NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Er zijn toch genoeg lijnen waar maar 1 trein per richting per uur is en men gerust de Desiro overdag kan testen.
Dat is niet voldoende, je weet nooit wat er kan gebeuren dus het spoor moet echt voor een langere tijd niet nodig zijn. Overdag testen kan bijvoorbeeld op een plek waar dubbelspoor ligt maar een enkel spoor volstaat (Aat-Edingen bijvoorbeeld). Dan kan 1 spoor volledig gebruikt worden voor testen :)
Bibke

Bericht door Bibke »

260689 schreef:
Stijn91 schreef:
Lukas schreef:Hoi,

Gisterenavond zag ik om 23u05 in Leuven het trio Desiro's vertrekken voor een nieuwe testrit op lijn 36.

Lukas
Wat hebben ze getest, de lichten van de Desiro. :lol:
Kan je u posts beperken tot het onderwerp en geen futiliteiten uitkramen, ik ben jou post echt moe en beu te lezen. Als je niets zinnigs te vertellen of te vragen hebt, hou dan voor eens en altijd uwe mond. Het is hier geen kinderoppas, daarvoor moet je ergens anders zijn.

Sorry voor mijn off bericht maar het is echt niet meer leuk om topics te lezen.
Spijtig maar ik moet de mening van 260689 bijtreden.
Al geruime tijd storen menige posts van Stijn91 me maar heb ik me steeds kunnen inhouden om commentaar te geven.
Het is niet fijn om serieuze topics te zien afglijden naar belachelijke off-topics door belachelijk antwoorden en/of vragen te geven/stellen.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik heb het al eens zachtjes proberen duidelijk maken, maar blijkbaar heeft dat niet echt geholpen.
Pulp en minder nuttige opmerkingen hou je liefst voor jezelf, voor vragen is er op dit forum ook een vragenhoek, en een babbelhoek is er ook nog steeds.
En ondertussen telt deze topic al 52 pagina's, waar niemand nog aan begint om daar iets van te lezen of in te zoeken...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Robin

Bericht door Robin »

lachen is gezond of is het weer de periode van het jaar :roll: .
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

Maar nu gaan we het weer hebben over de Desiro :wink:
nahoj

Bericht door nahoj »

Om in te gaan op enkele vragen van hierboven:
- beperkte homologatie zou voorzien zijn voor eind deze maand
- volledige homologatie, exploitatie en serielevering zou voorzien zijn voor maart 2012
- eerste inzet zou op de as Dinant - Libramont - Virton zijn voor de tweespanningsstellen en Aalst - Eigenbrakel voor de enkelspanningsstellen

Let, zoals steeds, op de voorwaardelijke wijs.
Steven

Bericht door Steven »

nog even wat de proefritten betreft, men doet dit meestal 's nachts omdat men een volledig buiten dienst gesteld baanvak gebruikt (tussenliggende seinen buiten dienst te beschouwen) men meet apparatuur durft opstellen naast het spoor (andere treinen zouden dan enkel storen).
bobke

Bericht door bobke »

Zoals wij ieder wel bekend, is de aankoop van de Desiro's de duurste treinbestelling uit de Belgisch geschiedenis. Toch heeft men op deze trein hier en daar bespaart zodat de trein goedkoper zou worden. Enkele voorbeelden zijn; enkel vuilnisbakjes aan ingang van de rijtuig; geen tafeltjes, geen binnendeuren. We hebben het echter (denk ik) nog nooit gehad over wat de NMBS nog meer zou kunnen bespaard hebben op de treinen van deze aankoop.
Het eerste wat bij mij opkomt, zijn de motoren die te krachtig zijn. De stellen zullen 160 km/h kunnen rijden, echter de Desiro zal ingezet worden als stoptrein. In mijn weten rijden er in ver gans België maar weinig treinen op een stoptreinrit 160 km/h? Ik denk dat een snelheid van 140 km/h een heel stuk goedkoper zou uitvallen voor de motoren.
Op wat had men nog kunnen besparen? (eventjes brainstormen)
Steven

Bericht door Steven »

De kracht van de motoren kan je op twee manieren gebruiken, ah om die snelheid te halen van 160 km/u en anderzijds om snel op te trekken. Laat de kracht in de meeste gevallen voor dit laatste benut worden. Het feit dat ze 160 km/u kunnen halen zal in de toekomst uitmaken waar het allemaal kan. Op dit moment is dat vooral mogelijk op L50 tussen Gent en Brugge (wat Vlaanderen betreft).
Shrek

Bericht door Shrek »

bobke schreef:Ik denk dat een snelheid van 140 km/h een heel stuk goedkoper zou uitvallen voor de motoren.
Voor de motoren niet hoor. Voor de draaistellen eventueel wel, maar het verschil zal niet heel groot zijn.
Ik zou persoonlijk redelijk stom vinden om die kleine besparing te doen en daardoor nieuwe treinen te hebben met een lagere maximumsnelheid. Er gaan ook gen-treinen rijden tussen bijvoorbeeld Denderleeuw en Brussel die enkele in Anderlecht moeten stoppen. Dan is 160 km/h met een snel optrekkende zeker haalbaar :wink:
nahoj

Bericht door nahoj »

bobke schreef:Zoals wij ieder wel bekend, is de aankoop van de Desiro's de duurste treinbestelling uit de Belgisch geschiedenis. Toch heeft men op deze trein hier en daar bespaart zodat de trein goedkoper zou worden. Enkele voorbeelden zijn; enkel vuilnisbakjes aan ingang van de rijtuig; geen tafeltjes, geen binnendeuren. We hebben het echter (denk ik) nog nooit gehad over wat de NMBS nog meer zou kunnen bespaard hebben op de treinen van deze aankoop.
Het eerste wat bij mij opkomt, zijn de motoren die te krachtig zijn. De stellen zullen 160 km/h kunnen rijden, echter de Desiro zal ingezet worden als stoptrein. In mijn weten rijden er in ver gans België maar weinig treinen op een stoptreinrit 160 km/h? Ik denk dat een snelheid van 140 km/h een heel stuk goedkoper zou uitvallen voor de motoren.
Op wat had men nog kunnen besparen? (eventjes brainstormen)
Die keuzes i.v.m. het interieur zijn geen besparingen, maar staan in functie van de (belangrijkste) voorziene inzet van de stellen: stoptreinen in voorstadsgebied. Kijk maar eens in een moderne Duitse S-Bahn of Franse RER, daar zitten meestal ook geen binnendeuren of tafeltjes in. Er moeten in de eerste plaats veel mensen mee kunnen, en vlot in en uit kunnen stappen.
Om dezelfde reden hebben deze stellen een groot tractie- en remvermogen.

De max. snelheid van 160km/u is of wordt standaard op de meeste lijnen en materieel in België (bv. rond Brussel, belangrijkste inzetgebied: L50A, L36, L161,...). Het zou stom zijn nieuw materieel te kopen dat dat net niet aankan, en zo in de weg gaat rijden.
En wees maar zeker dat je tussen de meeste stations 160km/u haalt met deze stellen.
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad grote tafeltjes, binnendeuren zorgen enkel voor hinder om vlot mensen in en uit te laten stappen en voldoen dus niet aan vlotte doorstroming. De snelheid is ook nodig op plaatsen zoals tussen Brussel en Denderleeuw. Zeker als daar in de toekomst al twee van de 4 sporen op 200 km/u komen.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

nahoj schreef:Om in te gaan op enkele vragen van hierboven:
- beperkte homologatie zou voorzien zijn voor eind deze maand
- volledige homologatie, exploitatie en serielevering zou voorzien zijn voor maart 2012
- eerste inzet zou op de as Dinant - Libramont - Virton zijn voor de tweespanningsstellen en Aalst - Eigenbrakel voor de enkelspanningsstellen

Let, zoals steeds, op de voorwaardelijke wijs.
Wat is het verschil tussen de beperkte homologatie en de volledige homologatie?
Mag men met de beperkte homologatie al opleidingen geven?

Misschien ga ik nu even off-topic, maar de treinen Eigenbrakel - Aalst worden in Aalst, Aalst - Geraardsbergen en omgekeerd.
Sorry als dat laatste niet gepast is.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
bobke schreef: De stellen zullen 160 km/h kunnen rijden, echter de Desiro zal ingezet worden als stoptrein. In mijn weten rijden er in ver gans België maar weinig treinen op een stoptreinrit 160 km/h? Ik denk dat een snelheid van 140 km/h een heel stuk goedkoper zou uitvallen voor de motoren.
Zijn we de breaks vergeten? Bestelt voor stoptreinen, maar uiteindelijk vooral op IC treinen ingezet. Vroeg of laat komen die dingen-de nmbs kennende-weldegelijk eens op een IC. 160km/u zal in dat geval niet overbodig zijn. Anders zadel je je reizigers niet enkel met een spartaans comfort op, maar ook met een (nog dikkere) vertraging...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:Misschien ga ik nu even off-topic, maar de treinen Eigenbrakel - Aalst worden in Aalst, Aalst - Geraardsbergen en omgekeerd.
Sorry als dat laatste niet gepast is.
Dat maakt weinig uit hoor, het is niet omdat zoiets nu in uitvoering is dat het dan nog zo zal zijn. Men veranderd de omloop van het materieel zoals men wil ze.
Plaats reactie