Dienstregeling 2012

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door dentheo »

ferry schreef:Hoi

Het was blijkbaar te gemakkelijk om de IR naar Kortrijk/Geraardsbergen van spoor 21 te verhuizen naar de sporen +1
Waarschijnlijk wil men alles wat van/naar de 25 moet in de kelder houden, de overloopwissels in Berchem zijn geen "ideaal".
Alhoewel nu kruist men ook bij het wegrijden.
Ik weet niet wat het ideaal is "kruisen bij aankomen" of "kruisen bij wegrijden". Zou Noorderkempen en R'daal op 21 beter zijn ?

Iets anders: De tunnel naar het Noorden heeft 2 blokken neem ik aan ?
Zelfs op 40km kon de volgende trein weg na 3 minuten .
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door ferry »

Hoi

Neen de L trein op 21 en de IR op 24 of omgekeerd (zoals in weekend)

f
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door stefanic »

ferry schreef:Hoi

Wil nog wel eens zien hoe het gaat verlopen

'31 Thalys naar A'dam vanaf spoor 22
'35 IR naar Noorderkempen
'40 L trein naar Essen-Roosendaal

Bij minste vertraging van Thalys ligt geheel op zijn kop
Omgekeerd van zodra L trein (door Benelux) vertraging heeft moet IR vanuit Noorderkempen afremmen.
Het was blijkbaar te gemakkelijk om de IR naar Kortrijk/Geraardsbergen van spoor 21 te verhuizen naar de sporen +1
Wel Ferry dat was inderdaad 'te gemakkelijk'. Er is maanden gepuzzeld op het probleem van de L-trein. Alle partijen (Technics, Infrabel, Toegang-Net, Mobility,...) zijn het er over eens dat de gemaakte keuze grote regelmaatrisico's inhoud zoals je zelf aanhaalt. Alle partijen zijn echter ook tot de conclusie moeten komen dat er GEEN andere oplossing was. IR Kortrijk naar een ander niveau was voor de hand liggend, maar de as Berchem-Antwerpen is zo mogelijk nog complexer dan Brussel-Noord<->Zuid. De IRd kon niet naar een ander verdiep zonder een hele reeks andere treinverbindingen ook aan te passen.
Er gaan al signalen dat de werf Albertkanaal zou uitgesteld zijn tot (voorlopig...) juni 2012 dus de kans bestaat dat de L-trein terug het ringspoor opgaat. Tegen juni 2012 is de situatie op L12 misschien anders...

Even een korte nabeschouwing bij ons werk voor 2012: de belangrijkste aanpassingen rond Antwerpen die we voor dec2011 moesten uitvoeren (wegens werven electrificatie Mol-Herentals en bruggen Albertkanaal) blijken niet nodig omdat de werftiming niet aangehouden kan worden. NMBS (de vervoerder) wordt daarvan op de hoogte gesteld (en eigenlijk nog niet officieel) nadat de aangepaste dienstregeling al van kracht is. Beeld jullie nu in dat we aan een plan werken voor december 2013 waarbij rekening moet gehouden worden met enkele imposante infrastructuurwerken die bezig zijn, afgelopen zijn, of gepland zijn voor de periode 2013-2016. Hoe moeten we rekening houden met werkven binnen 2-5 jaar als we nog niet kunnen rekenen op een planning voor uitvoer binnen enkele maanden, laat staan weken... De vervoerders zijn de speelbal van de dienst Infrastructuur, die met werftimingen jongleerd zonder zich niet het minst te bekommeren om de implicaties dat dat heeft voor... de reizigers. Materieelomlopen en personeelinzet zijn zo'n immense puzzel dat een gemaakte planning niet zomaar eventjes kan aangepast worden als plots blijkt dat een aanpasing niet nodig was. Technics wil tegen juni 2012 een definitief aanbod voor dec2013 om voldoende tijd te hebben voor hun puzzelwerk. Ook niet vergeten dat ondertussen ook nog eens jun2012 (Diabolo!) en dec2012 (afschaffingen en gewone jaarlijkse aanpassingen) moeten verwerkt worden.

enfin: zucht....
spoorwegrealist
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Kristofke »

Het feit dat de NMBS groep plotseling bijna 300 miljoen moet gaan zoeken voor de regering zal wel een van de oorzaken zijn zeker...
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door K V B »

stefanic schreef: Wel Ferry dat was inderdaad 'te gemakkelijk'. Er is maanden gepuzzeld op het probleem van de L-trein. Alle partijen (Technics, Infrabel, Toegang-Net, Mobility,...) zijn het er over eens dat de gemaakte keuze grote regelmaatrisico's inhoud zoals je zelf aanhaalt. Alle partijen zijn echter ook tot de conclusie moeten komen dat er GEEN andere oplossing was.
...
enfin: zucht....
Was het echt niet mogelijk om gewoon geen treinen te laten keren op -2?
Dus een trein van het noorden rijdt minstens door tot Berchem en keert daar, en een trein uit het zuiden rijdt minstens door tot Luchtbal en keert daar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13083
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Was het echt niet mogelijk om gewoon geen treinen te laten keren op -2?
Dus een trein van het noorden rijdt minstens door tot Berchem en keert daar, en een trein uit het zuiden rijdt minstens door tot Luchtbal en keert daar.
In Berchem keren is no veel moeilijker dan in Centraal hoor. Wat wel een oplossing zou zijn zijn doorkoppelingen, maar zolang de HLE 18 niet op de L4 mag is dat nog niet mogelijk denk ik :roll:
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door stefanic »

jullie denken echt dat wij maar een bende lompe imbecielen zijn hé?

Natuurlijk is Antwerpen Centraal -2 enkel geconcipieerd om DOOR te rijden. Maar zolang er niet voldoende wissels liggen om terminustreinen dan inderdaad ook naar kopsporen te zenden, zonder daarvoor x andere treinverbindingen te moeten verschuiven, is dit ONMOGELIJK. En de grote stroom treinen komt vanuit Berchem, dus moeten die ten noorden van Antwerpen uitwijken.

Wat zijn de opties?

-Bundel Luchbal: met een hoop HAND-wissels, amper faciliteiten voor TBS/TBG, amper sporen ook, want gereserveerd voor werftreinen, en je hebt tijd nodig in Antwerpen-Centraal voor de leegmaak van de trein + rijpad naar de bundel door de NZV en dan moet je ook nog voldoende keertijd hebben (want voor een extra lus materieel is er geen materieel)

-Essen: Veel extra treinkm voor een uitwijkrit, dus enkel te verantwoorden als commerciele trein, maar in Essen is er onvoldoende perroncapaciteit. Je moet dus al doorrijden naar Roosendaal, maar daar zit je dan weer met extra beperkingen qua materieelinzet. Die extra trein is enkel mogelijk (en te verantwoorden) als de Benelux verdwijnt naar HSL4.

-Noorderkempen (of verder, want voor gewoon uitwijken in Noorderkempen is geen plaats): materieelbeperkingen (25kV, ETCS, NS-net...)
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5492
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door overweg13 »

stefanic schreef:jullie denken echt dat wij maar een bende lompe imbecielen zijn hé?
Niet te zwaar aan tillen. Hoe slechter het gaat met het onderwijs, hoe meer iedereen denkt dat ze over alles en nog wat ook nog eens alles weten. Ze gaan bij de dokter en vertellen hem doodleuk welke ziekte ze hebben, want dat hebben ze mooi opgezocht op het internet, om maar een voorbeeld te noemen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Commendatore
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Commendatore »

Stefanic, jij bent betrokken bij de nieuwe dienstregeling? Kun je bevestigen dat er mogelijk een fout zit in de internationale planners? (Zie hiervoor mijn post aan het begin van de vorige pagina.)
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door ferry »

Hoi

Alle problemen ten spijt, stuur aub de L trein niet opnieuw via het ringspoor(de spookstations Oost en Dam kunnen per bus bereikt worden)!


f
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door ferry »

Hoi

Hoeveel TD stammen M6 rijden er op de IR Antwerpen - Turnhout en welke treinen?


f
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door stefanic »

ferry schreef:Alle problemen ten spijt, stuur aub de L trein niet opnieuw via het ringspoor(de spookstations Oost en Dam kunnen per bus bereikt worden)!
Mijn visie: enkel rondrijden via het ringspoor als het ontvangen op -2 voor problemen zou zorgen, en uiteraard zonder stops in Dam/Oost. tegen dat de werken dan toch ooit zouden beginnen kan dan geëvalueerd worden: als er zeer regelmatig moest rondgereden worden, moet er een oplossing gezocht worden. Indien de toestand tegen dan vrij goed loopt, kan het behouden blijven zoals het is. Remember dat het ringspoor niet volledig afgesloten wordt (goederenverkeer), dus als noodomleiding kan het ringspoor wel nog gebruikt worden, zolang dit niet 10x per dag is...
spoorwegrealist
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door kika »

stefanic schreef:jullie denken echt dat wij maar een bende lompe imbecielen zijn hé?
Ken je mensen die commentaar geven bij journaal/televisieprogramma's/sportwedstrijden? Soms is die commentaar terecht of doordacht, vaak ook niet. Een verschil is dat je het hier wel hoort, op een forum. Ik zou het niet persoonlijk nemen, met zo'n vedettenstatus heb je fans maar net zo goed mensen die je afbreken :wink:
Natuurlijk is Antwerpen Centraal -2 enkel geconcipieerd om DOOR te rijden. Maar zolang er niet voldoende wissels liggen om terminustreinen dan inderdaad ook naar kopsporen te zenden, zonder daarvoor x andere treinverbindingen te moeten verschuiven, is dit ONMOGELIJK. En de grote stroom treinen komt vanuit Berchem, dus moeten die ten noorden van Antwerpen uitwijken.
Simpel toch, dan zijn zij die het geconcipieerd hebben om zo te bouwen en in te richten de bende lompe imbecielen. Pet af trouwens om constructief de bestaande mogelijkheden (opnieuw) op te schrijven in plaats van het eenvoudig af te schuiven op 'die van infra' (of iets gelijkaardigs). Ik vind het wel frappant dat deze problemen al enkele jaren bestaan, maar ik hoor/zie niets om dat structureel aan te pakken. Hoeveel wissels moeten daar gestoken worden? Hoeveel extra meter draad is dat tot de blok in Berchem? Als je dat netjes plant op een rustig moment in de zomervakantie, zou zoiets toch in 7 dagen gepiept moeten zijn als je met ploegen werkt? Of zie ik dat compleet verkeerd? Gezien de knooppuntfuctie hebben veel mensen direct profijt van zo'n verbetering.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:jullie denken echt dat wij maar een bende lompe imbecielen zijn hé?
hoho kalm Stefan het is nog zo vroeg in de dag.... niet goed voor uwen tikker !!!

Ik ga ervan uit dat de meeste mensen hier nog altijd proberen mee te denken.
Maar zij missen nogal natuurlijk nogal wat info, treingrafieken, sporenlayout enz.
Gelukkig lijkt uw stoomdruk gezakt door dat zinnetje, want de rest van uw antwoord heeft al wat info bezorgd zodat iedereen de gekozen oplossing beter begrijpt.

Ik blijf met een vraag zitten, als er dan toch gekruist "moet" worden , plan je dat dan best bij de aankomst van de treinen of bij het vertrek ?
Uit standpunt operator zou ik denken bij aankomst, dan kun je nadien een "vlot" vertrek verwachten.
Reizigers die moeten overstappen zullen misschien een andere mening kunnen hebben...
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door K V B »

overweg13 schreef:
stefanic schreef:jullie denken echt dat wij maar een bende lompe imbecielen zijn hé?
Niet te zwaar aan tillen. Hoe slechter het gaat met het onderwijs, hoe meer iedereen denkt dat ze over alles en nog wat ook nog eens alles weten.
Of men kijkt gewoon rond en ziet dat men in Nederland, Duitsland en Zwitserland er in slaagt problemen op te lossen die in België toch onoplosbaar blijven...
Plaats reactie