Deze zijn zeer vlot te herkennen aan hun 4-paneeldeuren, blauwlederen zetels, ronde zwarte belknoppen en een plat dak bovenaan zonder airco-installatie.
Er rijden een paar oude PCCs rond die geen volledige modernisering gehad hebben, maar wel een nieuw likje verf vanbinne en ook de standaard belknoppen die je op de bussen & Hermelijns vindt! (dus niet meer die ronde zwarte belknoppen)
Gent Sint Pieters is idd de beste plaats om ze te spotten, vermits dit de enige plaats is in Gent waar alle tramlijnen passeren.
Trammist schreef:Iemand tips voor het niet-gemoderniseerde-PCC spotten? Misschien ga ik volgende week nog eens naar Gent.
In Antwerpen rijden de niet-gemoderniseerde PCC's nog geregeld op lijn 8, vooral in de late avond en middag.
Bedankt, maar ik woon in Deurne en rijd zelf bijna elke dag met lijn 8 Silsburg-Bolivarplaats...
Als je nog tips hebt voor Gent mag je die hier ook posten.
Helaas, maar ik ken Gent nauwelijks. Ik moet toegeven dat als iemand "Deurne" zegt, dat ik dan eerder denk aan het Deurne bij de Rivierenhof en het Sportpaleis dan aan Eksterlaar en tram 8.
Ik begin ook meer en meer vernieuwde PCCs te zien met digitale displays in plaats van de oorspronkelijke film...
Neem aan dat ze de films toch zouden moeten vervangen hebben nu er een nieuwe tramlijn komt? (lijn 24 die vanuit Melle Leeuw via Gent Zuid, Korenmarkt, Coupure en Rabot naar het station zal rijden eens lijn 21/22 onderbroken wordt).
De Lijn is van plan om voor het eerst in haar geschiedenis trams van 44 meter lang aan te kopen. De vervoersmaatschappij wil begin 2012 een aanbesteding afronden voor 88 nieuwe trams. Van die 88 zullen er zeker 50 extra lang zijn, ofwel ongeveer 44 meter.
Om de capaciteit uit te breiden, komen er in het voorjaar van 2012 al 13 nieuwe Hermelijntrams in Antwerpen. In dezelfde periode hoopt de vervoersmaatschappij een grote aanbesteding van 88 trams voor Antwerpen en Gent af te ronden. Voor het eerst wil De Lijn ook superlange trams aankopen. Het gaat om trams van 44 meter die 340 reizigers kunnen vervoeren. Ter vergelijking: de huidige Hermelijntrams in Antwerpen en Gent zijn zo'n 30 meter lang en kunnen 250 reizigers vervoeren.
'De extra lange trams kunnen een derde meer reizigers vervoeren, en zijn ook een derde duurder', luidt het bij De Lijn. Hoeveel de nieuwe extra lange trams precies zullen kosten, kan de vervoersmaatschappij moeilijk zeggen omdat de aanbestedingsprocedure nog loopt. De prijs voor een Hermelijntram bedroeg in het verleden zo'n 2 miljoen euro.
Oud nieuws in een nieuw artikel. Dat ze die plannen hebben, is al enige jaren bekend, dat ze weinig gegadigden vonden om in te gaan op hun pps-voorstel (voorfinanciering door de bouwer, het onderhoud verplicht door de eigen werkplaatsen van De Lijn...), eveneens. In dit artikel kan ik niet lezen of ze nu eindelijk al een geïnteresseerde bouwer hebben gevonden, of dat ze hun voorstel hebben aangepast.