Hebt u geld teveel? De middenberm van de E19, dus uhm door de Craybeckxtunnel? Misschien is het dan toch goedkoper om nog wat in Mortsel bij te graven?Stijn82 schreef:Maar als de infra het niet toelaat, waarom wordt deze dan niet verbeterd? Je zit vast met de tunnel in Mortsel waardoor je L25 daar niet op 4 sporen kan brengen, maar de oplossing lijkt mij dan te zijn om een spoorlijn aan te leggen op de middenberm van de E19, zoals tussen Mechelen en Zaventem. In Antwerpen kan die aansluiten op het stuk spoor langs de ring om zo in Berchem aan te komen. Dat zou ideaal zijn voor Fyra en Thalys en waarschijnlijk ook voor de IC's. De lokale stations op L25 kunnen dan een betere L en IR bediening krijgen, want nu worden ze toch wel een beetje achtergesteld ten voordele van al de snelle treinen op L25.
Toekomst Mortsel-Oude-God?
Re: Toekomst Mortsel-Oude-God?
Eender welke infra verbetering zal niet goedkoop zijn, maar moeten we daarom berusten in een situatie waarbij lokaal verkeer achtergesteld blijft? Ze willen de R11 ondertunnelen, een oosterweelverbinding aanleggen, er is een HSL aangelegd naar Nederland, er is een NZV in Antwerpen met grote aanpassingen in het station, Luik heeft een prachtig nieuw station gekregen, maar aan een gewone spoorlijn op de belangrijkste as van Vlaanderen gaan de stoptreinen er enkel op achteruit.
Het kan ook anders, zie bijv. naar Berlijn waar de U-bahn treinen op dezelfde bedding naast de ICE's rijden, die dingen trekken nogal wat rapper op dan het materieel dat hier voor stoptreinen gebruikt wordt (800'en, klassiekjes, met wat geluk eens een break of duikbril).
Het kan ook anders, zie bijv. naar Berlijn waar de U-bahn treinen op dezelfde bedding naast de ICE's rijden, die dingen trekken nogal wat rapper op dan het materieel dat hier voor stoptreinen gebruikt wordt (800'en, klassiekjes, met wat geluk eens een break of duikbril).
Op een moment dat men met een zeer zware hakbijl overal in de budgetten voor infrastructuurwerken hakt, denk ik dat we niet te hard moeten hopen op meer sporen tussen Brussel (of Mechelen) en Antwerpen.
We zullen het dus voorlopig moeten doen met de infra die er is.
Er moet enkel een evenwicht gevonden worden tussen het treinaanbod (in de 'kleinere' stations) en de snelheid van de verbindingen.
't Is dus kiezen naar het optimale aanbod tussen deze 2 uitersten
(ik ga uit van het huidige aanbod met 2xIC, 2xIR en 2xL tussen Antwerpen en Brussel):
-6 IC's van Antwerpen, Berchem en Mechelen naar Brussel (en alle anderen pakken maar de bus naar een groot opstapstation), want er is GEEN ander aanbod
-6 stoptreinen tussen Antwerpen en Brussel: Iedereen heeft dicht bij huis een ruim aanbod om de 10 minuten, met overal goede overstapmogelijkheden, maar je bent van bv. Antwerpen naar Brussel wel heel wat langer onderweg.
Logischerwijze (reizigersaantallen), als je in Mortsel stopt met een IR, moet je ook in Kontich stoppen, maar ook in Duffel en StKatelijneWaver. Maar het aantal reizigers dat daarmee een beter aanbod krijgt, wordt vele malen overschaduwd door de huidige reizigers van de betrokken treinen, die ineens een veel tragere verbinding krijgen. En die kan je helaas niet allemaal doorverwijzen naar de IC"s, want die zitten ook vol.
We zullen het dus voorlopig moeten doen met de infra die er is.
Er moet enkel een evenwicht gevonden worden tussen het treinaanbod (in de 'kleinere' stations) en de snelheid van de verbindingen.
't Is dus kiezen naar het optimale aanbod tussen deze 2 uitersten
(ik ga uit van het huidige aanbod met 2xIC, 2xIR en 2xL tussen Antwerpen en Brussel):
-6 IC's van Antwerpen, Berchem en Mechelen naar Brussel (en alle anderen pakken maar de bus naar een groot opstapstation), want er is GEEN ander aanbod
-6 stoptreinen tussen Antwerpen en Brussel: Iedereen heeft dicht bij huis een ruim aanbod om de 10 minuten, met overal goede overstapmogelijkheden, maar je bent van bv. Antwerpen naar Brussel wel heel wat langer onderweg.
Logischerwijze (reizigersaantallen), als je in Mortsel stopt met een IR, moet je ook in Kontich stoppen, maar ook in Duffel en StKatelijneWaver. Maar het aantal reizigers dat daarmee een beter aanbod krijgt, wordt vele malen overschaduwd door de huidige reizigers van de betrokken treinen, die ineens een veel tragere verbinding krijgen. En die kan je helaas niet allemaal doorverwijzen naar de IC"s, want die zitten ook vol.
spoorwegrealist
Stef,
Kan Mechelen dat eigenlijk wel aan ?
Je wil de L treinen graag ook boven hebben voor de overstap en richtingsperrons...maar dan zit je met een reuze belasting na Katelijne tot achter Mechelen...
De stoptreinen beneden laten zou waarschijnlijk een "robuustere" dienstregeling geven (klopt beter met originele infra) maar zal op gehuil onthaald worden vrees ik..
Maar dan kun je waarschijnlijk wel naar 10 ICs en 10L treinen per uur.
Maar de treinen per snelheid groeperen is natuurlijk zeer logisch om het meeste uit elke infra te persen.
Ik herinner maar aan mijn studententijd toen zaten de TEE en de goederen nog op de 27 en de omnibus, de semi en de direkt op de 25, geen eenvoudig "mengsel".
Kan Mechelen dat eigenlijk wel aan ?
Je wil de L treinen graag ook boven hebben voor de overstap en richtingsperrons...maar dan zit je met een reuze belasting na Katelijne tot achter Mechelen...
De stoptreinen beneden laten zou waarschijnlijk een "robuustere" dienstregeling geven (klopt beter met originele infra) maar zal op gehuil onthaald worden vrees ik..
Maar dan kun je waarschijnlijk wel naar 10 ICs en 10L treinen per uur.
Maar de treinen per snelheid groeperen is natuurlijk zeer logisch om het meeste uit elke infra te persen.
Ik herinner maar aan mijn studententijd toen zaten de TEE en de goederen nog op de 27 en de omnibus, de semi en de direkt op de 25, geen eenvoudig "mengsel".
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
In welke mate kan je bijvoorbeeld een IR richting Antwerpen er laten stoppen, maar niet in de andere richting tijdens de ochtend en het 's middags omdraaien? Is zoiets zinnig?
ik denk dat zoiets compleet op niets slaat 
Feit blijft wel dat de huidige regeling ook gek is, bv. de IR b die vroeger vanuit de stations tussen Antwerpen en Mechelen nog een behoorlijk vlotte verbinding gaf met Brussel, maar nu zijn ook Weerde en Eppegem als stopplaatsen bijgekomen en is dat eigenlijk een L trein geworden.

Feit blijft wel dat de huidige regeling ook gek is, bv. de IR b die vroeger vanuit de stations tussen Antwerpen en Mechelen nog een behoorlijk vlotte verbinding gaf met Brussel, maar nu zijn ook Weerde en Eppegem als stopplaatsen bijgekomen en is dat eigenlijk een L trein geworden.