Intussen ben ik aan het 'goegelen' en joetjoeben' geweest met m'n oudste (b)engel. Die Eloc 18 is en blijft een prachtige machine (vind ik persoonlijk), maar is lawaaierig door die koeling/ventilatie. Ik vrees dat er in de toekomst idd klachten gaan komen wegens die koeling/ventilatie die een irritant geluid geeft...dentheo schreef:Zelfs dat warm water wordt dan gekoeld met lucht want ze hebben geen wateraansluitingFLV-FGSP schreef:Siemens plaatst normaal waterkoeling, maar de ingenieurs van B-Technics drongen aan op luchtkoeling. Dan krijg je zoiets.
Binnenkort de eerste actiegroep van buurtbewoners tegen het lawaai van de 18?![]()
![]()
![]()
![]()
Blijf het toch een zwak punt vinden tov Traxx...
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik vind het zalig dat lawaai.LML schreef: Intussen ben ik aan het 'goegelen' en joetjoeben' geweest met m'n oudste (b)engel. Die Eloc 18 is en blijft een prachtige machine (vind ik persoonlijk), maar is lawaaierig door die koeling/ventilatie. Ik vrees dat er in de toekomst idd klachten gaan komen wegens die koeling/ventilatie die een irritant geluid geeft...

Het is eigen aan de 18, ik denk wel dat het erger is in een station als Brussel-Centraal dan Brussel-Zuid.
Je hoort zo dat de trein aankomt wat je vb. minder hebt met een 27.
Re: De nieuwe loks reeks 18
In gent st-pieters zie ik soms mensen hun oren dicht houden als hij voorbij rijdtLML schreef: Intussen ben ik aan het 'goegelen' en joetjoeben' geweest met m'n oudste (b)engel. Die Eloc 18 is en blijft een prachtige machine (vind ik persoonlijk), maar is lawaaierig door die koeling/ventilatie. Ik vrees dat er in de toekomst idd klachten gaan komen wegens die koeling/ventilatie die een irritant geluid geeft...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat meen je niet.b-loc schreef:In gent st-pieters zie ik soms mensen hun oren dicht houden als hij voorbij rijdtLML schreef: Intussen ben ik aan het 'goegelen' en joetjoeben' geweest met m'n oudste (b)engel. Die Eloc 18 is en blijft een prachtige machine (vind ik persoonlijk), maar is lawaaierig door die koeling/ventilatie. Ik vrees dat er in de toekomst idd klachten gaan komen wegens die koeling/ventilatie die een irritant geluid geeft...

Ik ga altijd dichter staan als die een station binnenkomt als ik hem zie/hoor.
Re: De nieuwe loks reeks 18
1 keer stond er perongeluk iemand op mijn foto
Kheb er op gelet hij deed zijn oren doe, dus hij was niet aan het bellen.
Kheb er op gelet hij deed zijn oren doe, dus hij was niet aan het bellen.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Wat gaat dat worden als er op elk perron in Brussel-Zuid op hetzelfde ogenblik allemaal 18'ers stoppen of in Brussel-Centraal.b-loc schreef:1 keer stond er perongeluk iemand op mijn foto
Kheb er op gelet hij deed zijn oren doe, dus hij was niet aan het bellen.
Re: De nieuwe loks reeks 18
De vectron heeft het ook en dat is de echte opvolger dus die Portugezen zullen dat ook hebben tenzij ze geen weerstandsremming hebben steken (wat ik betwijfel).dentheo schreef:Zouden die Portugezen dat ook hebben ?
Re: De nieuwe loks reeks 18
En voor de Nederlandse lezers heeft de 189 die ziekte ook ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Normaal niet omdat die van een totaal andere generatie is en dus nog iets of wat anders in elkaar steekt. Ook de taurus is een eurosprinter en zit nog anders in elkaar. De manier van ventileren, welke soort ventilatie gebruikt men en zoveel andere factoren meer bepalen samen het geluid dat je als buitenstaander zal horen. Bij de nieuwe reeks 18 gaat het dus enkel om een tweetal minuten en jammer genoeg na aankomst (na stilstand). Tijdens de rest van het rijden heb je dat "blazen" niet. Dit in tegenstelling tot onze HLE20 die het altijd met zoveel lawaai te maken heeft en dit tot in de stuurpost. Trouwens volgens mij is het vooral storend doordat het geluid een vrij hoge frequentie heeft.dentheo schreef:En voor de Nederlandse lezers heeft de 189 die ziekte ook ?
Re: De nieuwe loks reeks 18
De 189'en hebben dit inderdaad ook. Enkel komt dit enkel voor onder gelijkspanning daar niet alle stroom van dynamische rem gerecupereerd kan worden en dus door de weerstanden moet. De Portugezen hebben dit dan weer minder/niet daar zij enkel onder wisselspanning rijden en zo dus al hun opgewekte stroom naar het net kunnen recupereren. Van de 189'en zijn er ook diverse filmpjes die dit aantonen:
http://www.youtube.com/watch?v=vCmJLDrntBA vanaf 0:34
http://www.youtube.com/watch?v=qtNErX7kuyQ
http://www.youtube.com/watch?v=HreROGvO1Qo
Alsook de Poolse 189'en/ES64F4'en hebben dit onder 3kV= :
http://www.youtube.com/watch?v=7qdVVdus ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=vCmJLDrntBA vanaf 0:34
http://www.youtube.com/watch?v=qtNErX7kuyQ
http://www.youtube.com/watch?v=HreROGvO1Qo
Alsook de Poolse 189'en/ES64F4'en hebben dit onder 3kV= :
http://www.youtube.com/watch?v=7qdVVdus ... re=related
Re: De nieuwe loks reeks 18
waarom? ook de traxx kan zoveel lawaai maken hoor. Heb er dit weekend nog navraag over gedaan bij een collega die er dagelijks mee in contact komt (goederenbestuurder naar Aachen en Gremberg).dentheo schreef:Chapeau dan voor Bombardier....
Re: De nieuwe loks reeks 18
Als ge het moet vragen zal het nogal meevallen.Steven schreef:waarom? ook de traxx kan zoveel lawaai maken hoor. Heb er dit weekend nog navraag over gedaan bij een collega die er dagelijks mee in contact komt (goederenbestuurder naar Aachen en Gremberg).dentheo schreef:Chapeau dan voor Bombardier....
Ik heb ze in Antwerpen Centraal echter nog nooit huilend gehoord
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
dentheo schreef:Als ge het moet vragen zal het nogal meevallen.Steven schreef:waarom? ook de traxx kan zoveel lawaai maken hoor. Heb er dit weekend nog navraag over gedaan bij een collega die er dagelijks mee in contact komt (goederenbestuurder naar Aachen en Gremberg).dentheo schreef:Chapeau dan voor Bombardier....
Ik heb ze in Antwerpen Centraal echter nog nooit huilend gehoord
Zoveel sta ik niet naast een traxx om een eerlijk en objectief oordeel te kunnen geven, het beste wat ik dus kon doen was het vragen aan een bestuurder die er dagelijks mee over de sporen bolt. De traxx heeft alvast een herkenbaar geluid bij aankomst.