Je individuele contract zal toch nog wel aan de wettelijke eisen moeten voldoen, neem ik aan (opzegtermijnen, ontslagvergoeding, etc.). Of is dat in Zwitserland anders geregeld?K V B schreef:Bij het bedrijf waar ik werk (Swisscom) is het overigens not strikter geregeld. Verbreken de vakbonden de sociale vrede dan komt onmiddelijk de CAO te vervallen. En dan kan de baas ons allemaal zonder boe of ba op straat zetten...
Staking TBGs
Re: Staking TBGs
In Zwitserland wordt veel meer via de CAO geregeld. Zo bestaan er in Zwitserland geen wettelijke minimunlonen, geen wettelijke ontslagtermijnen en vergoedingen enzovoort.kuba.g schreef:Je individuele contract zal toch nog wel aan de wettelijke eisen moeten voldoen, neem ik aan (opzegtermijnen, ontslagvergoeding, etc.). Of is dat in Zwitserland anders geregeld?K V B schreef:Bij het bedrijf waar ik werk (Swisscom) is het overigens not strikter geregeld. Verbreken de vakbonden de sociale vrede dan komt onmiddelijk de CAO te vervallen. En dan kan de baas ons allemaal zonder boe of ba op straat zetten...
In onze CAO staat er bijvoorbeeld ook dat de lonen aan de levensduurte aangepast worden, dat we vijf weken vakantie krijgen, en dat de werkgever nooit tot naakte ontslagen kon overgaan. Dat is dus allemaal onderhandelt tussen de vakbonden en de directie. (En ze hebben hun job goed gedaan).
Maar in de CAO staat er dus ook dat de vakbonden zich tot sociale vrede verplichten. Een staking is dan contractbreuk. En dan is er plots geen CAO meer.
Door overigen zelden naar het stakingswapen te grijpen is het veel effectiever. Vorig jaar hebben de vakbonden bij de SBB er mee gedreigd te staken als het parlement tegen de sanering van het SBB pensioenfonds zou stemmen. Dat heeft gewerkt, want het parlement heeft netjes voor gestemd...
Laatst gewijzigd door K V B op 06 feb 2012, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Treinbegeleiders willen staken op 15 februari
Gaan ze weer het treinverkeer in de war sturen. Is hier echt geen oplossing voor?
Gaan ze weer het treinverkeer in de war sturen. Is hier echt geen oplossing voor?
Het is al zeer lang geleden dat ik me op dit forum nog heb aangemeldt.
Wanneer ik echter zie hoe dat sommige forumleden hier kritiek op de TBG's geven zonder te weten waarover ze praten gaan mijn nekharen rechtstaan !!Ik zou deze personen graag uitnodigen om eens een weekje met ons mee te gaan,uiteraard dan op de zwaardere lijnen !!
Verschillende zouden dankbaar mogen zijn, dat er mensen zijn die met hart en ziel de job van TBG uitvoeren ondanks de negativiteit die rond dit beroep hangt.Wie zou het anders doen ? De criticasters die hier hun gal komen spuien zonder te weten waarover ze spreken ? Walk the walk and talk the talk!!
Het is niet omdat men als buitenstaander materiaalkennis,lijnkennis,... heeft,dat men recht heeft van spreken.
Ik heb hier nog geen enkel bericht gezien ivm de laatste staking van 30 November ll waarbij de Walen reeds 2 dagen vroeger waren begonnen met staken.Geen enkele reactie !! Waarom niet ?Nu dat de TBG's spreken van staking,staan de meesten weer op hun achterste poten.
Het gaat niet alleen om de hervorming van de permanenties,maar tevens ook over onze veiligheid,agressie,verlof toekenning.
Of wordt het als normaal beschouwd dat men zijn kort verlof 3 maanden op voorhand moet aanvragen en dan nog niet zeker is of men deze zal bekomen? Of dat het gewaarborgd verlof (zeker in deze zomer periode) in bepaalde depots slechts elke 3 jaar terugkomt? of dat men met een mes-pistool bedreigd wordt voor een vervoerbewijs van 3,70 Euro ?
De reactie van een forumlid maakte mij en andere collegae zeer kwaad,van het zal wel weer te koud zijn,of het missen van de vriendjes.
Deze persoon kan ik enkel zeggen,wees blij voor de collegialiteit onder de TBG's of morgen reed er geen trein meer en ga jij maar eens in de kou staan voor een trein die misschien of misschien niet zal komen.Ik had in de winter van December 2010 meer dan genoeg prestatieoverschrijdingen.
Wij zijn ook maar mensen,en als men het allemaal beter kan en weet,meedoen aan examens en TBG OF TB worden.
Pas dan heb je recht van spreken !! En neen,ik ben geen gefrustreerde TBG,gewoon iemand die het beu is om steeds te kakken worden gezet.
TBG is een prachtig beroep,zolang alles goed gaat,en die dagen worden schaarser en schaarser.
Wanneer ik echter zie hoe dat sommige forumleden hier kritiek op de TBG's geven zonder te weten waarover ze praten gaan mijn nekharen rechtstaan !!Ik zou deze personen graag uitnodigen om eens een weekje met ons mee te gaan,uiteraard dan op de zwaardere lijnen !!
Verschillende zouden dankbaar mogen zijn, dat er mensen zijn die met hart en ziel de job van TBG uitvoeren ondanks de negativiteit die rond dit beroep hangt.Wie zou het anders doen ? De criticasters die hier hun gal komen spuien zonder te weten waarover ze spreken ? Walk the walk and talk the talk!!
Het is niet omdat men als buitenstaander materiaalkennis,lijnkennis,... heeft,dat men recht heeft van spreken.
Ik heb hier nog geen enkel bericht gezien ivm de laatste staking van 30 November ll waarbij de Walen reeds 2 dagen vroeger waren begonnen met staken.Geen enkele reactie !! Waarom niet ?Nu dat de TBG's spreken van staking,staan de meesten weer op hun achterste poten.
Het gaat niet alleen om de hervorming van de permanenties,maar tevens ook over onze veiligheid,agressie,verlof toekenning.
Of wordt het als normaal beschouwd dat men zijn kort verlof 3 maanden op voorhand moet aanvragen en dan nog niet zeker is of men deze zal bekomen? Of dat het gewaarborgd verlof (zeker in deze zomer periode) in bepaalde depots slechts elke 3 jaar terugkomt? of dat men met een mes-pistool bedreigd wordt voor een vervoerbewijs van 3,70 Euro ?
De reactie van een forumlid maakte mij en andere collegae zeer kwaad,van het zal wel weer te koud zijn,of het missen van de vriendjes.
Deze persoon kan ik enkel zeggen,wees blij voor de collegialiteit onder de TBG's of morgen reed er geen trein meer en ga jij maar eens in de kou staan voor een trein die misschien of misschien niet zal komen.Ik had in de winter van December 2010 meer dan genoeg prestatieoverschrijdingen.
Wij zijn ook maar mensen,en als men het allemaal beter kan en weet,meedoen aan examens en TBG OF TB worden.
Pas dan heb je recht van spreken !! En neen,ik ben geen gefrustreerde TBG,gewoon iemand die het beu is om steeds te kakken worden gezet.
TBG is een prachtig beroep,zolang alles goed gaat,en die dagen worden schaarser en schaarser.
Alle begrip voor je emotionele reactie, maar nee, ik heb ook geen begrip voor deze spontane actie. Ook niet voor die van mijn collega's op Blok 12 Berchem, bijvoorbeeld. Omdat ik een bloedhekel heb aan wilde stakingen, om te beginnen. Omdat ik er rotsvast van overtuigd blijf dat je zonder steun, of op zijn minst acceptatie van de reizigers, nergens meer komt. Omdat de opeenvolgende serie acties alleen maar goed zijn om de sfeer helemaal tegen ons te laten keren, waarbij ik zelfs niet onmogelijk acht dat het stakingsrecht zal worden uitgehold (en dat hebben we dan aan onszelf te danken). Omdat stakingen het ultieme wapen zijn. En dus met moderatie moeten worden gebruikt, en slechts als uiterste redmiddel, als elke normale sociale dialoog onmogelijk is gebleken. Omdat het dan pas het werk begint: dan moeten de reizigers worden geïnformeerd van wat er misloopt, dan moet de druk worden opgevoerd, dan moet je een duidelijk actieplan hebben, dat de acties crescendo laat gaan. En niet meteen afkomt met het zwaarste actiemiddel.
Ik blijf erbij dat zonder gedegen communicatie, elke actie bij voorbaat verloren is.
Overigens, 3 maanden op voorhand je verlof vastleggen, dat is absoluut niets bijzonders. En dat er langere verlofperiodes geweigerd worden, daarvoor moet je echt geen treinbegeleider zijn. Daarvoor moet je zelfs niet voor de spoorwegen werken, integendeel. Ik wil gerust toegeven dat het werk van tbg wordt onderschat, maar ik heb het gevoel dat jij het werken in de privé overschat.
Ik blijf erbij dat zonder gedegen communicatie, elke actie bij voorbaat verloren is.
Overigens, 3 maanden op voorhand je verlof vastleggen, dat is absoluut niets bijzonders. En dat er langere verlofperiodes geweigerd worden, daarvoor moet je echt geen treinbegeleider zijn. Daarvoor moet je zelfs niet voor de spoorwegen werken, integendeel. Ik wil gerust toegeven dat het werk van tbg wordt onderschat, maar ik heb het gevoel dat jij het werken in de privé overschat.
Tsja, bij ons is het verlof voor deze zomer al sinds december vol, nog voordat er verlofkaarten uitgedeeld waren voor 2012.
Ik heb één dag, 1 dag, verlof gevraagd in Juli op mijn verjaardag, geweigerd, ik heb in Augustus twee, 2 dagen, gevraagd, geweigerd.
Ik denk dat wij dan ook maar eens allen moeten gaan staken op onze blok.
Ik heb één dag, 1 dag, verlof gevraagd in Juli op mijn verjaardag, geweigerd, ik heb in Augustus twee, 2 dagen, gevraagd, geweigerd.
Ik denk dat wij dan ook maar eens allen moeten gaan staken op onze blok.