Onderhoud van treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Onderhoud van treinen

Bericht door Shrek »

Ik was laatst aan het bekijken wat de mivb zoal van nieuwigheden heeft en stootte op dit artikel: ARTIKEL
Bombardier Transportation is aangesteld door de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) voor het uitvoeren van de voorziene revisies en het correctieve onderhoud van de draaistellen en de tractie-uitrusting van 220 BOMBARDIER FLEXITY Outlook trams tot het jaar 2020. De totale waarde van het additionele contract bedraagt ongeveer 30 miljoen euro.
De mivb besteed het onderhoud van een deel van haar trams dus uit aan de constructeur ervan. De MIVB kan dus bepaalde normen opleggen voor het onderhoud.
Zou dit geen perfect constructie zijn voor de NMBS en Siemens? Als er op papier staat dat de Desiro's niet meer dan 2% van de tijd in een atelier mogen staan of maar 1 keer per 10.000 km een kritieke fout mogen hebben, op straffe van dwangsommen, kan de constructeur niet anders dan daaraan voldoen.
Het is tevens een extra motivatie voor de constructeur om 100% kwaliteit te leveren, zij zijn er toch nog 10 jaar voor verantwoordelijk. Ook de kosten liggen vast, het risico ligt bij de constructeur.

Het lijkt mij toch een veel betere methode dan de verouderde werkplaatsen van de nbms die het werk niet aankunnen en toch als resultaat hebben dat er veel treinen niet behoorlijk werken :roll:
COCOKEN007

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo,

dit zou een goede uitwerking zijn bij de garantie periode van de type 18 en desiro.
Wij werken ook voor de NMBS als prive maatschappij.
Als je Siemens en Bombardier met uw garanties erbij zouden laten opdraaien dan denk ik dat er
grotere kosten en budgetten nodig zijn ; ik denk dat het treinticketje nog veel duurder zou worden als nu.
ik denk dat de verkoop van de treinen veel hoger zullen liggen dan nu om de schade indien er zou zijn te beperken
Het is maar een bevinding
VG
Cocoken
pietje

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door pietje »

Shrek schreef:Ik was laatst aan het bekijken wat de mivb zoal van nieuwigheden heeft en stootte op dit artikel: ARTIKEL
Bombardier Transportation is aangesteld door de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) voor het uitvoeren van de voorziene revisies en het correctieve onderhoud van de draaistellen en de tractie-uitrusting van 220 BOMBARDIER FLEXITY Outlook trams tot het jaar 2020. De totale waarde van het additionele contract bedraagt ongeveer 30 miljoen euro.
De mivb besteed het onderhoud van een deel van haar trams dus uit aan de constructeur ervan. De MIVB kan dus bepaalde normen opleggen voor het onderhoud.
Zou dit geen perfect constructie zijn voor de NMBS en Siemens? Als er op papier staat dat de Desiro's niet meer dan 2% van de tijd in een atelier mogen staan of maar 1 keer per 10.000 km een kritieke fout mogen hebben, op straffe van dwangsommen, kan de constructeur niet anders dan daaraan voldoen.
Het is tevens een extra motivatie voor de constructeur om 100% kwaliteit te leveren, zij zijn er toch nog 10 jaar voor verantwoordelijk. Ook de kosten liggen vast, het risico ligt bij de constructeur.

Het lijkt mij toch een veel betere methode dan de verouderde werkplaatsen van de nbms die het werk niet aankunnen en toch als resultaat hebben dat er veel treinen niet behoorlijk werken :roll:
Prima idee, nu het nog zover krijgen dat de vakbonden het niet aanzien als een provocatie om alles zoveel mogelijk plat te leggen.
Wat zijn trouwens de gemiddelde kosten voor zo'n service contract?
In de ICT sector ligt zoiets meestal in de grootte orde 7-10% van de aankoopprijs, maar daar is de levensduur van de "hardware" wel wat korter.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Wat zijn trouwens de gemiddelde kosten voor zo'n service contract?
In de ICT sector ligt zoiets meestal in de grootte orde 7-10% van de aankoopprijs, maar daar is de levensduur van de "hardware" wel wat korter.
De trams kostten allemaal samen ongeveer 600M€, dus het onderhoudscontract is ongeveer 5% daarvan. Lijk mij alvast redelijk :)
COCOKEN007 schreef: Als je Siemens en Bombardier met uw garanties erbij zouden laten opdraaien dan denk ik dat er
grotere kosten en budgetten nodig zijn ; ik denk dat het treinticketje nog veel duurder zou worden als nu.
ik denk dat de verkoop van de treinen veel hoger zullen liggen dan nu om de schade indien er zou zijn te beperken
Ik denk het net niet, de nmbs moet dan veel minder mensen aanwerven om het onderhoud te doen en kan een deel van de werkplaatsen misschien zelfs sluiten. Dat zou heel veel besparen :wink:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door Robin »

Shrek schreef:de nmbs moet dan veel minder mensen aanwerven om het onderhoud te doen en kan een deel van de werkplaatsen misschien zelfs sluiten. Dat zou heel veel besparen :wink:
dat zou veel besparen ja, ze zullen je weten te vinden :wink: .
Niet vergeten dat er veel ouder materieel rond rijd waar de oudere generatie de know how van heeft.
Dat men de mensen op het terrein met rust laat en liever gaat besparen in Brussel op de kantoren, daar zit pas veel te veel volk die een pak meer kosten dan ons.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
COCOKEN007

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door COCOKEN007 »

hoi iedereen,

ik sluit mij aan bij Robin, inderdaad. Ik heb geen probleem met bedienden in bureaus maar ik denk dat daar veel te veel volk zit.
Ik ben ervan overtuigt dat de werkhuizen stilaan aan hun minimaal personeel zitten daar ze er nu veel vragen.
Er zijn veel binnengekomen in de jaren 1970,1971,1972 tijdens de oliecrisis en die mensen zijn nu met gelukkig pensioen.
Laat ook iedereen zijn werk doen , er zijn zo al zoveel mensen die hun job genoeg kwijt zijjn de laatste 3 jaar.
Ciao
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door Robin »

Ook op de dag van vandaag wilt de jeugd liever aan den dop staan dan te gaan werken, omdat men daar bijna evenveel krijgt dus men is ook niet meer gemotiveerd om te gaan werken.
Laat de mensen gewoon hun job doen, dat er hier en daar wat moet aangepast worden aan de werkwijze is een andere zaak maar de mensen die er nu werken zijn zeker bekwaam genoeg.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
pietje schreef:Wat zijn trouwens de gemiddelde kosten voor zo'n service contract?
In de ICT sector ligt zoiets meestal in de grootte orde 7-10% van de aankoopprijs, maar daar is de levensduur van de "hardware" wel wat korter.
De trams kostten allemaal samen ongeveer 600M€, dus het onderhoudscontract is ongeveer 5% daarvan. Lijk mij alvast redelijk :)
COCOKEN007 schreef:
En voor hoeveel jaar ?
De meeste contracten inclusief onderhoud kosten ongeveer het dubbele van de aankoop.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door Shrek »

Robin schreef:dat zou veel besparen ja, ze zullen je weten te vinden :wink: .
Niet vergeten dat er veel ouder materieel rond rijd waar de oudere generatie de know how van heeft.
Dat men de mensen op het terrein met rust laat en liever gaat besparen in Brussel op de kantoren, daar zit pas veel te veel volk die een pak meer kosten dan ons.
Ik had het alleen over de nieuwe Siemens-spullen he, de rest mag van mij gerust in de nmbs-werkplaatsen zijn. En ik ben er vrij zeker van dat Siemens meer knowhow heeft over de Desiro of de T18 dan nmbs-technics ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: En voor hoeveel jaar ?
De meeste contracten inclusief onderhoud kosten ongeveer het dubbele van de aankoop.
Dit gaat over 10 jaar. Ik vermoed dat het daarna nog wel verlengd zal worden, maar misschien onder andere voorwaarden ...
Rétro

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door Rétro »

Shrek schreef:Het lijkt mij toch een veel betere methode dan de verouderde werkplaatsen van de nbms die het werk niet aankunnen en toch als resultaat hebben dat er veel treinen niet behoorlijk werken :roll:
Wie zegt dat de mensen van de nmbs het werk niet aankunnen? Ik vind het telkens neerknallen van het nmbs personeel (omdat het de trend is) nu toch ook niet altijd terecht. Heb de opendeurdagen gedaan, & veel goeie & bekwame mensen gezien en gehoord.
Telkens dat i.d boven halen dat alles beter gaat als alles in privé handen is, vind ik persoonlijk belachelijk.

Dat er veel treinen niet behoorlijk werken zal mss inderdaad wel zijn reden hebben, maar beweren dat het met de privé erbij zal beter gaan... Privé= zoveel mogelijk winst maken & of dat altijd samen gaat met kwaliteit en een goeie service...en ja goedkope buitenlandse arbeiders kunnen ook gerust onderhoud doen hoor. Ik heb er mijn bedenkingen bij.
(jaja, ik weet wel => In het buitenland vb'en genoeg van privé operatoren & bedrijven die onderhoud doen. Dat zal allemaal wel best.Maar België = Duitsland of Zwitserland niet. Wat je zal bereiken is dat er veel buitenlandse bedrijven zullen weglopen met het werk & dat in België weeral maar ééns een pak werk zal verloren gaan. Kijken we maar even wat er nog overschiet van de rest van de Belgische know how & grote bedrijven.)

Wat de verouderde werkplaatsen betreft...enkel de binnenkant v/d loc (apparatuur & etc is anders) Een draaistel blijft een draaistel & een motor wissel blijft +- toch gelijk. Of je dit nu doet in een nieuwe werkhal of een 'verouderde' , dat maakt niet al te veel verschil. Dat zit denk ik enkel tussen de oren.Een gemetste muur ziet er nu éénmaal ouderwetser uit dan een fris in golfplaat opgetrokken hal. Een laptop & andere snufjes kun je daar ook gebruiken hoor. :wink:
( Ja & ik weet dat de Desiro hier een uitzondering op vormt ' alles op het dak '. Beetje stom natuurlijk als je eerst stellen met alles op het dak bestelt & dan nieuwe werkplaats nodig hebt....)

@Shrek ;
Ik wil je i.d niet afknallen hoor (even goeie vrienden :wink: )
Maar als je begint met siemens, dan betekent dat op termijn het einde van het onderhoud door de nmbs voor de rest van het materieel. Typ 77 motor kan ook onderhouden worden door ABC, rijtuigen ook door B.N, Alstom voor het Alstom materiaal, etc
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door tomdg »

Shrek schreef:Ik was laatst aan het bekijken wat de mivb zoal van nieuwigheden heeft en stootte op dit artikel: ARTIKEL
Bombardier Transportation is aangesteld door de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) voor het uitvoeren van de voorziene revisies en het correctieve onderhoud van de draaistellen en de tractie-uitrusting van 220 BOMBARDIER FLEXITY Outlook trams tot het jaar 2020. De totale waarde van het additionele contract bedraagt ongeveer 30 miljoen euro.
De mivb besteed het onderhoud van een deel van haar trams dus uit aan de constructeur ervan. De MIVB kan dus bepaalde normen opleggen voor het onderhoud.
Zou dit geen perfect constructie zijn voor de NMBS en Siemens? Als er op papier staat dat de Desiro's niet meer dan 2% van de tijd in een atelier mogen staan of maar 1 keer per 10.000 km een kritieke fout mogen hebben, op straffe van dwangsommen, kan de constructeur niet anders dan daaraan voldoen.
Het is tevens een extra motivatie voor de constructeur om 100% kwaliteit te leveren, zij zijn er toch nog 10 jaar voor verantwoordelijk. Ook de kosten liggen vast, het risico ligt bij de constructeur.

Het lijkt mij toch een veel betere methode dan de verouderde werkplaatsen van de nbms die het werk niet aankunnen en toch als resultaat hebben dat er veel treinen niet behoorlijk werken :roll:
Dan ben ik wel mijn werk kwijt hé :twisted:
Het valt ook nog te zien of dit echt een verbetering/besparing is. De meeste constructeurs geven de prioriteit aan het ontwikkelen & produceren van nieuw materiaal en niet aan herstellingen & onderhoud. Als je de ziet wat ze soms vragen voor simpele herstellingen die dan dikwijls nog slecht of onvolledig zijn uitgevoerd dan verdient de nmbs mijn maandloon terug met 1 dag te gaan werken!
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door dentheo »

Sinds mijn wagen barst van de electronica, ga ik toch maar naar de specialist van het merk ipv van de man met zijn collectie tangen en sleutels....
Theo
Groeten vanop de Heide
Rétro

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door Rétro »

O.k de NMBS zit dus blijkbaar qua onderhoud & werkvermogen maar op een laag pitje meer :mrgreen: .

De 'man met zijn collectie tangen en sleutels' heeft dan ook niet de mogelijkheid , of is niet in de positie om zelf nieuwe auto's te bestellen, naar zijn wensen & met de nodige voorwaarden opgenomen in het contract ivm onderhoud, levering van wisselstukken, opleidingen, garantie & etc. Trouwens is het nog maar de vraag of ze in de merkgarage een serieus electronica probleem zomaar in 1 2 3 gaan oplossen (niet dat ik wil zeggen dat ze dat bij de man met z'n sleutels zullen doen).
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door dentheo »

De gehuurde traxxen worden netjes onderhouden door de NMBS.
Daarvoor hebben ze wel prijs moeten geven aan Bombardier.
Voor alle extra's bovenop moeten ze wel toelating vragen, lijkt mij logisch. Vraag ik ook aan mijn garage.
Hopelijk voor hen komen er nog meer traxxen van Bombardier in Belgie, staan zij al klaar. Mooi toch
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie