Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen niet!!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
gysev

Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Ik ben niet vies van een scherpe discussie maar als we elkaar gaan uitmaken voor belachelijke mensen vind ik dat een stap te ver. Laat ons een beetje beleefd en op niveau blijven, a.u.b. Over zeer volwassen taalgebruik als 'afgang' spreek ik mij zelfs al helemaal niet uit :roll:
Nee, dan is het uitschelden van spoorwegpersoneel voor onbekwamen, dieven en cafégangers van een véél hoger niveau :roll: Als jouw opmerkingen voor "beleefd" moeten doorgaan ben ik liever onbeleefd.
gysev

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Ik hoop dat u als dienstleider beseft dat de taak die u uitoefent van een iets ander kaliber is qua impact op de veiligheid dan iemand die in de Frankrijkstraat aan een bureau zit. Het lijkt mij dan ook logisch dat werknemers in operationeel dienstverband totaal geen alcohol drinken.
Dat die man die aan een bureau zit onze reglementering opstelt en bij voorziene werken de veiligheidsmaatregelen bepaalt ontgaat je dan toch. Als ik de fouten op die werkfiches bekijk, kan ik zo zien welke na de middag werden opgesteld. O ja, wanneer we er overheen kijken en een fout maken wordt niet die man gestraft. Raad eens wie dan wel?
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef:
Kristofke schreef:bespaar ons er trouwens van dat hij zich nog belachelijker gaat gedragen.
Ik ben niet vies van een scherpe discussie maar als we elkaar gaan uitmaken voor belachelijke mensen vind ik dat een stap te ver. Laat ons een beetje beleefd en op niveau blijven, a.u.b. Over zeer volwassen taalgebruik als 'afgang' spreek ik mij zelfs al helemaal niet uit :roll:
Er is hier een spreekwoord zeer toepasselijk: Wel de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk in het eigen oog.

Wat u een "scherpe discussie" noemt, vind ik niet meer dan platte vooroordelen verspreiden en iedereen over dezelfde kwam scheren.

Ik werk namelijk ook op een blokpost en ik drink niet, ik drink zelfs thuis niet, en doe ik gewoon de job waar ik voor betaald wordt. Maar die bestaan volgens u niet, of ze zijn althans niet de moeite om aandacht aan te besteden want die passen niet in je retoriek.
kika

Bericht door kika »

Kristofke schreef:Ik werk namelijk ook op een blokpost en ik drink niet, ik drink zelfs thuis niet, en doe ik gewoon de job waar ik voor betaald wordt. Maar die bestaan volgens u niet, of ze zijn althans niet de moeite om aandacht aan te besteden want die passen niet in je retoriek.
Ik mag hopen dat u iets meer doet dan enkel waarvoor u betaald wordt, want naar ik heb horen zeggen verdient u (en uw collega's) te weinig voor wat u doet :mrgreen:

In alle ernst, zullen we het weer hebben over het feit dat er hier met 2 maten en gewichten wordt gewogen bij het sanctioneren van stakers? Een ander draadje over wat geschikte stakings- dan wel protestacties zijn?
Retard

Bericht door Retard »

Rechter veroordeelt wilde spoorstaking in Berchem

Zowel de Raad van State als de arbeidsrechtbank in Antwerpen heeft de hoofdverantwoordelijke van de wilde spoorstaking van begin dit jaar in Berchem over de hele lijn ongelijk gegeven. Daarmee worden wilde spoorstakingen voortaan uiterst riskant, berichten de Concentrakranten.

Een adjunct-stationschef van Berchem legde op 10 januari samen met dertien collega's het werk neer vanwege het "aanslepende personeelstekort". De actie van een half uur had gevolgen voor 261 treinen. Zowel bij de Raad van State als bij de arbeidsrechtbank werd de adjunct-stationschef in kort geding over de hele lijn in het ongelijk gesteld.

Jannie Haek, topman van NMBS-Holding, reageert behoedzaam tevreden. "Wij willen zeker niet tornen aan het stakingsrecht", benadrukt hij. "Maar er waren duidelijke afspraken en hier was de overtreding flagrant." In 2008 is er bij het spoor een sociaal akkoord afgesloten om "wilde stakingen" te vermijden en duidelijke procedures vast te leggen.

Volgens de verdedigende advocaat, Wim Goossens, is er niets verloren en vertrekken eerstdaags de aanvragen om de zaak zowel voor de arbeidsrechtbank als bij de Raad van State ten gronde uit te spitten. De adjunct-stationschef is geschorst tot 12 december. Hij verloor zijn loon sinds januari.
L.21B

Bericht door L.21B »

Retard schreef:Rechter veroordeelt wilde spoorstaking in Berchem

Zowel de Raad van State als de arbeidsrechtbank in Antwerpen heeft de hoofdverantwoordelijke van de wilde spoorstaking van begin dit jaar in Berchem over de hele lijn ongelijk gegeven.
Het ongelijk gaat eigenlijk over het aspect van de hoogdringendheid van deze zaak. De kortgedingrechter wees deze zaak af en besloot dat deze volgens de gewone rechtsgang moet verlopen.
Asterix

Bericht door Asterix »

L.21B schreef:Het ongelijk gaat eigenlijk over het aspect van de hoogdringendheid van deze zaak. De kortgedingrechter wees deze zaak af en besloot dat deze volgens de gewone rechtsgang moet verlopen.
Oei, er gaan er zich weer een paar totaal onbegrepen voelen door die boze, boze buitenwereld die altijd maar kritiek geeft op de spoorwegen. Subiet valt de term Noord-Korea weer door dit arrest.
dekooiker

Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen niet!!

Bericht door dekooiker »

Er werd dus niets, maar dan ook niets gezegd over de grondslag van de feiten, namelijk het nijpend personeelstekort.
Binnenkort gaat er een deel personeel op pensioen waardoor er gegarandeerd problemen komen...er zijn genoeg waarschuwingen geweest.
Wie ze in de wind slaat mag zich aan wilde stakingen verwachten.
Maar de bestuurders die voor het geval-Godinne staakten worden met rust gelaten.
Walen, meer hoeft daar niet over gezegd en het is gewoon de waarheid!
De trein.
Alleen voor durvers.
Steven

Bericht door Steven »

in deze uitspraak heeft de rechter zich enkel uitgesproken of het een hoogdringende zaak is of niet, er is geen uitspraak ten gronde gedaan over de feiten van de staking zelf, die moet dus gewoon wachten. De uitspraak ten gronde over de feiten zal dus veel later plaatsvinden.
groentje

Bericht door groentje »

Het was wel opvallend dat er onmiddellijk werd opgetreden tegen de actie op het seinhuis van een halfuur, maar dat er niet wordt gepiept als er weer maar eens de boel wordt platgelegd voor een paar uur door een handvol bestuurders of treinbegeleiders. Overigens, de vakbonden schoten ook laat wakker, Die 'wilde' staking (waar ik vanzelfsprekend ook niet achter sta) is maar uitgebroken, omdat er blijkbaar weinig animo bestond bij de vakbonden om een officiële stakingsaanzegging in te dienen. Voor mij nog maar eens het bewijs dat de vakbonden bij het spoor teveel verweven zijn met het systeem...
Asterix

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:er zijn genoeg waarschuwingen geweest.
Wie ze in de wind slaat mag zich aan wilde stakingen verwachten.
In een organisatie waar de sociale partners zijn overeengekomen geen wilde stakingen meer te organiseren, vind ik dat werkelijk een onaanvaardbare uitspraak die in mijn ogen getuigt van weinig beroepsernst en verantwoordelijkheidszin. Het sociale overleg bestaat niet voor niets.
Steven schreef:in deze uitspraak heeft de rechter zich enkel uitgesproken of het een hoogdringende zaak is of niet, er is geen uitspraak ten gronde gedaan over de feiten van de staking zelf, die moet dus gewoon wachten. De uitspraak ten gronde over de feiten zal dus veel later plaatsvinden.
Dat klopt niet volledig.

Het hier besproken arrest kan HIER worden gelezen. Het betreft hier inderdaad een vordering tot schorsing van tenuitvoerlegging.

Echter, de zaak werd al wél ten gronde behandeld, namelijk HIER. Toen besliste de Raad echter:

Aldus is het voorliggende beroep tegen de beslissing van de onmiddellijke chef van de verzoeker van 18 januari 2012 “voortijdig”, in die zin dat het gericht is tegen een beslissing die nog niet definitief is omdat er een georganiseerd administratief beroep tegen openstaat.

Kortom, men was te snel naar de Raad getrokken terwijl er nog intern (bij de NMBS) protest mogelijk was. Dit zegt natuurlijk weinig over de grond van de zaak. Nu, dat intern protest is inmiddels uitgeput. Het is mij niet meteen duidelijk of er nu ten gronde opnieuw uitspraak zal worden gedaan over een nietigverklaring nu die interne procedure bij de NMBS volledig werd afgerond. Er werd immers al eens uitspraak gedaan dus het kan wel zijn dat het liedje nu is uitgezongen.

Dan maar terug naar het meest recente arrest (vraag tot schorsing in afwachting van een eventuele nietigverklaring).

Het gaat hier dus om 12.50 euro en een tuchtstraf die door de Raad wordt omschreven als:

Hoewel niet de lichtst mogelijke straf, is de strenge vermaning toch duidelijk een lichte straf, die geen ingrijpende gevolgen heeft voor de betrokkene. Ze is voornamelijk een teken van afkeuring met een moreel sanctionerend karakter.

Dat men voor een onverantwoorde actie, die zo een ernstige gevolgen heeft gehad voor de reizigers, zo een flutstraf krijgt opgelegd én dat men dan nog eens van oordeel is dat men onterecht hard werd aangepakt, tart werkelijke alle verbeelding.
Steven

Bericht door Steven »

Beste Jeroen, de nmbs is het enige bedrijf in België waar men dergelijk strafsysteem heeft. Heb jij een functie waarin men boetes kan opleggen, schorsing kan uitspreken? Voor je iets een schande vind nadenken over wat je zegt. Ik spreek de actie niet goed, maar zomaar voorstaander zijn van straffen waar jijzelf nooit last van kan hebben vind ik grof. Zelfs alle andere spoorbedrijven in België (en dat zijn er toch wel al een aantal) kennen dit strafsysteem niet.
Je moet ook al weten wat de achtergrond van de zaak is, de mensen van die blokpost zaten met een probleem, waarbij de gewone vakbonden geen noodzaak zagen om er iets aan te doen, gevolg de mensen nemen het heft in eigen hand en de rest is geschiedenis ondertussen. Uiteindelijk heeft de OVS het opgenomen voor al die mensen op die blokpost. Er zijn zoveel andere plaatsen waar men ook dergelijke acties gedaan heeft zonder enig gevolg, zonder schorsing of wat dan ook. Als de nmbs voor deze zaak voet bij stuk houd maakt ze duidelijk dat ze met twee maten en twee gewichten werkt. Zolang de acties gesteund zijn door 1 van de erkende bonden is alles ok, wilde staking of niet (ongeacht de afspraken dus), van het moment de actie enkel erkend is door een aangenome organisatie volgen er wel maatregelen, nogal dubieus niet?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Beste Jeroen, de nmbs is het enige bedrijf in België waar men dergelijk strafsysteem heeft.
Kan best: in normale bedrijven vlieg je voor zo iets buiten. Dan heb je vanzelf geen nood aan een strafsysteem. Het kan als een boutade klinken, maar: wees blij dat er een boetesysteem bestaat bij de NMBS. Dat betekent tegelijk dat je al bijna vader en moeder vermoord moet hebben, voor je op straat kan vliegen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

Zover zou ik het niet drijven en tegenwoordig danken ze sneller af dan 20 jaar geleden. Medische afkeuring en gevolgen zijn er mogelijk voor meerdere beroepen aan de spoorweg en dan is het ook gedaan.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Zover zou ik het niet drijven en tegenwoordig danken ze sneller af dan 20 jaar geleden. Medische afkeuring en gevolgen zijn er mogelijk voor meerdere beroepen aan de spoorweg en dan is het ook gedaan.
Voor zover ik weet word je dan anders ingezet. En als dat niet het geval is, kom je in precies hetzelfde vangnet terecht als mensen van buiten de NMBS.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie