Rechtszaak tegen nieuwe station in Mons

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
kika

Rechtszaak tegen nieuwe station in Mons

Bericht door kika »

http://www.laprovince.be/regions/mons/2 ... 8454.shtml

Recours contre la gare provisoire à Mons: de quoi stopper la gare "Calatrava" 2015?

(E.G)

C'est un véritable coup de tonnerre qui vient de retentir au-dessus de la Ville de Mons... Cinq Montois opposés au projet d'une nouvelle gare à Mons ont introduit un recours en annulation devant le Conseil d'Etat contre le permis de la gare provisoire.
[...]
C'est précisément contre ce permis pour la gare provisoire, octroyé le 7 mars 2011, que des Montois ont entrepris une action devant le Conseil d'Etat contre la Région wallonne (qui a délivré le permis).

Misschien is het nog niet te laat om het geld anders te besteden...?
groentje

Re: Rechtszaak tegen nieuwe station in Mons

Bericht door groentje »

Misschien. Ik hoop eigenlijk dat het project wordt afgeblazen, ik heb wel een boon voor het huidige stationsgebouw.
Robin

Bericht door Robin »

st-niklaas een nieuw station nu in de walen ook :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje

Bericht door groentje »

De pendant van Bergen is eerder Hasselt of Kortrijk. Of zelfs Mechelen. Sint-Niklaas wordt gecompenseerd door Braine-le-Comte, bijvoorbeeld. 8)
Satyricon

Bericht door Satyricon »

Persoonlijk zie ik niet in waarom stations zo mooi en zo groots moeten zijn qua architectuur. Het station van Luik-Guillemins is pure geldverspilling. Een overheid die moet besparen moet geen geld uitgeven aan zo'n decadente projecten.
groentje

Bericht door groentje »

Zo mooi en zo groots: de trein is niet zomaar een massatransportmiddel, een beetje luxe mag wel, vind ik. Of het zo duur moet zijn, daar kunnen we inderdaad over discussiëren, maar bijvoorbeeld het station van Luik heeft er mee voor gezorgd dat die stad een nieuw elan heeft gevonden, na decennia van depressie. Antwerpen-Centraal had ook vervangen kunnen worden (door een station op een andere locatie, of door het huidige station plat te gooien), maar ik denk dat er niemand daarvoor nu nog zou durven pleiten, je zou wellicht ter plaatse gelyncht worden.
Architectuur moet meer durven zijn dan functioneel, ook esthetiek is belangrijk. Goede architectuur hoeft echter niet duur te zijn, maar voor grote stations, die ook als uithangbord voor spoorwegen en stad gelden, mag er wel wat meer geld tegenaan gegooid worden dan voor een eenvoudige halte langs de lijn. Liefst zelfs.
msts.be

Bericht door msts.be »

Di Rupo heeft nog snel achter de schermen dit project in gang gezet:
http://www.laprovince.be/regions/mons/2 ... 3790.shtml

Er staat wel degelijk "sa (=Calatrava) nouvelle gare", dus ik denk dat het hier toch over het mega-project gaat, incluis afbraak van het oude gebouw hé ? Vraag is nu wie bereid is dit allemaal te financieren, gezien de precaire financiële situatie van alle partners (NMBS, Waalse gewest, de stad, ..)
dentheo

Bericht door dentheo »

msts.be schreef:
Er staat wel degelijk "sa (=Calatrava) nouvelle gare", dus ik denk dat het hier toch over het mega-project gaat, incluis afbraak van het oude gebouw hé ? Vraag is nu wie bereid is dit allemaal te financieren, gezien de precaire financiële situatie van alle partners (NMBS, Waalse gewest, de stad, ..)
Eerst op uw loonbriefje kijken en dan in de spiegel, dan ziet ge de man die het gaat betalen :lol: :lol: :lol: :lol: .
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie