SMS Ticketing/QR-code
Re: SMS Ticketing/QR-code
Het is er eindelijk !!!
op m.nmbs.be is er nu een lijntje: koop je ticket http://buymobile.b-rail.be/website/Page ... px?lang=nl
http://www.b-rail.be/nat/N/practical/po ... /index.php
Betaling alleen mogelijk met credit card: Mastercard/Visa via ogone - blijkbaar moet je de eerste keer je digipass gebruiken om te tekenen.
Type's ticket:
STANDAARDBILJET
BILJET SENIOREN
GO PASS 1
BILJET KIND
GROTE GEZINNEN (code 040)
GROTE GEZINNEN 12+ (code 041)
JOURNALISTEN (code 043)
GROTE GEZINNEN -12 (code 041)
BILJET VERH. TEGEMOETKOMING
JOURNALISTEN (code 050)
VERVOER VAN HUISDIEREN
WEEKENDBILJET INTERNET
DIABOLO-TOESLAG VAN BRU-NAT-L
DIABOLO-TOESLAG NAAR BRU-NAT-L
GROTE GEZINNEN -12 (code 039)
GROTE GEZINNEN 12-17(code 042)
Biljetten worden via SMS (?) verstuurd. Voor de hoofdreiziger moet de geboortedatum worden opgegeven.
Algemene voorwaarden op: http://mobile.b-rail.be/nl/Algemene-Verkoopsvoorwaarden
op m.nmbs.be is er nu een lijntje: koop je ticket http://buymobile.b-rail.be/website/Page ... px?lang=nl
http://www.b-rail.be/nat/N/practical/po ... /index.php
Betaling alleen mogelijk met credit card: Mastercard/Visa via ogone - blijkbaar moet je de eerste keer je digipass gebruiken om te tekenen.
Type's ticket:
STANDAARDBILJET
BILJET SENIOREN
GO PASS 1
BILJET KIND
GROTE GEZINNEN (code 040)
GROTE GEZINNEN 12+ (code 041)
JOURNALISTEN (code 043)
GROTE GEZINNEN -12 (code 041)
BILJET VERH. TEGEMOETKOMING
JOURNALISTEN (code 050)
VERVOER VAN HUISDIEREN
WEEKENDBILJET INTERNET
DIABOLO-TOESLAG VAN BRU-NAT-L
DIABOLO-TOESLAG NAAR BRU-NAT-L
GROTE GEZINNEN -12 (code 039)
GROTE GEZINNEN 12-17(code 042)
Biljetten worden via SMS (?) verstuurd. Voor de hoofdreiziger moet de geboortedatum worden opgegeven.
Algemene voorwaarden op: http://mobile.b-rail.be/nl/Algemene-Verkoopsvoorwaarden
Ik neem aan dat het SMS'je gewoon de tegenhanger is van de bevestigingsmail die je krijgt bij aankoop via de site. Het 'ticket' zelf is dan nog steeds gewoon gelinkt aan je nationaal nummer dat van je eID wordt uitgelezen.
Ik ben wel bijzonder opgetogen over het feit dat die vervelende en trage Digipass na de eerste keer achterwege kan blijven. Dat is toch wel belangrijk bij een dienst die je onderweg wil gebruiken.
Ik ben wel bijzonder opgetogen over het feit dat die vervelende en trage Digipass na de eerste keer achterwege kan blijven. Dat is toch wel belangrijk bij een dienst die je onderweg wil gebruiken.
En ik moet mezelf meteen tegenspreken. In de info op de NMBS-site staat: "Toon je SMS biljet samen met je eID aan de treinbegeleider als vervoersbewijs.". Daar snap ik dus niets van. Wat is het nut van die SMS bij controle dan?
Dat de TBG je eID niet meer moet valideren, hetgeen dikwijls mislukt wegens "geen GPRS" ?Frank schreef:En ik moet mezelf meteen tegenspreken. In de info op de NMBS-site staat: "Toon je SMS biljet samen met je eID aan de treinbegeleider als vervoersbewijs.". Daar snap ik dus niets van. Wat is het nut van die SMS bij controle dan?
Dan zou de SMS-code eventueel valideerbaar zijn zonder verbinding? Iemand die weet hoe men dat doet bij De Lijn?Trammist schreef:Dat de TBG je eID niet meer moet valideren, hetgeen dikwijls mislukt wegens "geen GPRS" ?
Ik kan het niet in zijn geheel verklappen natuurlijk uit oogpunt van fraude, maar de controle bij De Lijn gebeurt door bepaalde tekens die meerdere keren moet voorkomen in het bericht.Frank schreef:Dan zou de SMS-code eventueel valideerbaar zijn zonder verbinding? Iemand die weet hoe men dat doet bij De Lijn?Trammist schreef:Dat de TBG je eID niet meer moet valideren, hetgeen dikwijls mislukt wegens "geen GPRS" ?
Begrijpelijk, maar dan snap ik het idee erachter wel, dank daarvoor.thejay schreef:Ik kan het niet in zijn geheel verklappen natuurlijk uit oogpunt van fraude, maar de controle bij De Lijn gebeurt door bepaalde tekens die meerdere keren moet voorkomen in het bericht.
Gisteren overigens mijn eerste controle gehad van een SMS-ticket bij de NMBS. Wat een opgave voor de TBG. Die heeft dus sowieso een hand te weinig: de IBIS, de pen om de IBIS te bedienen en mijn GSM allemaal tegelijk vasthouden om die controlecodes over te tikken is onbegonnen werk. (en dan moest mijn e-ID nog in de IBIS geraken...). De vriendelijke man is er echt even voor moeten gaan zitten.
Je krijgt drie codes in die SMS. Ik gok erop dat één van die codes (die in de IBIS wordt ingetikt) in een wiskundige bewerking wordt gegooid met je nationaal nummer (van je e-ID uitgelezen) en dat dit dan hetzelfde resultaat op moet leveren als een tweede code in je SMS. (let wel: dat is wat ik veronderstel, ik heb er geen bevestigde informatie over)
Het lijkt er dan ook sterk op dat het off-line kan gebeuren, dat is een mooi voordeel t.o.v. aankoop via de niet-mobiele site en koppeling aan je e-ID. Echter, is de controle best wel complex en arbeidsintensief voor de TBG. (die ook nog eens het risico loopt de GSM van de reiziger te laten vallen, met alle gedoe vandien).
Ter aanvulling: vanaf de tweede keer heb je zelfs je kredietkaart niet meer nodig: je kan gewoon kiezen om (na het inloggen) de opgeslagen kredietkaartinfo te gebruiken. Heel handig!fets schreef:blijkbaar moet je de eerste keer je digipass gebruiken om te tekenen.
Maar wel gevoeliger voor misbruik.Frank schreef:Ter aanvulling: vanaf de tweede keer heb je zelfs je kredietkaart niet meer nodig: je kan gewoon kiezen om (na het inloggen) de opgeslagen kredietkaartinfo te gebruiken. Heel handig!fets schreef:blijkbaar moet je de eerste keer je digipass gebruiken om te tekenen.
Dat van het misbruik klopt, maar het lijkt mij het risico wel waard. Je hebt nog altijd e-mailadres en wachtwoord nodig (kies dus wel een sterk wachtwoord) en het ticket wordt afgeleverd op de GSM van de eigenaar van de kredietkaart. Je zou dan e-mail + wachtwoord moeten kunnen bemachtigen, nadien het GSM-nr veranderen en dan kan je kaartjes kopen op een kredietkaart die je niet in handen hebt. Bij controle ben je dan nog altijd gezien omdat je de bijhorende e-ID niet kan voorleggen.
De winst aan gemak lijkt mij het beperkte extra risico te rechtvaardigen. Uiteindelijk heb ik liever dat die data door de NMBS wordt bewaard, dan dat ik in bepaalde buurten naast mijn GSM ook nog mijn kredietkaart uit mijn portefeuille moet halen...
De winst aan gemak lijkt mij het beperkte extra risico te rechtvaardigen. Uiteindelijk heb ik liever dat die data door de NMBS wordt bewaard, dan dat ik in bepaalde buurten naast mijn GSM ook nog mijn kredietkaart uit mijn portefeuille moet halen...
Vandaag voor de eerste keer gebruikt voor een weekendbiljet... aankoop ging vrij vlot, smsjes ter bevestiging (1 voor de heen- en 1 voor de terugrit) kwamen na een minuut of twee toe.
De NS Hispeed-TBG op de Benelux-trein wist in feite niet wat ie ermee moest doen, ik legde hem uit wat het was, hij vroeg me waar ik heen moest (Antwerpen), dan wenste hij me een prettige reis, en ging hij verder zonder ook maar iets te controleren.
Niet iedereen is dus blijkbaar al op de hoogte
De SMS zelf is dus per richting: de eerste was ZONE MECHELEN-ZONE ANTWERPEN HEEN, de tweede ZONE MECHELEN-ZONE ANTWERPEN TERUG. Hopelijk is dit logisch genoeg voor de TBG... het vreemde is dat je bij aankoop het vertrek en aankomst station moet opgeven, en dat je niet met zones kan werken, terwijl in de SMS alleen de zones staan.
De NS Hispeed-TBG op de Benelux-trein wist in feite niet wat ie ermee moest doen, ik legde hem uit wat het was, hij vroeg me waar ik heen moest (Antwerpen), dan wenste hij me een prettige reis, en ging hij verder zonder ook maar iets te controleren.
Niet iedereen is dus blijkbaar al op de hoogte

De SMS zelf is dus per richting: de eerste was ZONE MECHELEN-ZONE ANTWERPEN HEEN, de tweede ZONE MECHELEN-ZONE ANTWERPEN TERUG. Hopelijk is dit logisch genoeg voor de TBG... het vreemde is dat je bij aankoop het vertrek en aankomst station moet opgeven, en dat je niet met zones kan werken, terwijl in de SMS alleen de zones staan.
Wel jammer dat dit weekendbiljet niet bij de eerste vier opties staat, de enige die getoond worden zonder op de link naar meer tariefformules te klikken.fets schreef:Vandaag voor de eerste keer gebruikt voor een weekendbiljet...
Ik heb het nogal veel gebruikt de afgelopen week en één van de TBG's die me controleerde, had die uitleg ook nog niet gekregen. Nu spreekt de werkwijze op de IBIS wel redelijk voor zichzelf. Echter, uitleg voor het in voege gaan van zoiets lijkt me toch een plus.
Vandaag had ik een heel snelle controle: de TBG heeft enkel mijn e-ID uitgelezen, heeft niets overgetikt. Ofwel is er dus ook on-line controle mogelijk waarbij het systeem aan de hand van m'n nationaal nr. weet wat ik heb gekocht (lijkt me absoluut een goed idee), ofwel had de TBG geen zin om de hele controle te doorlopen (wat ik ook nog zou kunnen begrijpen, het intikken van die lange controle-codes is wel een beetje een gedoe).