De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
LML

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LML »

dentheo schreef:
FLV-FGSP schreef:Siemens plaatst normaal waterkoeling, maar de ingenieurs van B-Technics drongen aan op luchtkoeling. Dan krijg je zoiets.
Binnenkort de eerste actiegroep van buurtbewoners tegen het lawaai van de 18?
Zelfs dat warm water wordt dan gekoeld met lucht want ze hebben geen wateraansluiting :lol: :lol: :lol: :lol:
Blijf het toch een zwak punt vinden tov Traxx...
Intussen ben ik aan het 'goegelen' en joetjoeben' geweest met m'n oudste (b)engel. Die Eloc 18 is en blijft een prachtige machine (vind ik persoonlijk), maar is lawaaierig door die koeling/ventilatie. Ik vrees dat er in de toekomst idd klachten gaan komen wegens die koeling/ventilatie die een irritant geluid geeft...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

LML schreef: Intussen ben ik aan het 'goegelen' en joetjoeben' geweest met m'n oudste (b)engel. Die Eloc 18 is en blijft een prachtige machine (vind ik persoonlijk), maar is lawaaierig door die koeling/ventilatie. Ik vrees dat er in de toekomst idd klachten gaan komen wegens die koeling/ventilatie die een irritant geluid geeft...
Ik vind het zalig dat lawaai. 8)
Het is eigen aan de 18, ik denk wel dat het erger is in een station als Brussel-Centraal dan Brussel-Zuid.
Je hoort zo dat de trein aankomt wat je vb. minder hebt met een 27.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

LML schreef: Intussen ben ik aan het 'goegelen' en joetjoeben' geweest met m'n oudste (b)engel. Die Eloc 18 is en blijft een prachtige machine (vind ik persoonlijk), maar is lawaaierig door die koeling/ventilatie. Ik vrees dat er in de toekomst idd klachten gaan komen wegens die koeling/ventilatie die een irritant geluid geeft...
In gent st-pieters zie ik soms mensen hun oren dicht houden als hij voorbij rijdt
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

b-loc schreef:
In gent st-pieters zie ik soms mensen hun oren dicht houden als hij voorbij rijdt
Dat meen je niet. :shock:
Ik ga altijd dichter staan als die een station binnenkomt als ik hem zie/hoor.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

1 keer stond er perongeluk iemand op mijn foto
Kheb er op gelet hij deed zijn oren doe, dus hij was niet aan het bellen.
DSC00009.JPG
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

b-loc schreef:1 keer stond er perongeluk iemand op mijn foto
Kheb er op gelet hij deed zijn oren doe, dus hij was niet aan het bellen.
DSC00009.JPG
Wat gaat dat worden als er op elk perron in Brussel-Zuid op hetzelfde ogenblik allemaal 18'ers stoppen of in Brussel-Centraal.
dentheo

Bericht door dentheo »

Zouden die Portugezen dat ook hebben ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Zouden die Portugezen dat ook hebben ?
De vectron heeft het ook en dat is de echte opvolger dus die Portugezen zullen dat ook hebben tenzij ze geen weerstandsremming hebben steken (wat ik betwijfel).
dentheo

Bericht door dentheo »

En voor de Nederlandse lezers heeft de 189 die ziekte ook ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:En voor de Nederlandse lezers heeft de 189 die ziekte ook ?
Normaal niet omdat die van een totaal andere generatie is en dus nog iets of wat anders in elkaar steekt. Ook de taurus is een eurosprinter en zit nog anders in elkaar. De manier van ventileren, welke soort ventilatie gebruikt men en zoveel andere factoren meer bepalen samen het geluid dat je als buitenstaander zal horen. Bij de nieuwe reeks 18 gaat het dus enkel om een tweetal minuten en jammer genoeg na aankomst (na stilstand). Tijdens de rest van het rijden heb je dat "blazen" niet. Dit in tegenstelling tot onze HLE20 die het altijd met zoveel lawaai te maken heeft en dit tot in de stuurpost. Trouwens volgens mij is het vooral storend doordat het geluid een vrij hoge frequentie heeft.
KurtDS

Bericht door KurtDS »

De 189'en hebben dit inderdaad ook. Enkel komt dit enkel voor onder gelijkspanning daar niet alle stroom van dynamische rem gerecupereerd kan worden en dus door de weerstanden moet. De Portugezen hebben dit dan weer minder/niet daar zij enkel onder wisselspanning rijden en zo dus al hun opgewekte stroom naar het net kunnen recupereren. Van de 189'en zijn er ook diverse filmpjes die dit aantonen:
http://www.youtube.com/watch?v=vCmJLDrntBA vanaf 0:34
http://www.youtube.com/watch?v=qtNErX7kuyQ
http://www.youtube.com/watch?v=HreROGvO1Qo

Alsook de Poolse 189'en/ES64F4'en hebben dit onder 3kV= :
http://www.youtube.com/watch?v=7qdVVdus ... re=related
dentheo

Bericht door dentheo »

Chapeau dan voor Bombardier....
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Chapeau dan voor Bombardier....
waarom? ook de traxx kan zoveel lawaai maken hoor. Heb er dit weekend nog navraag over gedaan bij een collega die er dagelijks mee in contact komt (goederenbestuurder naar Aachen en Gremberg).
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
waarom? ook de traxx kan zoveel lawaai maken hoor. Heb er dit weekend nog navraag over gedaan bij een collega die er dagelijks mee in contact komt (goederenbestuurder naar Aachen en Gremberg).
Als ge het moet vragen zal het nogal meevallen.
Ik heb ze in Antwerpen Centraal echter nog nooit huilend gehoord
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:
Als ge het moet vragen zal het nogal meevallen.
Ik heb ze in Antwerpen Centraal echter nog nooit huilend gehoord

Zoveel sta ik niet naast een traxx om een eerlijk en objectief oordeel te kunnen geven, het beste wat ik dus kon doen was het vragen aan een bestuurder die er dagelijks mee over de sporen bolt. De traxx heeft alvast een herkenbaar geluid bij aankomst.
Plaats reactie