Bedankt KVB, daar had ik overgelezen in de nieuwe concessie. Ben ik wel benieuwd of NS interesse heeft in Noorderkempen en daarmee bijna lokale vervoerder wordt...
kika schreef:Bedankt KVB, daar had ik overgelezen in de nieuwe concessie. Ben ik wel benieuwd of NS interesse heeft in Noorderkempen en daarmee bijna lokale vervoerder wordt...
Tsja, als het aan de NS ligt dan stopt de trein enkel maar in Brussel-Zuid, die willen zo weinig mogelijk haltes in België. Zie naar Brussel-Noord en hun aandrang om Mechelen ook af te schaffen.
kika schreef:Bedankt KVB, daar had ik overgelezen in de nieuwe concessie. Ben ik wel benieuwd of NS interesse heeft in Noorderkempen en daarmee bijna lokale vervoerder wordt...
Waarom niet? Ik denk dat Noorderkempen potentieel heeft voor verkeer naar Nederland ook. Vergeet niet dat er veel Nederlanders in het noorden van de provincie Antwerpen wonen. En de NMBS spaart geld uit als ze de Brecht pendel niet meer moeten rijden, dus waarom zouden die er iets tegen hebben?
kika schreef:Bedankt KVB, daar had ik overgelezen in de nieuwe concessie. Ben ik wel benieuwd of NS interesse heeft in Noorderkempen en daarmee bijna lokale vervoerder wordt...
Tsja, als het aan de NS ligt dan stopt de trein enkel maar in Brussel-Zuid, die willen zo weinig mogelijk haltes in België. Zie naar Brussel-Noord en hun aandrang om Mechelen ook af te schaffen.
Ik denk dat je NS hier verkeert inschat. Ik kan me niet inbeelden dat NS het potentieel van bijvoorbeeld Breda - Antwerpen zou laten liggen.
ik denk dat dat je eerder overschat, tot nu toe heeft men op Belgisch grondgebied echt wel getracht om minder haltes te hebben voor die trein en streefde men er naar om enkel Antwerpen Centraal en Brussel Zuid over te houden. Ze kunnen ginder altijd van gedacht veranderen maar ik vrees er wat voor zolang infrabel zijn prijzenpolitiek behoud zoals die nu is.
Ik veronderstel dat ze er ook niet ongevoelig zijn voor hoe ze aan de inkomsten komen: als ze effectief een dienst overnemen uit de Belgische NMBS-concessie dan hoort daar ook een vaste vergoeding tegenover te staan.
kika schreef:Ik veronderstel dat ze er ook niet ongevoelig zijn voor hoe ze aan de inkomsten komen: als ze effectief een dienst overnemen uit de Belgische NMBS-concessie dan hoort daar ook een vaste vergoeding tegenover te staan.
Ze nemen niet echt iets over he. Want ze bieden een internationale dienst aan en daar is de markt vrij. Vanaf het moment ze dit doen met eigen materieel en personeel is het op eigen risico.
kika schreef:Ik veronderstel dat ze er ook niet ongevoelig zijn voor hoe ze aan de inkomsten komen: als ze effectief een dienst overnemen uit de Belgische NMBS-concessie dan hoort daar ook een vaste vergoeding tegenover te staan.
Ze nemen niet echt iets over he. Want ze bieden een internationale dienst aan en daar is de markt vrij. Vanaf het moment ze dit doen met eigen materieel en personeel is het op eigen risico.
Dat snap ik wel, maar de NMBS kan ook niet zomaar Noorderkempen links laten liggen, het was een antwoord op KVBs scenario, dan heb je een dienst die de NMBS de facto uitbesteed. Artikel 24 en 77 van de beheersovereenkomst gaan daar o.a. over.
meest logische is dat beide naast elkaar bestaan. Laat Noorderkempen gerust een eindpunt blijven voor een bepaalde verbinding, maar als Fyra over de grens komt (bijvoorbeeld voor de verbinding Breda - Antwerpen) laat deze daar dan ook stoppen. Zo krijgt dit station een hogere frequentie en dat kan vooral extra volk aantrekken.
Steven schreef:meest logische is dat beide naast elkaar bestaan. Laat Noorderkempen gerust een eindpunt blijven voor een bepaalde verbinding, maar als Fyra over de grens komt (bijvoorbeeld voor de verbinding Breda - Antwerpen) laat deze daar dan ook stoppen. Zo krijgt dit station een hogere frequentie en dat kan vooral extra volk aantrekken.
Probleem is dat Noorderkempen als eindpunt exploitatietechnisch een probleem is. Zeker als de lijn wat drukker wordt. Treinen die daar keren moeten immers in een richting de hoofdsporen kruisen. (Men had zoals in Belfort TGV het perron in het midden moeten leggen).
Eigenlijk is doorrijden naar Breda gewoon logisch. NS en NMBS zouden hier gewoon moeten samenwerken.