NMBS knoeit met koppelingen
-
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Dag,
Bedankt voor je antwoord.
Brengt dat dan geen bijkomende zinloze lege rit met zich mee? Of is het zo dat die M6-stam als P 7309 naar Genk komt gereden (A 07u10)?
Groeten,
Brengt dat dan geen bijkomende zinloze lege rit met zich mee? Of is het zo dat die M6-stam als P 7309 naar Genk komt gereden (A 07u10)?
Groeten,
Zal inderdaad wel als P-trein naar daar rijden maar heb daar geen zicht op. Is een treinbestuurder van Hasselt die dat stuk doet. Pas vanaf Hasselt treinbestuurder van Brugge.Molenbruch Y. schreef:Dag,
Groeten,
-
Dag,
De M6-stormrammen gaan intussen hun derde zomer in, maar nog steeds zijn de problemen op de IC E-verbinding niet te overzien. Er rijden de laatste dagen weer opvallend veel 'gehalveerde' treinen rond, hetgeen natuurlijk geen pretje is voor de massa's dagjestoeristen die bij het mooie weer de kust opzoeken. Een voorbeeldje van gisterenavond: ik wilde in Leuven trein IC E 1519 (Leuven 21:10 - Bilzen 22:10) nemen, die met 25 minuten vertraging stond aangekondigd. De reden werd duidelijk zodra de trein binnenreed: de samenstelling was gehalveerd (deel uit Knokke ontbrak), waardoor de trein zelfs bij aankomst in Leuven nog redelijk zwaar overbezet was. Hierdoor is een vrouw van haar stokje gegaan en lelijk ten val gekomen. Gevolgen: wachten op de hulpdiensten, 40 minuten vertraging. En zo gaat er tijdens iedere rit wel íets verkeerd, nog steeds door de slecht functionerende koppelingen. En dan mag B-Mobility nog zo haar best doen met een goed toeristisch aanbod, zolang B-Technics geen oplossing vindt voor dit probleem zullen de spoorwegen bij steeds meer mensen een belabberde indruk nalaten.
Groeten,
De M6-stormrammen gaan intussen hun derde zomer in, maar nog steeds zijn de problemen op de IC E-verbinding niet te overzien. Er rijden de laatste dagen weer opvallend veel 'gehalveerde' treinen rond, hetgeen natuurlijk geen pretje is voor de massa's dagjestoeristen die bij het mooie weer de kust opzoeken. Een voorbeeldje van gisterenavond: ik wilde in Leuven trein IC E 1519 (Leuven 21:10 - Bilzen 22:10) nemen, die met 25 minuten vertraging stond aangekondigd. De reden werd duidelijk zodra de trein binnenreed: de samenstelling was gehalveerd (deel uit Knokke ontbrak), waardoor de trein zelfs bij aankomst in Leuven nog redelijk zwaar overbezet was. Hierdoor is een vrouw van haar stokje gegaan en lelijk ten val gekomen. Gevolgen: wachten op de hulpdiensten, 40 minuten vertraging. En zo gaat er tijdens iedere rit wel íets verkeerd, nog steeds door de slecht functionerende koppelingen. En dan mag B-Mobility nog zo haar best doen met een goed toeristisch aanbod, zolang B-Technics geen oplossing vindt voor dit probleem zullen de spoorwegen bij steeds meer mensen een belabberde indruk nalaten.
Groeten,
Klinkt misschien stom hé. Maar zou het niet beter zijn in de zomermaanden deze 2 diensten gewoon te splitsen? Door bijvoorbeeld het deel naar Knokke en Blankenberge direct na elkaar te steken?
Op donderdag 1 juli moest ik achter me puntenbriefje in Gent. Nam de trein van 13.11 in Heist. Juist voor trein aankwam hoorden we net een soort bang(kwam net van de kabels). De trein stopt, we stappen in en ie vertrekt niet meer. Er werd omgeroepen: de machinist probeert het technisch probleem op te lossen. Uiteindelijk moesten we overstappen op de volgende trein. Hierdoor zal er dus in Brugge maar één stam (die uit Blankenberge) vertrokken zijn richting Leuven. Dus dit probleem heeft niets met de koppelingen te maken.
Dan heb je 2 bestuurders nodig voor eigenlijk een dienst ... dan lijkt het me beter bv. die ram samen te laten rijden naar de drukste plaats, en dan op het andere traject een pendeltreintje te laten rijden ...melle schreef:Klinkt misschien stom hé. Maar zou het niet beter zijn in de zomermaanden deze 2 diensten gewoon te splitsen? Door bijvoorbeeld het deel naar Knokke en Blankenberge direct na elkaar te steken?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Ja dat zou ook kunnen. Er is zowieso een bestuurder die enkel het stuk Knokke - Brugge doet.
De vraag is ook zijn er voldoende ICT op zondag naar Blankenberge, vorige week zag ik in Brugge om 12u48 een overvolle IC naar Blankenberge.
De deuren konden met moeite nog dicht, op alle platforms en tussen de zetels stonden ze recht.
IK zou der persoonlijk niet meer opstappen als der zoveel volk op zit maar ja voor hetzelfde geld is die van 1 uur later ook afgeladen vol.
Had er daar een defect aan die trein moeten zijn tussen Brugge en Blankenberge, waardoor de airco uitviel dan had je der
wel een groot aantal kunnen afvoeren naar het ziekenhuis, ze zaten werkelijk als sardinnen in een blik.
Die problemen met die M6 duren nu als sinds december 2007 en ze zijn nog niet opgelost.
"We gaan nog wat M6 dubbeldekkers bestellen zodat de vertragingen verminderen" zegt de grote baas altijd.
De deuren konden met moeite nog dicht, op alle platforms en tussen de zetels stonden ze recht.
IK zou der persoonlijk niet meer opstappen als der zoveel volk op zit maar ja voor hetzelfde geld is die van 1 uur later ook afgeladen vol.
Had er daar een defect aan die trein moeten zijn tussen Brugge en Blankenberge, waardoor de airco uitviel dan had je der
wel een groot aantal kunnen afvoeren naar het ziekenhuis, ze zaten werkelijk als sardinnen in een blik.
Die problemen met die M6 duren nu als sinds december 2007 en ze zijn nog niet opgelost.
"We gaan nog wat M6 dubbeldekkers bestellen zodat de vertragingen verminderen" zegt de grote baas altijd.
Weer een jaar verder. Enkele weekends geleden reisde ik nog eens van Leuven naar Hasselt en te Landen liepen we weer +15 op door koppelingsproblemen. Ben verhaal gaan zoeken bij de TB en die wist mij te melden dat de koppelingsproblemen wel meevielen maar er vooral problemen zijn met de MUX en meer bepaald met de digitale signalen die moeilijk te combineren vallen met de analoge signalen van de oudere type 27.
Wat zijn de ervaringen van andere reizigers en TB's? Blijkbaar wordt er 's avonds ook niet meer gekoppeld te Landen en ontkoppeld te Brugge?
Wat zijn de ervaringen van andere reizigers en TB's? Blijkbaar wordt er 's avonds ook niet meer gekoppeld te Landen en ontkoppeld te Brugge?
Iedereen zegt iets anders, maar als er problemen zijn is is het toch vaker die koppeling dan de mux ...Jeroen schreef:Weer een jaar verder. Enkele weekends geleden reisde ik nog eens van Leuven naar Hasselt en te Landen liepen we weer +15 op door koppelingsproblemen. Ben verhaal gaan zoeken bij de TB en die wist mij te melden dat de koppelingsproblemen wel meevielen maar er vooral problemen zijn met de MUX en meer bepaald met de digitale signalen die moeilijk te combineren vallen met de analoge signalen van de oudere type 27.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Ik ben zelf ook actief met de 27+M6 en heb met de mux nog nooit problemen gehad op al die jaren. Het is elektronica en je moet echt alle stappen in de juiste volgorde toepassen als je op het stuurrijtuig zit anders kan je volledig herbeginnen. De ene collega kan er al beter mee overweg dan de andere. De grootste problemen zit vooral bij de iets oudere generatie die thuis geen computer hebben en dus de handeling om met het ETCS scherm om te gaan als lastig/moeilijk ervaren.
De loc reeks 27 heeft zijn eigen mux module die de signalen omzet naar het analoge type waar de loc perfect mee overweg kan. Als er al een fout is bij besturing vanop het stuurrijtuig dan zal het eerder een fout zijn in het signaal op zich. Hiermee bedoel ik dat het signaal al is kan wegvallen. Mogelijke oorzaak is hier meestal een tijdelijk slecht contact in de UIC kabel die voor de communicatie zorgt. Vergeet niet dat je bij elk rijtuig een stekker hebt en dus ook een mogelijke plaats voor een slecht contact. Bij een trein met 10 rijtuigen en 2 locs hebben je dus 11 mogelijk plaatsen voor slecht contact.
Bij het in dienst stellen van een dubbele mux zoals dat het geval is op de verbinding Knokke Blankenberge komt het er vooral op aan om de centrale alle mux eenheden eerst te laten zoeken en dit visueel op de voorziene display na te zien (mux op 2 of 3) voor je als bestuurder de rest van de trein in dienst zet. Ben je te snel dan zal maar de helft van de trein in dienst komen.
De loc reeks 27 heeft zijn eigen mux module die de signalen omzet naar het analoge type waar de loc perfect mee overweg kan. Als er al een fout is bij besturing vanop het stuurrijtuig dan zal het eerder een fout zijn in het signaal op zich. Hiermee bedoel ik dat het signaal al is kan wegvallen. Mogelijke oorzaak is hier meestal een tijdelijk slecht contact in de UIC kabel die voor de communicatie zorgt. Vergeet niet dat je bij elk rijtuig een stekker hebt en dus ook een mogelijke plaats voor een slecht contact. Bij een trein met 10 rijtuigen en 2 locs hebben je dus 11 mogelijk plaatsen voor slecht contact.
Bij het in dienst stellen van een dubbele mux zoals dat het geval is op de verbinding Knokke Blankenberge komt het er vooral op aan om de centrale alle mux eenheden eerst te laten zoeken en dit visueel op de voorziene display na te zien (mux op 2 of 3) voor je als bestuurder de rest van de trein in dienst zet. Ben je te snel dan zal maar de helft van de trein in dienst komen.
En vandaag werd trein 1538 (v16u08) afgeschaft te Hasselt wegens koppelingsproblemen. Het duurde een 20 minuten vooraleer de seingevers de wissels hadden verlegd en trein 2937 (v16u22) naar Antwerpen kon vertrekken.
deze morgen reed de IC E van 7u03 uit Gent ook maar weer met 1 stel ipv 2, met als gevolg overbevolking...
gr, Steve
gr, Steve