesleept en je moet eerst kijken naar de AVG en dan naar je lamp. Die volgorde blijven houden. Het gebeurt wel vaker dat de TBG zijn deur sluit voordat avg open komt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door Steven »

Peche schreef: Dan gaat het wel beter op gesleept en je moet eerst kijken naar de AVG en dan naar je lamp. Die volgorde blijven houden. Het gebeurt wel vaker dat de TBG zijn deur sluit voordat avg open komt.
Meestal is dat ook de manier waardoor een incident ontstaat, als het een vroegtijdig vertrek betreft met avg en lamp deuren waarbij een gesloten sein werd overschreden.
Peche

Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door Peche »

Steven schreef:
Peche schreef: Dan gaat het wel beter op gesleept en je moet eerst kijken naar de AVG en dan naar je lamp. Die volgorde blijven houden. Het gebeurt wel vaker dat de TBG zijn deur sluit voordat avg open komt.
Meestal is dat ook de manier waardoor een incident ontstaat, als het een vroegtijdig vertrek betreft met avg en lamp deuren waarbij een gesloten sein werd overschreden.
Inderdaad, daarom is het ook belangrijk altijd het sein in het oog te houden.
TbsGent

Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door TbsGent »

Jani schreef:
TbsGent schreef:
voorbeeld op perron met avg:
1)de TBG draait AVG en begeeft zich op trein
2)op moment dat de zes witte lichten branden sluit de treinbestuurder de deuren en vertrekt nadat hij lamp deuren krijgt.
3)er is dus geen enkel moment dat er een trein stilstaat aan het perron met open deuren waar de reizigers niet kunnen opstappen.
Als het sein drie minuten na bediening van de AVG openkomt, dan staat hij daar toch nog drie minuten met open deuren?
ja, en tijdens die 3 minuten kunnen reizigers opstappen. Wat is het probleem? als de AVG openkomt na 3 minuten sluit hij EERST de deuren en vertrekt pas DAARNA.
Het kan bv zijn dat het sein zelfs werd dichtgehouden om bv een aansluiting te verzekeren.
Laatst gewijzigd door TbsGent op 09 jul 2011, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
TbsGent

Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door TbsGent »

Peche schreef:
En uw oplossing is dus compleet foutief en brengt uit tot gevaarlijke situatie.
Na het fluitsignaal van de TBG wil dit eigenlijk zeggen dat er NIEMAND meer mag opstappen. Dus iedereen die nog tussen die deuren springt neemt risico's. Als hij dus tussen de deur beland is dit door eigen schuld omdat hij NA het fluitsignaal nog is opgestapt. Dus iedereen die na het fluitsignaal opstapt is eigenlijk al te laat.
En controle lamp deuren. Ja, allemaal goed maar dit systeem is ook niet foutloos. De beste manier om te zien of alle deuren dicht zijn is met eigen ogen. En zeker om te zien dat er niets verkeerd is en dat niemand tussen de deur zit. Want bij een 800 zit ook een beveiligingssysteem waarbij als je tussen de deur zit de deur automatisch weer open gaat, enkel zit deze voelers op voethoogte. En als de deur hard genoeg dicht gaat zit jij vast vb met je arm. En krijgt de TB toch zijn lamp deuren...
Als er dan ook nog eens iets gebeurt met de TBG tussen de fase draaien AVG en sluiten deuren. Blijft hij staan op het perron en heb jij lamp deuren en is de trein weg.
sorry, maar er is geen enkel moment een gevaarlijke situatie. in feite is de situatie veiliger dan nu. Of vindt u het veilig dat hij een fluitsignaal geeft en dat de trein dan blijft staan aan het perron, met open deur, dat er niemand kan opstappen, en dat er toch iemand zich voorbij de TBG kan forceren terwijl de trein begint te rijden? DAT is pas een gevaarlijke situatie.

Het zou inderdaad veiliger zijn moest iedereen zijn gezond verstand gebruiken en NIET na het fluitsignaal opstappen, maar dit gebeurt dus nu dus ook niet. Je moet rekening houden met het gezond verstand van de gemiddelde mens (zijnde zeer weinig). Mijn systeem vermijdt je echter de meeste gevaarlijke situaties zoals ze nu bestaan.

Het klopt echter dat er inderdaad bv een jas zou kunnen tussenzitten, maar liever een jas dan een reiziger hé, zoals nu soms het geval is (want dan krijg je natuurlijk geen lamp deuren). Als het bij de 800 inderdaad zo is dat de voelers zo slecht afgesteld zijn, dan is dit een probleem van het materiaal en niet van mijn systeem. Je kan altijd zeggen: ja maar die voelers werken niet goed dus dat gaat niet, maar dan moet je dus die voelers deftig afstellen en niet het systeem aanpassen aan inadequaat materiaal.

En wat bedoel je tussen de fase draaien AVG en sluiten deuren? Bij gesleepte treinen is de trein ook nu weg hoor, als er iets gebeurd met de TBG. dus dat is niet anders dan nu. Het voordeel met mijn systeem is dat dan de deuren WEL gesloten zijn. Een TBG op het perron houdt veel minder veiligheidsrisico in dan een trein die vertrekt met open deuren.

Hetgeen ik voorstel is trouwens hoe de meeste trams rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door Steven »

Uw voorbeeld is evengoed levensgevaarlijk. De TBG geeft via de avg het vertrek (voorbeeld trein met 12 rijtuigen), de tbg stapt op en de bestuurder sluit de deuren, op dat moment is er op het laatste rijtuig iemand die nog opstapt en met de arm vastzit tussen de sluitende deur. Jij als bestuurder ziet dit niet en de tbg ook niet. Hoe ga je hier de veiligheid aanpakken. Als dat een kinderarm is zit die heel de rit geklemd en jij zal niks abnormaal merken.

Een tram is geen trein. Trams met een lengte van 300m bestaan niet he.
Plaats reactie