De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Dieselfreak

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Stijn82 schreef:Van mij mogen die rode klassiekjes zo rap mogelijk verdwijnen. Dat je ze als liefhebber tof vindt, kan ik begrijpen, maar voor de gemiddelde reiziger is het comfort ondermaats.
Nochtans hebben ze een prima verwarmingssysteem, vind ik, de verwarming bevindt zich vlak onder de banken, zodat je op koude winterdagen lekker warm zit. 8) In ander materieel, waar de verwarming gebeurt via lucht die in het rijtuig geblazen wordt, is het soms te koud in de winter.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LHOON

Bericht door LHOON »

Dieselfreak schreef:
Stijn82 schreef:Van mij mogen die rode klassiekjes zo rap mogelijk verdwijnen. Dat je ze als liefhebber tof vindt, kan ik begrijpen, maar voor de gemiddelde reiziger is het comfort ondermaats.
Nochtans hebben ze een prima verwarmingssysteem, vind ik, de verwarming bevindt zich vlak onder de banken, zodat je op koude winterdagen lekker warm zit. 8) In ander materieel, waar de verwarming gebeurt via lucht die in het rijtuig geblazen wordt, is het soms te koud in de winter.
De oude klassiekjes zijn inderdaad aangenaam warm in de winter, bovendien als het echt koud is vallen ze door hun eenvoudige en betrouwbare elektrische installatie minder in panne!

Wat het comfort betreft, de eerste klasse in de klassiekjes is ver superieur aan wat in recent materieel voor eerste klasse moet doorgaan!

Regelmatig ga ik van Mechelen naar Gent of Brugge, als het een oud klassiekje is (zeer regelmatig op deze verbinding) haal ik met plezier de railpas 1e klas boven!
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Stijn82 schreef:Van mij mogen die rode klassiekjes zo rap mogelijk verdwijnen. Dat je ze als liefhebber tof vindt, kan ik begrijpen, maar voor de gemiddelde reiziger is het comfort ondermaats. Ook de 800'en vind ik op 't randje en zouden dringend gemoderniseerd of afgevoerd moeten worden. De raampjes zijn niet eens wind- en waterdicht ...

De gemoderniseerde klassiekjes zijn wel in orde vind ik.
Zo een uitspraak doet me denken aan de M2's destijds... Toen wilde men die "middeleeuwse marteltuigen" ook zo snel mogelijk weg, en was de 41 een geschenk uit de hemel... tot men enkele jaren later besefte wat men gekregen had...
De eerst volgende keer dat de computer van zo een desiro op een zomerse dag om onverklaarbare reden zegt "Fehler, en los het zelf maar op", zal het wel snel zijn van "bij die Klassiekjes konden de vensters tenminste open...."
Zeg me trouwens eens wat het grote verschil is tussen een gemoderniseerde klassiek en een 800? Enkel de vensters en wat kleuren, niet? Kwa "zitkwaliteit" zijn die toch gelijk? Gevulde zachte banken met 2+3 opstelling. Airco mankeert bij de 2.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dieselfreak

Joris schreef:Zeg me trouwens eens wat het grote verschil is tussen een gemoderniseerde klassiek en een 800? Enkel de vensters en wat kleuren, niet? Kwa "zitkwaliteit" zijn die toch gelijk? Gevulde zachte banken met 2+3 opstelling. Airco mankeert bij de 2.
Het interieur van een wit klassiekje is gewoon veel recenter dan dat van een vierledige, daarom is het meestal in betere staat, maakt het een frissere, verzorgdere indruk. Over tien jaar zal dat interieur wellicht alweer behoorlijk versleten zijn. Het enige belangrijke verschil dat ik verder nog kan bedenken, is dat een gemoderniseerd klassiekje een gesloten WC heeft, de 800 heeft een toilet met zicht op het spoor.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Dieselfreak schreef:
Joris schreef:Zeg me trouwens eens wat het grote verschil is tussen een gemoderniseerde klassiek en een 800? Enkel de vensters en wat kleuren, niet? Kwa "zitkwaliteit" zijn die toch gelijk? Gevulde zachte banken met 2+3 opstelling. Airco mankeert bij de 2.
Het interieur van een wit klassiekje is gewoon veel recenter dan dat van een vierledige, daarom is het meestal in betere staat, maakt het een frissere, verzorgdere indruk. Over tien jaar zal dat interieur wellicht alweer behoorlijk versleten zijn. Het enige belangrijke verschil dat ik verder nog kan bedenken, is dat een gemoderniseerd klassiekje een gesloten WC heeft, de 800 heeft een toilet met zicht op het spoor.
Mooie of lelijke kleuren zijn geen "slijtage", en verslechteren strikt gezien de "zitkwaliteit" niet. Of zit jij wel slechter omdat de zetel een lelijke kleur heeft?
Reizigers moeten gewoon eens leren van wat minder te zagen en steeds iets nieuws te willen. Anders gaan ze nooit content zijn, en kan men binnen 5 jaar weer alles gaan herschilderen. Kost bakken geld, en je hebt er niks aan. In tegendeel bij elke "vernieuwing" laat men liefst wat details weg, en gaan we eerder achteruit den vooruit, maarja, het is nieuw hé :roll:
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Stijn82

Bericht door Stijn82 »

Ohlala, wa een reacties 8)

Zonder op alles in detail in te gaan, denk ik toch wel dat het niet verkeerd is om te stellen dat een modern, fris interieur leuker is dan iets van 30-40-50 jaar geleden. Het moet niet elke 5 jaar opnieuw gedaan worden, maar eens in de 20-25 jaar lijkt mij toch niet overdreven! Een gemoderniseerd klassiekje zal technisch weinig verschillen van een niet-gemoderniseerd, maar het frissere interieur en exterieur maakt imho toch wel een groot verschil. Als ik het goed voorheb, schokken de oudste ook veel harder bij het optrekken, omdat dat nog JH-stellen zijn, da's toch ook een verschil naar comfort toe, daarmee dat ik persoonlijk vind dat deze beter naar het museum verhuizen, en blijkbaar is dat ook wat ze van plan zijn (anders zouden we ook wel gemoderniseerd zijn geweest).
De 800, verschilt er idd weinig van, maar heeft toch al thyristor aansturing (zoals de gemoderniseerde klassiekejs)! Die stellen bollen nog goed, maar ze mogen ook wel eens dringend opgefrist worden.

Verder hebben reizigers in 2e klasse er niet veel aan dat de 1e klasse van een ongemoderniseerd klassiekje zo goed is. Dat het nieuwer materieel geen deftige 1e klas heeft, is stom van de NMBS, ze hadden daar maar voor moeten zorgen, maar maakt het oude materieel nog niet heilig.
Zelfde geldt voor de M2: dat de MW41 niet op elk punt beter is, komt omdat de NMBS zich brol heeft laten aansmeren... er bestaat ook goed modern spul!
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
In die uitleg kan ik u volgen. Klein detail nog: niet alle gemoderniseerde klassieken zijn schokvrij: de eerste 64 witte (dus tot 664 als ik het juist heb) zijn eveneens JH's ipv TH's...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Klangfilm

Bericht door Klangfilm »

Het schokken van de klassieke stellen (al dan niet gemoderniseerd) komt door dit :
Wanneer men klassieke stellen koppelt en in deze samenstelling zowel JH als thyristoren stellen voorkomen dan krijgt men een schok bij het optrekken omdat de JH onmiddellijk aanzet terwijl
de thyristoren langzaam aan de stroom opbouwen.
Bomma

Bericht door Bomma »

Klassiekje 176 stond vrijdag rond de middag in panne in Brussel Zuid, als ik het mij goed herinner
Dieselfreak

Wel wel, wat ik gisteren meegemaakt heb, is minder. :? Ik nam om 16 uur 05 in Libramont de stoptrein naar Jemelle, die gedaan werd met rood klassiekje 252. Was van plan in Jemelle de IC J van 16 uur 36 richting Brussel te nemen. Toen de trein stilstond in station Grupont, merkte ik dat er iets mis was, er kwam ineens veel volk op de trein zitten, het werd druk, en de trein bleef langer stilstaan dan normaal. Dus de treinbegeleider aangesproken. Er was een probleem met de rem. Voorlopig konden we niet verder. Terwijl de trein stilstond, zag ik op het andere spoor de trein naar Brussel voor mijn neus voorbij rijden. Na 20, 25 minuten zette de trein zich weer in beweging. Aangekomen te Jemelle moest ik dus de IC J van een uur later nemen. De trein werd aangekondigd met een vertraging van 9 minuten, dat liep op tot 10, 11 en ten slotte 12 minuten. Verder op het traject richting Brussel liep de trein nog meer vertraging op. Uiteindelijk kwam ik aan te Brussel-Noord om 18:36. Moest normaal om 18:32 de trein naar Kortrijk hebben, maar die was weg. Dus via Gent naar Kortrijk. Om 21:10 aankomst. De laatste bus naar huis gaat om 20:50, dus ik zat met een probleem. Vroeg naar een taxi. Kreeg een nummer en belde, maar kreeg te horen dat de taxi's niet reden vanwege het slechte weer.

Er zat niets anders op dan te voet naar huis te gaan. Twee uur heb ik doorgestapt. :evil:
DeVitonr15

Bericht door DeVitonr15 »

Wat er leuk aan is, aan het verdwijnen van deze klassiekjes is het feit dat onderdelen verdwijnen naar de cityrails. Zo zie je af en toe ééntje rijden met een een rode "deur" vooraan. Misschien niet even mooi, maar meestal heeft niemand het gezien.
DeVitonr15

Bericht door DeVitonr15 »

En die pannes is eerder een uitzondering, die dingen krijg je niet kapot. Heb in gent bij het klaarmaken zelden grove storingen gezien bij klassiekjes, dan doen de breaks en DMT's het slechter.

't Zal voor mij raar doen als ze weg zijn, net als de diesels eerste generatie en de elocs eerste generatie,ben ermee opgegroeid en stilaan herken in niets meer van vroeger,ergens jammer...

De tijd gaat snel....
i11

Bericht door i11 »

Gisteren nog een foto gemaakt van stel 166 in een winters landschap bij doorkomst door het oude station van Gronsveld in Nederlands Limburg. Stel 166 had de eer een van weinige treinen te zijn die op dat moment in NL aan het rijden was :roll: de rest had last van elektronica problemen volgens een woordvoerder van de NS.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Stelletje 153 zit nu weer op Aken, zal wel het oudste klassiekjes zijn dat momenteel nog in dienst is.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
jens123

Bericht door jens123 »

Rode klassiekjes 186+187 stonden samen gekoppeld op een zijspoor eventjes buiten Brussel-Zuid.
Plaats reactie