De mivb besteed het onderhoud van een deel van haar trams dus uit aan de constructeur ervan. De MIVB kan dus bepaalde normen opleggen voor het onderhoud.Bombardier Transportation is aangesteld door de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) voor het uitvoeren van de voorziene revisies en het correctieve onderhoud van de draaistellen en de tractie-uitrusting van 220 BOMBARDIER FLEXITY Outlook trams tot het jaar 2020. De totale waarde van het additionele contract bedraagt ongeveer 30 miljoen euro.
Zou dit geen perfect constructie zijn voor de NMBS en Siemens? Als er op papier staat dat de Desiro's niet meer dan 2% van de tijd in een atelier mogen staan of maar 1 keer per 10.000 km een kritieke fout mogen hebben, op straffe van dwangsommen, kan de constructeur niet anders dan daaraan voldoen.
Het is tevens een extra motivatie voor de constructeur om 100% kwaliteit te leveren, zij zijn er toch nog 10 jaar voor verantwoordelijk. Ook de kosten liggen vast, het risico ligt bij de constructeur.
Het lijkt mij toch een veel betere methode dan de verouderde werkplaatsen van de nbms die het werk niet aankunnen en toch als resultaat hebben dat er veel treinen niet behoorlijk werken
