bobke schreef:Zoals wij ieder wel bekend, is de aankoop van de Desiro's de duurste treinbestelling uit de Belgisch geschiedenis. Toch heeft men op deze trein hier en daar bespaart zodat de trein goedkoper zou worden. Enkele voorbeelden zijn; enkel vuilnisbakjes aan ingang van de rijtuig; geen tafeltjes, geen binnendeuren. We hebben het echter (denk ik) nog nooit gehad over wat de NMBS nog meer zou kunnen bespaard hebben op de treinen van deze aankoop.
Het eerste wat bij mij opkomt, zijn de motoren die te krachtig zijn. De stellen zullen 160 km/h kunnen rijden, echter de Desiro zal ingezet worden als stoptrein. In mijn weten rijden er in ver gans België maar weinig treinen op een stoptreinrit 160 km/h? Ik denk dat een snelheid van 140 km/h een heel stuk goedkoper zou uitvallen voor de motoren.
Op wat had men nog kunnen besparen? (eventjes brainstormen)
Die keuzes i.v.m. het interieur zijn geen besparingen, maar staan in functie van de (belangrijkste) voorziene inzet van de stellen: stoptreinen in voorstadsgebied. Kijk maar eens in een moderne Duitse S-Bahn of Franse RER, daar zitten meestal ook geen binnendeuren of tafeltjes in. Er moeten in de eerste plaats veel mensen mee kunnen, en vlot in en uit kunnen stappen.
Om dezelfde reden hebben deze stellen een groot tractie- en remvermogen.
De max. snelheid van 160km/u is of wordt standaard op de meeste lijnen en materieel in België (bv. rond Brussel, belangrijkste inzetgebied: L50A, L36, L161,...). Het zou stom zijn nieuw materieel te kopen dat dat net niet aankan, en zo in de weg gaat rijden.
En wees maar zeker dat je tussen de meeste stations 160km/u haalt met deze stellen.